۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۹
کد مطلب : ۵۳۸۲۰
سخنگوی شورای نگهبان عنوان کرد؛

ایراد شورای نگهبان به طرح حمایت از گزارشگران فساد/گزارشی درباره دریافت خودرو از سوی نمایندگان دریافت نکردیم

سخنگوی شورای نگهبان از ایراد شورای نگهبان به طرح حمایت از گزارشگران فساد خبر داد.
ایراد شورای نگهبان به طرح حمایت از گزارشگران فساد/گزارشی درباره دریافت خودرو از سوی نمایندگان دریافت نکردیم
به گزارش جهانبین نیوز و به نقل از خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان  صبح امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه با بیان این مطلب که در این مدت ۸ طرح و لایحه ارسالی از مجلس  و ۸ اصلاح اساسنامه از طرف دولت و ۸ استعلام صورت گرفته از سوی دیوان عدالت را بررسی کردیم، گفت:  طرح حمایت از گزارشگران فساد یکی از طرح‌هایی بود که از مجلس  دریافت کردیم و بررسی شد. 

وی در ادامه تصریح کرد: این طرح ۱۷ ماده دارد که شورا نسبت به ۴ ماده ابهاماتی را مطرح کرد، مثلا یکی از ایرادات این بود که  شورای نگهبان در خصوص حیطه رفتارها ابهاماتی داشت.

به گفته سخنگوی شورای نگهبان؛ عمده ابهاماتی که شورای نگهبان نسبت به طرح حمایت از گزارشگران فساد داشت در جهت حمایت از این عزیزان بود. این موارد را به مجلس اعلام کردیم و اگر اصلاح کنند مجددا مورد بررسی قرار می دهیم.

وی در ادامه تصریح کرد:  طرح نقل و انتقال سوابق بیمه با کسور بازنشستگی بین صندوق های بازنشستگی چند بار بین مجلس و شورا در رفت و آمد بود که با اصلاح یک مورد باقیمانده این طرح مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: طرح تشکیل سازمان پدافند غیرعامل دو ایراد دیگر دارد که باید از سوی مجلس شورای اسلامی اصلاح شود تا ما مجدداً مصوبات مجلس درباره این طرح را بررسی کنیم.

گزارشی درباره دریافت خودرو از سوی نمایندگان دریافت نکردیم

طحان نظیف درباره ادعای فروش خلاف ضابطه خودرو به برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، گفت: ما هنوز در این زمینه گزارشی دریافت نکردیم اما اگر خلافی در این زمینه صورت گرفته باشد، حتماً در زمان بررسی صلاحیت‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد.

فرصت ۶ ماهه برای استعفای مسئولان برای شرکت در انتخابات براساس قانون جدید

وی اظهار در ادامه به جزئیات زمان استعفای مسئولان برای شرکت در انتخابات اشاره کرد و گفت: یکی از سیاست‌های انتخابات، اتخاذ ترتیبات لازم برای به حداقل رساندن مممنوعیت حضور داوطلبان شاغل است.

به گفته سخنگوی شورای نگهبان؛ در خصوص استعفای مسئولان برای شرکت در انتخابات، قانون جدید فرصت شش ماهه را برای استعفا در نظر گرفته است اما این قانون منتظر تصویب در مجلس است.

وی ادامه داد: شورای نگهبان و وزارت کشور اخیرا جلسه‌ای درباره راهبردهای انتخابات برگزار کردند. درباره اقدامات مشترک دستگاه‌ها برای انتخابات هم بحث و تبادل نظر صورت گرفت. در این نشست با رویکرد آسیب‌شناسی ادوار گذشته انتخابات بر تدابیر مورد نظر مقام معظم رهبری تأکید شد.

اواخر سال گذشته نیز در همین راستا همایش مشترکی با دست‌اندرکاران برگزاری انتخابات برگزار کردیم.

طحان نظیف درباره آغاز تحرکات انتخاباتی در برخی از شهرهای کوچک، افزود: هنوز تا انتخابات زمان زیادی مانده است و ضوابط انتخاباتی هم مشخص است و هر گونه اقدامی باید در راستای قوانین و ضوابط انتخاباتی باشد.

سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرد: تلاش ما آن است که راهبردهای سلامت، مشارکت، امنیت و رقابت انتخاباتی را که از سوی مقام معظم رهبری فرمودند، پیگیری کنیم. البته دستگاه‌های زیادی مخاطب این موضوع هستند. ما باید با همدلی راهبردهای مورد نظر رهبری را پیگیری کنیم.

واکنش به اظهارات لاریجانی

وی در پاسخ به سوالی درباره اظهارات لاریجانی درباره خالص سازی و ارتباط آن با عملکرد شورای نگهبان گفت: مفهوم چنین تعابیری اساسا روشن نیست و در قانون که مبنای کار شورای نگهبان است، نیامده است. تاریخ جمهوری اسلامی گواه این است که  شورای نگهبان جناحی عمل نمی‌کند و  همواره قانون شاخصه تصمیم گیری های شورا بوده است.

ایراد هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام به مصوبه خودروهای کارکرده

طحان نظیف در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه چرا مصوبه خودروهای کارکرده در بودجه ۱۴۰۲ رد شد، گفت: شورای نگهبان به صورت مستقل به این موضوع اشکالی نداشت اما هیئت عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی ایراداتی داشت که بر این اساس مصوبه به مجلس ارجاع داده شد.

انجام ۳ بار همه پرسی در کشور 

سخنگوی شورای نگهبان در مورد  همه پرسی اظهار داشت:  همه‌پرسی یکی از ابزارهای پیش‌بینی شده در قانون اساسی است و تاکنون در کشور ما ۳ بار انجام شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه آنچه که در قانون‌گذاری معمول است این است که از طریق نمایندگی صورت بگیرد یعنی مردم به افرادی رای می‌دهند و آن‌ها در موضوعات مخالف قانون‌گذاری می کنند. در متن اصل ۵۹ گفته شده فقط در مسایل بسیار مهم همه‌پرسی انجام می‌شود.

تاکنون لایحه تشکیل وزارت بازرگانی در مجلس تصویب نشده است

طحان نظیف درباره تفکیک وزارت صمت و تشکیل وزارت بازرگانی، گفت: هنوز لایحه تشکیل وزارت بازرگانی در مجلس تصویب نشده و صرفا فوریت آن به تصویب رسیده است. اصل ۷۵ و بار مالی درباره این لایحه صدق نمی‌کند، مگر اینکه در مجلس بار مالی جدیدی به این لایحه اضافه شود. باید منتظر ارسال مصوبه مجلس باشیم و بعد نظر شورای نگهبان را می‌دهیم.


انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۲

ساعت:

۱۳:۲۰:۴۵

13 May 2023