۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۲
کد مطلب : ۵۳۶۳۱
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری خبر داد؛

ثبت 17 متر تراز منفی سطح ایستابی در چهارمحال و بختیاری

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری گفت: از سال ۱۳۷۰ تاکنون ۱۹ متر تراز منفی سطح ایستابی در این استان ثبت شده و با وجود بارندگی‌ها تنها دو متر آن جبران شد و تراز منفی به ۱۷ متر رسید.
ثبت 17 متر تراز منفی سطح ایستابی در چهارمحال و بختیاری
به گزارش جهانبین نیوز؛ فردوس کریمی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: این شرکت تامین آب، حفاظت و حراست از منابع آبی، تامین آب شرب، صنعت و کشاورزی استان را بر عهده دارد.

وی تصریح کرد: در چهارمحال و بختیاری ۹۰ درصد مصارف در بخش کشاورزی، حدود هشت درصد در صنعت و حدود دو درصد برای شرب است.

کریمی با بیان اینکه ۸۷ درصد حوضه زاینده‌رود در استان اصفهان و ۱۳ درصد در چهارمحال و بختیاری قرار دارد یادآور شد: آورد این استان در شرایط نرمال و پربارشی ۱۰ ساله گذشته از زاینده‌رود ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون متر مکعب و از کارون ۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون متر مکعب بود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری افزود: با توجه به تغییر اقلیم و افزایش دمای کره زمین، آورد استان کاهش یافت و در حوضه کارون در سال ۱۴۰۱ به ۴ میلیارد و ۹۰۰ میلیون مترمکعب و در حوضه زاینده رود به کمتر از یک میلیارد مترمکعب رسید و این در حالی است که جمعیت رو به افزایش است.

وی با بیان اینکه وزارت نیرو به دنبال ایجاد تناسب بین عرضه و تقاضا است گفت: اگر وزارت نیرو این تناسب را ایجاد کند می‌تواند زمینه رضایت مردم را فراهم سازد.

کریمی بیان داشت: لازم است در مصرف آب مدیریت صورت گیرد چراکه اگر دشتی از آب خالی شود احیا آن کار دشواری است، به‌عنوان مثال از سال ۱۳۷۰ تاکنون ۱۹ متر تراز منفی سطح ایستابی در این استان ثبت شده و با وجود بارندگی‌ها تنها دو متر آن جبران شد و تراز منفی به ۱۷ متر رسید.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری افزود: در سال آبی که گذشت 710 میلی‌متر بارندگی داشتیم که نسبت به دوره بلندمدت 23 درصد و نسبت به سال قبل 22 درصد افزایش داشته است.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته در چهارمحال و بختیاری 14 هزار و 500 کیلومتر یعنی 90 درصد از سطح استان پوشیده از برف بود و با توجه به اینکه بخش اعظم استان ارتفاعات هستند درصورت بارش باران آب از دسترس خارج می‌شود اما بارش برف می‌تواند تاثیر بسزایی در تقویت سفره‌های زیرمینی داشته باشد.

کریمی خاطرنشان کرد: در چهارمحال و بختیاری 184 رودخانه به طول 3 هزار و 200 کیلومتر وجود دارد اما در سال‌های گذشته به دلیل نبود زیرساخت مناسب خدمات لازم به مردم ارائه نشد و چون پروژه‌هایی که در این استان استارت خورده بودند به موقع به اتمام نرسیدند نارضایتی مردم را به دنبال داشتند اما ما تلاش کردیم این خلاءها را رفع کنیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه از 137 کیلومتر طرح بن-بروجن 98 کیلومتر آن اجرا و خط 40 کیلومتری شیخ شبان به یان‌چشمه باقی مانده است ادامه داد: درصورت تامین 400 تا 500 میلیارد تومان اعتبار این پروژه طی دو ماه تکمیل و وارد مدار می‌شود.

انتهای پیام/1026ج
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

يکشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲

ساعت:

۱۴:۱۵:۴۱

30 Apr 2023