۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۴
کد مطلب : ۵۰۸۳۱

نقش زنان در اعتلای خانواده و جامعه از دیدگاه امام خمینی (ره)

امام خمینی (ره) به‌عنوان الگوی نوین نظام اجتماعی اسلام، بحث توسعه جایگاه زنان را برای جمهوری اسلامی در اندیشه و عمل ترسیم کرده‌اند.
نقش زنان در اعتلای خانواده و جامعه از دیدگاه امام خمینی (ره)
به گزارش جهانبین نیوز؛ نقش تاثیرگذار زنان در زندگی روزمره بر کسی پوشیده نبوده و کسی منکر این موضوع نیست که اگر زنان نباشند، یک پای جامعه و خانواده می‌لنگد چراکه زنان و مردان همچون دو دست یک انسان بوده که در امور زندگی به یاریش می‌شتابند.
 
امروزه علی‌رغم تفاوت‌هایی که مسئولیت‌های زنان و مردان به‌واسطه اختلافات طبیعتشان دارند زنان در جامعه حضوری پررنگ داشته و این موضوع از روزهای بعد از انقلاب کاملا مشهود است، می‌توان گفت مسئولیت‌های اجتماعی زن‌ها گستره عظیمی را شامل می‌شود.
 
مسائل زنان یکی از بحث انگیزترین مباحث در این برهه از زمان بوده و جهان در این زمینه با یک بحران مواجه است، این روزها برخی به دنبال آن هستند که این تفکر را القا کنند که زنان آنگونه که باید و شاید در اسلام و ایران مورد توجه قرار نگرفته‌اند.
 
امام خمینی (ره) از طرفی بر حفظ شئون اسلامی و انسانی زنان تأکید می‌کردند و از سوی دیگر این مسئله را با حضور زنان در عرصه‌های اجتماعی در تقابل نمی‌دیدند. از نظر ایشان حضور زنان درصحنه‌های فرهنگی و اجتماعی که مناسب شئون آنان است، امری ضروری است. آنان بدون حضور در میدان‌های اجتماعی، نمی‌توانند نقش اصلی و سازنده‌ای در ارتقای معنویات جامعه ایفا نمایند.
 
امام خمینی (ره) رهبر مسلمین جهان همچنین با درک موقعیت اسفبار زن در برخی از جوامع مسلمان اقداماتی را برای حل این معضل انجام دادند و جایگاه واقعی زنان در اسلام را به آن‌ها معرفی کردند و زنان را به انجام تکالیف‌شان فرا خواندند.
 
این درحالی است که امام خیمنی (ره) به‌منظور تأکید بر مسائل زنان «روز جهانی زن» را اعلام کردند.
 
امام خمینی (ره) نیز بر نقش زنان در پیروزی انقلاب بسیار تاکید داشتند و فرمودند: "بانوان ایران در این نهضت و انقلاب سهم بیشتری از مردان دارند... در تربیتی که اشتغال دارند...، باز سهم بزرگی در این انقلاب دارند." در این جمله امام راحل هم به نقش تاثیرگذار زنان در جامعه و هم به اهمیت وظایف آنان در خانه و درقبال فرزندان و همسر خود تاکید دارند.
 
ایشان در جایی دیگر می‌فرمایند: " اگر زن‌های انسان‌ساز از ملت‌ها گرفته بشود، ملت‌ها به شکست و انحطاط مبدل خواهند شد." که این سخن امام خمینی (ره) نیز به‌نوعی در بیان اهمیت نقش زنان در جامعه است.
 
امام خمینی (ره) در جایی دیگر در جمله‌ای تحت عنوان "صلاح و فساد یک جامعه از صلاح و فساد زنان در آن جامعه سرچشمه می گیرد." صلح و آرامش، موفقیت یا انحرافات، نارضایتی، ناپاکی و فساد خانواده و همچنین سرنوشت گروه‌های اجتماعی و افراد جامعه، به زنان آن جامعه وابسته دانسته است.
 
امام خمینی (ره) به نقش مادری زنان و تاثیر آن در جامعه و خانواده اشاره داشتند و فرمودند: "اول مدرسه ای که بچه دارد، دامن مادر است." بدین معنا که مادر از بچه‌هایش نگهداری می‌کند و نقش کلیدی در تربیت آن‌ها دارد، نگهداری و مراقبت مادر از بچه‌هایش بر کل زندگی آن‌ها تأثیر دارد، بنابراین، انسان‌سازی نیز در ید قدرت زنان است، کامیابی، موفقیت و دوام جامعه بستگی به این مسأله دارد. اگر یک زن خوب باشد، طبیعتاً کودک وی نیز خوب خواهد بود.

به گزارش جهانبین نیوز؛ بی‌تردید امام خمینی (ره) الگوی نوین نظام اجتماعی اسلام بودند و بحث توسعه جایگاه زنان را برای جمهوری اسلامی در اندیشه و عمل ترسیم کرده‌اند.
 
 انتهای پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

چهارشنبه ۱۱ خرداد ۱۴۰۱

ساعت:

۱۰:۳۵:۲۱

1 Jun 2022