۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۷
کد مطلب : ۴۹۸۶۶
سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری:

محل فرونشست زمین در مرغملک شهرستان شهرکرد ارزش میراث‌فرهنگی دارد

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری با اشاره به فرونشست اخیر زمین در روستای مرغملک از توابع شهرستان شهرکرد گفت: این محل ثبت ملی نیست اما به‌عنوان یک «کنده دست‌ساز»، دارای ارزش میراث‌فرهنگی است.
محل فرونشست زمین در مرغملک شهرستان شهرکرد ارزش میراث‌فرهنگی دارد
علیرضا جیلان سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: با توجه به فرونشست زمین در روز گذشته در روستای مرغملک از توابع شهرستان شهرکرد، به‌علت بارندگی، سرمای شدید و تاریکی هوا امکان حضور در محل وجود نداشت.
 
وی افزود: امروز شنبه با روشن شدن هوا سرپرست اداره‌کل، معاون میراث‌فرهنگی و مدیر پژوهشگاه میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری پس از هماهنگی با مسئولان و مراجع ذی‌ربط مانند فرماندار شهرکرد، بخشدار لاران و دهیار روستای مرغملک در محل حضور یافتند و موضوع را به‌صورت میدانی بررسی کردند.
 
سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: با توجه به ممکن نبودن تحقیق و پژوهش در این محل به‌علت سرما و فصل بارش، در یک اقدام فوری نسبت به ایمن‌سازی و پُرکردن محل فرونشست اقدام می‌شود.
 
جیلان یادآور شد: به‌محض بهبود شرایط جوی و آب و هوایی، تحقیق و پژوهش در خصوص فرونشست زمین در روستای مرغملک از توابع شهرستان شهرکرد انجام خواهد شد.
 
علی‌اصغر نوروزی مدیر پژوهشگاه باستان‌شناسی چهارمحال و بختیاری نیز گفت: پیرو گزارش‌های مردمی مبنی بر پیدا شدن سازه زیرزمینی در یکی از معابر روستای مرغملک از محل یاد شده بازدید و کارشناسی شد.
 
وی تأکید کرد: براساس مشاهدات و بررسی‌های انجام شده این فضاهای زیرزمینی که در اغلب نقاط چهارمحال و بختیاری به کنده معروف هستند در زیر بافت مسکونی قدیمی تعداد زیادی از روستاهای شهرستان شهرکرد موجود است.
 
مدیر پژوهشگاه باستان‌شناسی چهارمحال و بختیاری افزود: این سازه‌ها به‌صورت فضاهای اتاقک مانندی به‌طور متصل به‌هم یا منفرد به‌منظور سکونت اضطراری، نگهداری دام و همچنین مخفیگاه برای مواقع خطر در صخره‌های به نسبت سست، زیرزمین، معابر و منازل مسکونی کنده می‌شده‌اند.
 
نوروزی تصریح کرد: راه بسیاری از این فضاها به مرور پُر شده و دوباره به‌صورت تصادفی و یا در اثر فرونشست زمین آشکار می‌شوند.
 
وی یادآور شد: ساخت و کارکرد این سازه‌ها در زیر بافت روستاها از نظر مطالعه تاریخ معماری منطقه چهارمحال و بختیاری دارای ارزش و اهمیت بسیاری است که نمونه‌های با ارزشی از این نوع تاکنون شناسایی و در فهرست آثار ملی نیز ثبت شده‌اند.
 
مدیر پژوهشگاه باستان‌شناسی چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: نمونه مرغملک نیز بعد از رفع خطر ریزش و بازگشایی معبر در فصل مناسب به‌همراه مجموعه کنده‌های این روستا مطالعه و در صورت در اولویت قرار گرفتن در فهرست آثار ملی ثبت خواهد شد.
 
نوروزی گفت: استفاده از این نوع سازه از دوران اشکانی تا نیم قرن اخیر در ایران گزارش شده است.
 
وی تأکید کرد: نمونه آشکار شده در روستای مرغملک براساس مطالعات اولیه به قرون متاخر اسلامی تعلق داشته و احتمال دارد تا همین اواخر مورد استفاده بوده باشد.
 
انتهای پیام/1031ج
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۰

ساعت:

۱۳:۳۸:۱۰

5 Feb 2022