۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۳
کد مطلب : ۵۰۰۷۵
یک کارشناس مسائل سیاسی:

اوکراین به امید کمک غرب دستان خود را بست/ نشانه‌های اضمحلال آمریکا نمایان شده است

کارشناس مسائل سیاسی گفت: اوکراین مرکز تولید و نگهداری سلاح‌های شوروی سابق بود و این کشور می‌توانست از این قدرت بهره ببرد اما به راحتی فریب آمریکایی‌ها و غرب را خوردند و به تعبیری دستان خود را بستند.
اوکراین به امید کمک غرب دستان خود را بست/ نشانه‌های اضمحلال آمریکا نمایان شده است
یزدان جلالی کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ با اشاره بدعهدی غرب و آمریکا نسبت به اوکراین اظهار کرد: این اولین باری نیست که آمریکایی‌ها پشت متحدان خود را خالی می‌کنند.
 
وی تصریح کرد: ما بارها و بارها شاهد بودیم که آمریکا نسبت به قراردادهایی که امضا می‌کنند پایدار نبوده، البته صرف نظر از غیرقابل اعتماد بودن آمریکا این نکته را باید مدنظر داشت و آن اینکه آمریکای امروز دیگر آن‌گونه که باید قدرت ندارد و می‌توان گفت امروز آمریکا دیگر آن توان دفاع و حمایت از دوستان و هم‌پیمانان خود ندارد.
 
جلالی یادآور شد: ما شاهدیم که قدرت آمریکا رو به اضمحلال می‌رود و همین موضوع آن‌ها را ناتوان کرده است.
 
این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اینکه در زمینه بحران اوکران چندین نظریه است و آن اینکه عده‌ای معتقدند آمریکایی‌ها عمدا پای روسیه را به بحران کشیدند و این کشور را در تله انداخته‌اند تاکید کرد: با وجود اینکه این نظریه صحیح نیست اما اگر این تحلیل هم پذیرفته شود باز هم حاکی از بی‌صداقتی آن‌ها است، چراکه آمریکا برای به منجلاب انداختن رقیب خود حاضر شده است امنیت هم‌پیمان خود را به خطر اندازد.
 
جلالی بیان داشت: درخصوص جنگ اوکران چند نکته قابل مشاهده است، اولا همانطور که در تاریخ هم دیده می‌شود، آمریکایی‌ها غیرقابل اعتماد هستند، دوم اینکه آمریکایی‌ها به هیچ قرارداد و تعهدی پایبند نبوده و سوم اینکه با توجه به دیدگاهی که آمریکا به دنبال گرفتاری روسیه در منجلاب جنگ  بوده است نیز ناشی از بی‌صداقتی آمریکایی‌ها است.
 
وی یادآور شد: آمریکایی‌ها به راحتی افغانستان را رها کردند و رفتند و در کشورهای خاورمیانه آن‌گونه که باید قدرت دفاع ندارند و این ضعف آمریکایی‌ها را نشان می‌دهد که این نقش موثری در عدم حمایت آمریکا از اوکراین دارد.
 
این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه نمونه‌هایی از خلع سلاح و از دست رفتن کشور در تاریخ بسیار دیده می‌شود به‌عنوان مثال لیبی، عراق و اعتماد صدام به آمریکایی‌ها و نابودی سلاح‌های این کشور همه نمونه‌هایی در این زمینه هستند، اضافه کرد: اوکراین مرکز تولید و نگهداری سلاح‌های شوروی سابق بود و با فروپاشی شوروی این قدرت در اختیار خود اوکراین قرار گرفت و این کشور می‌توانست از این قدرت بهره ببرد اما به راحتی فریب آمریکایی‌ها را خوردند و به تعبیری دستان خود را بستند به امید آنکه آمریکایی‌ها و غرب از آن‌ها حمایت کنند.
 
جلالی ادامه داد: این می‌تواند درس بزرگی برای کشور ایران باشد و ما نباید نه به آمریکا و نه به هیچ کشور دیگری اعتماد کنیم، وقتی ما می‌گوییم نباید اعتماد کرد، بدان معنا نیست که رابطه‌ای نداشته باشیم بلکه نباید حاکمیت و موجودیت خود را به کشوری دیگر گره بزنیم.
 
وی بزرگ‌ترین اشتباه اوکراین را این دانست که این کشور قدرت و سرمایه خود را از بین برد و این نه‌‎تنها برای ایران که برای همه کشورهای دنیا می‌تواند درس عبرت باشد.
 
انتهای پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

چهارشنبه ۱۱ اسفند ۱۴۰۰

ساعت:

۱۰:۰۱:۳۲

2 Mar 2022