۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۷ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۷
کد مطلب : ۴۸۷۰۹
مدیرکل امور عشایر چهارمحال و بختیاری؛

پالایش عشایر در چهارمحال و بختیاری امسال انجام می‌شود/ خدمت‌رسانی به عشایر منوط به دریافت کارت شناسایی

مدیرکل امور عشایر چهارمحال و بختیاری گفت: یکی از برنامه‌های پیش رو این اداره کل این است که عشایر پالایش شوند، برخی از سال‌های قبل دفترچه عشایری دارند ولی برخی از آن‌ها دیگر عشایر نیستند و ساکن شدند که این موارد باید تعیین تکلیف شود.
پالایش عشایر در چهارمحال و بختیاری امسال انجام می‌شود/ خدمت‌رسانی به عشایر منوط به دریافت کارت شناسایی
یحیی حسین پور مدیرکل امور عشایر چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: حدود 25 هزار خانوار عشایری در استان وجود دارد که عمدتاً عشایر برون کوچ هستند.

وی افزود: 99 درصد از این تعداد خانوار عشایر به شمال استان خوزستان کوچ می‌کنند.

مدیرکل امور عشایر چهارمحال و بختیاری ادامه داد: عشایر در فصل تابستان در همه شهرستان‌های این استان به‌جز بن و سامان ساکن هستند.

حسین پور عنوان کرد: زمان کوچ پاییزه معمولاً از بیستم شهریورماه هر سال آغاز و تا آخر مهرماه ادامه خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: به دلیل آنکه عشایر معمولاً در فضای باز ساکن هستند و از طرفی تراکم جمعیت پایینی دارند کمتر از بیماری کرونا آسیب دیدند و شبکه بهداشت استان نیز عشایر را واکسینه کرد.

مدیرکل امور عشایر چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: هماهنگی‌های لازم انجام خواهد شد تا آن دست از عشایر که نتوانستند در این استان واکسینه شوند در استان خوزستان واکسن بزنند.

حسین پور بیان کرد: طبق ماده 5 آیین‌نامه سازمان‌دهی عشایر هر دستگاه اجرایی به نسبت جمعیت عشایر منطقه و به نسبت اعتباری که در اختیار دارد باید به عشایر خدمت‌رسانی کند، این موضوع به مدیریت آموزش عشایر چهارمحال و بختیاری مربوط می‌شود که زیر نظر اداره کل آموزش و پرورش این استان قرار دارد.

وی تأکید کرد: در طی مدتی که عشایر در چهارمحال و بختیاری حضور داشتند عمده ارزاق آن‌ها که معمولاً آرد است به‌صورت یارانه‌ای در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد، در حال حاضر حدود 100 فروشنده  عشایری در این استان وجود دارد که اقلام را به‌صورت شبکه‌ای و تحت نظارت ناظران در اختیار عشایر قرار می‌دهند.

مدیرکل امور عشایر چهارمحال و بختیاری یادآور شد: سامانه‌ای طراحی شد که بر اساس کد ملی است و برای جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی آرد با استفاده از کد ملی در اختیار عشایر قرار می‌گیرد.

حسین پور گفت: با توجه به خشکسالی‌های اخیر امسال آب‌رسانی به عشایر به‌صورت کامل انجام شد و هیچ عشایری نبوده که درخواست آب داده باشد و از سوی این اداره کل انجام نشده باشد.

وی افزود: امسال نتوانستیم نهاده‌های موردنیاز عشایر را تأمین کنیم و به ازای هر رأس گوسفند تنها 6 کیلوگرم نهاده در اختیار عشایر قرار گرفت، لذا از عشایر به دلیل شرایط سختی که داشتند عذر می‌خواهم.

مدیرکل امور عشایر چهارمحال و بختیاری ادامه داد: همچنین خرید تضمینی دام مازاد و دامی که پیر شده و از رده خارج است آغاز شده است، در حال حاضر هر کیلو بز و میش حدوداً 30 هزار تومان خریداری شده و به ازای هر کیلو گوسفند زنده نیز 3 کیلو جو یارانه‌ای در اختیار عشایر قرار خواهد گرفت.

حسین پور عنوان کرد: در مسیر کوچ عشایر اکیپ‌های خدمات رسان مثل نیروی انتظامی، هلال‌احمر، شبکه بهداشت و دامپزشکی مستقر هستند، همچنین تانکرهای آب‌رسان نیز آماده شده تا در مسیر کوچ به‌ویژه گردنه تاراز آب را در اختیار عشایر قرار دهد.

وی خاطرنشان کرد: امسال با توجه به شرایط آب و هوایی برنامه‌ریزی‌های لازم انجام خواهد شد تا به عشایر خدمت‌رسانی خوبی صورت گیرد، تأمین نهاده‌ها، زمان کوچ و... ازجمله مواردی هستند که باید بررسی شوند.

مدیرکل امور عشایر چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: یکی از برنامه‌های پیش رو این اداره کل این است که عشایر پالایش شوند، برخی از سال‌های قبل دفترچه عشایری دارند ولی برخی از آن‌ها دیگر عشایر نیستند و ساکن شدند که این موارد باید تعیین تکلیف شود.

حسین پور بیان کرد: در حال حاضر 45 هزار دفترچه عشایر در چهارمحال و بختیاری وجود دارد این در حالی است تنها 25 هزار خانوار عشایری در این استان  وجود دارد، این یعنی دفترچه‌ها در اختیار دیگران است.

وی تأکید کرد: برای سازمان‌دهی و پالایش عشایر قرار است امسال کارت شناسایی برای آنان صادر شود لذا از عشایری که هنوز ثبت‌نام نکردند تقاضا می‌شود حتماً در دفاتر خدمات پیشخوان و ادارات شهرستانی ثبت‌نام کنند چراکه از سال آینده کلیه خدمات‌رسانی‌ها بر اساس کارت شناسایی جدید است.

انتهای پیام/1031ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

چهارشنبه ۷ مهر ۱۴۰۰

ساعت:

۰۹:۵۳:۰۳

29 Sep 2021