۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۳۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۸
کد مطلب : ۵۰۴۵۲
متخصص خون و آنکولوژی مطرح کرد

فاویسم، تهدیدی برای سلامت مردان/ آسیب به کلیه‌ها و بروز آنمی شدید و ناگهانی دو عارضه مهم بیماری باقالا

متخصص خون و آنکولوژی گفت: فاویسم یک بیماری ارثی است و معمولا در آقایان دیده می‌شود و باعث بروز کم‌خونی شدید و آسیب به کلیه‌ها می‌شود.
فاویسم، تهدیدی برای سلامت مردان/ آسیب به کلیه‌ها و بروز آنمی شدید و ناگهانی دو عارضه مهم بیماری باقالا
صالحی متخصص خون و آنکولوژی در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: بیماری فاویسم یک بیماری ارثی است و معمولا در آقایان بروز می‌کند.
 
وی تصریح کرد: اگر خانمی به این بیماری مبتلا باشد می‌تواند آن را به فرزندان مذکر خود انتقال دهد و این درحالی است که این زن خود هیچگونه علائمی ندارد وفقط انتقال‌دهنده است. 
 
وی با اشاره به اینکه در بدن انسان مکانیزم‌هایی برای حفاظت وجود دارد تصریح کرد: یکی از این مکانیزم‌ها مواد اکسیدکننده را از بین می‌برد چون این مواد برای بدن خطرات بسیاری دارد. 
 
صالحی افزود: در برخی از افراد سیستم ازبین‌برنده مواد اکسیدکننده ضعیف است و وقتی بدن این افراد با یک حمله مواد اکسیدکننده نمی‌تواند از پس آن بر آید و گلبول‌های قرمز خون در اثر این حمله از بین می‌روند. 
 
این متخصص خون و آنکولوژی ادامه داد: این حمله مواد اکسیدکننده می‌تواند به‌صورت یک عفونت یا تب باشد و یا می‌تواند باقالا باشد.
 
وی افزود: بیماری باقالا باید شناسایی شود چراکه کسی که به بیماری فاویسم مبتلا است این ژن را همیشه با خود دارد و در معرض بروز علائم هست. 
 
صالحی خاطرنشان کرد: برای درمان بیماری باقالا در ابتدا باید افرادی که به این بیماری مبتلا ستند را شناسایی کرده و در مرحله بعدی از مواجه با مواد اکسیدکننده مانند باقالا و برخی از داروها پیشگیری شود. 
 
این متخصص خون و آنکولوژی گفت: وقتی فردی بیماری باقالا دارد و با یک عامل اکسیدکننده مواجه می‌شود، آن عامل گلبول‌های قرمز را تخریب کرده که این موضوع سبب بروز کم‌خونی شدید ناگهانی می‌شود.
 
وی بیان داشت: به دنبال تخریب گلبول‌های قرمز محتویاتشان در خون تخلیه شده و رنگ چشمان بیمار زرد می‌شود و در برخی موارد سبب آسیب کلیه افراد می‌شود.
 
صالحی اضافه کرد: اگر فردز فاویسم دارد و ملاحظات را رعایت نکند و در معرض مواد اکسیدکننده قرار گیرد و دچار کم‌خونی شدید فصلی و آنمی ناگهانی شود باید در بخش اورژانس بیمارستان بستری شود و در مواردی خون به وی تزریق شده یا اقدامات لازم جهت جلوگیری از آسیب به کلیه فرد انجام شود.
 
انتهای پیام/۱٠۲۶ج
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

چهارشنبه ۳۱ فروردين ۱۴۰۱

ساعت:

۱۰:۲۸:۴۳

20 Apr 2022