۰
plusresetminus
ما براساس نظرها و داده‌ها دریافتیم که در سازمانها و بخصوص در شهرداریها به سختی به افراد جوان اعتماد می‌کنند. آنها تصور می‌کنند که افراد جوان فاقد تفکر استراتژیک هستند.
اولویت شهرداران جوان و تازه نفس نسبت به شهرداران تکراری در سیستم مدیریت شهری کشور
به گزارش جهانبین نیوز؛  چرا شهرداران جوان و ایده پرداز عملکرد بهتری دارند؟

«او سابقه مدیریتی ندارد، او چندان با تجربه نیست. فکر می‌کنید از عهده‌اش برمی‌آید؟» این جمله‌ای است که هنگام گزینش افراد جهت تصدی پست شهرداری جهت نیروهای جوان، بارها و بارها از سوی اعضای دپارتمان شوراهای شهر می‌شنویم.

به‌عنوان عضوی از جامعه مهندسین مشاور شهرسازی و معماری کشور با سالیان تجربه کاری در ۳۱ استان کشور، تصور می‌کردم که مدیران کهنه‌کار در مقایسه با جوان‌ترها کارآمدترند.

اما نتایج برخی از تحقیقات در این خصوص ثابت کرده که اشتباه می‌کردم، با توجه به اینکه به طبع شغل خود در اکثر شهرهای کشور با شهرداران و مدیران شهری در ارتباط هستیم، اطلاعات مربوط به اکثر این مدیران شهری را جمع‌آوری کرده و از میان این داده‌ها، اطلاعات مربوط به شهرداران زیر ۴۰ سال را در یک گروه و اطلاعات مربوط به مدیران بالای ۴۰ سال را در گروهی دیگر قرار دادیم.

سپس به مقایسه ویژگی‌ها و وجوه تمایز هر دو گروه پرداختیم. هنگام مقایسه دو گروه ما تلاش کردیم تا هر دو گروه تا جایی که ممکن است مشابه یکدیگر باشند.

اما با توجه به اینکه شهرداران جوان این قابلیت را داشته‌اند که در سنین جوانی به سمت مدیر شهری ارتقا پیدا کنند، ما به این نتیجه رسیدیم که پتانسیل دستیابی به اهداف و موفقیت در این افراد بیشتر است.

به هر حال ارتقا یافتن به یک جایگاه مدیریتی در سنین جوانی کار ساده‌ای نیست. نتایج آماری این تحقیقات نشان داد که ۴۵ درصد از کارآمدترین شهرداران مورد مطالعه ما را افراد زیر ۴۰ سال تشکیل می‌دهند در حالی که افراد بالای ۴۰ سال تنها ۲۰ درصد از کل جمعیت شهرداران کارآمد را به خود اختصاص داده‌اند.

هنگام ارزیابی شهرداران از نظر مهارت‌های مدیریتی دریافتیم که شهرداران جوان‌تر در هر ۵۰ مورد از افراد بالای ۴۰ سال رتبه بهتری کسب کرده‌اند. این خبر خوبی است که نشان می‌دهد شهرداران جوانی در شهرهای کشور مشغول کارند که حتی قابلیت پذیرش مسوولیت‌های مهم‌تر را نیز دارند.

اما درست مثل دوست جوان من، مهم‌ترین چالش پیش روی مدیران جوان، اثبات قابلیت‌هایشان است، ما براساس نظرها و داده‌ها دریافتیم که در سازمانها و بخصوص در شهرداریها به سختی به افراد جوان اعتماد می‌کنند. آنها تصور می‌کنند که افراد جوان فاقد تفکر استراتژیک هستند، از چند و چون مدیریت شهری چیزی نمی‌دانند و قادر به رهبری یک سازمان نیستند.

اما بهتر است که در دولت سیزدهم که تا چند روز دیگر بصورت رسمی کار خود را شروع میکند قبل از آن که تنها به دلیل بی‌تجربگی، روی اسم یک فرد جوان خط بزنیم، او را ارزیابی کنیم. شاید حرفی برای گفتن داشته باشند. آنچه مشاهده می‌کنید ویژگی‌های مشترک یک مدیر و یک شهردار جوانی است که مورد مطالعه ما بودند:

۱- تمایل به تغییر
۲- رفتارهای الهام‌بخش و تاثیرگذار
۳- پذیرای بازخورد
۴- پیشرفت دائمی
۵- تمرکز بر اهداف
۶- اهداف بلند پروازانه
۷- ریسک پذیر
۸- خستگی ناپذیر
 ۹- ایده پرداز
۱۰- مثبت اندیش
۱۱-  قابل پیش‌بینی و ثابت‌قدم
۱۲- اعتماد به نفس و انعطاف پذیری بیشتر

شهرداران تکراری و قدیمی نهایتا یک روز شهرداری را ترک می‌کنند و این جوان‌ترها هستند که می‌توانند جای خالی آنها را پر کنند. درک پتانسیل‌های این افراد و سرمایه‌گذاری روی آنها فرصت بزرگی است برای ارتقا عملکرد و بازدهی سازمان شهرداریها. گرچه این شهرداران جوان با چالش‌هایی روبه‌رو هستند که رفع آنها نیازمند تلاش و تقویت مهارت‌های مدیریتی است اما فراموش نکنید که یک مدیر جوان به منزله یک سرمایه ارزشمند است. به اطراف خود نگاه کنید. شاید یکی از همین سرمایه‌های کشف نشده در شهر و یا سازمان و یا شهرداری شما مشغول به کار باشد.

در آخر هم اکیداً تاکید میکنیم که صرف داشتن ۳تا۵ سال سابقه مدیریتی دال بر وجود یک شهردار قوی و مجرب نیست چرا بسا اینکه در سنوات گذشته افراد زیادی با مشاغل مختلفی در جایگاه شهردار شدن معرفی شدند و سهواً و بصورت نامحسوس به مدیریت شهری آن شهر لطمه زدند، پس دنبال افرادی باشید که با ضوابط و قوانین شهرداری و شوراها آشنا باشند و در کار خود مجرب و متخصص بوده و معرفی شده دیدگاههای سیاسی و احزابی نباشد.

✍ نریمان شیوندی؛ مشاور مدرسه سرمایه گذاری شهری ایران

انتهای پیام/1020ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۹ مرداد ۱۴۰۰

ساعت:

۰۷:۵۸:۰۶

31 Jul 2021