۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۲۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۴
کد مطلب : ۵۲۹۲۵
استاد دانشگاه شهرکرد:

قیام مردم آذربایجان، شیوه‌ای جدید در مبارزات انقلابی ایجاد کرد

استاد دانشگاه شهرکرد گفت: شیوه‌های جدید شعارگویی یا مبارزات براساس سلیقه مردم صورت می‌گرفت و قیام مردم تبریز در ۲۹ بهمن‌ماه یکی از این موارد است.
قیام مردم آذربایجان،  شیوه‌ای جدید در مبارزات انقلابی ایجاد کرد
احمدرضا بسیج در گفت‌وگو با جهانبین نیوز; اظهار کرد: در دوران پهلوی و زمانی مردم به شکل‌های مختلف درصدد مقابله با رژیم شاه بودند و به فرمان امام خمینی (ره) در تظارات‌ها، شعارنویسی‌ها، همایش‌ها، پخش اعلامیه‌ها و جلسات مخفی شرکت می‌کردند.

وی افزود: در کنار این مبارزات مردمی گاهی اتفاقات و رویدادهایی هم پدید می‌آمد که با شیوه‌های معمول مبارزه متفاوت‌تر بود.

استاد دانشگاه شهرکرد ادامه داد: ازجمله این پدیده‌های جدید می‌توان به حضور بیشتر مردم، بیان شعار جدید از زبان آن‌ها و... اشاره کرد.

بسیج عنوان کرد: به‌نوعی می‌توان گفت که شعار‌ها و گفت‌وگوهایی که در تظاهرات‌ها رخ می‌داد از پیش‌ مهندسی شده نبودند و یا کسی برای آن‌ها برنامه‌ریزی نکرده بود که در یک روز و در یک شهر مشخص بیان شود.

وی با اشاره به اینکه معمولا شیوه‌های جدید شعارگویی یا مبارزات براساس سلیقه مردم صورت می‌گرفت، خاطرنشان کرد: برای مثال قیام مردم تبریز در ۲۹ بهمن‌ماه یکی از این موارد است.

استاد دانشگاه شهرکرد اضافه کرد: در واقعه تبریز به دستور شهربانی درب مساجد بسته شد تا مراسمی برگزار نشود و مردم زمانی که به مسجدها مراجعه کردند دیدند که بسته هستند.

بسیج بیان کرد: مسؤول و رئیس شهربانی وقت تبریز که سرهنگ حق‌شناس نام دارد شخصا حضور پیدا کرده بود و بر این روند نظارت می‌کرد.

وی افزود: جوانی به نام محمد تجلی‌ می‌پرسند که چرا درب مساجد بسته است که در ادامه در جسارتی عنوان می‌شود که درب طویله باید بسته باشد.

استاد دانشگاه شهرکرد ادامه داد: وقتی  سرهنگ حق‌شناس به مسجد جسارت می‌کند،  باعث درگیری بین محمد تجلی و سرهنگ می‌شود که محمد تجلی بلادرنگ به وسیله سرهنگ شهید شده و مردم جنازه را دست گرفته و دست به تظارات می‌زنند.

بسیج عنوان کرد: این جا است که مردم به مشروب‌فروشی‌ها، سینماها، دفتر حزب رستاخیز و... حمله می‌کنند این اماکن را به آتش می‌کشند و در آن روز ۱۳ نفر به شهادت می‌رسند.

وی خاطرنشان کرد: وقتی خبر این واقعه به تهران می‌رسد رئیس شهربانی و استاندار تغییر می‌کنند.

استاد دانشگاه شهرکرد اضافه کرد: طی این اتفاقات در تبریز بود که شعار "مرگ بر شاه" رسما بر سر زبان‌های مردم می‌افتد و اتفاقات بعد از آن رقم می‌خورد.

انتهای پیام/۱۰۳۱ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۲۹ بهمن ۱۴۰۱

ساعت:

۰۹:۱۵:۱۲

18 Feb 2023