۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۶
کد مطلب : ۳۶۷۷۳
مدیر امور آب شهرستان کوهرنگ و فارسان:

ضعف در مدیریت، نابودی منابع آب را به همراه دارد

مدیر امور آب شهرستان کوهرنگ و فارسان گفت: نیمی از مردم استانی که روزی به عنوان استانی پر آب معروف بود با مشکل آب شرب روبرو هستند و متأسفانه ضعف مدیریت باعث نابودی منابع آب زیرزمینی شده است.
ضعف در مدیریت، نابودی منابع آب را به همراه دارد
به گزارش جهانبین نیوز، سید هاشم فاطمی مدیر امور آب شهرستان کوهرنگ و فارسان در ششمین همایش بام ایران در حسرت آب، با اشاره به اینکه نیمی از مردم چهارمحال و بختیاری در شرایط کنونی در تأمین آب شرب خود با مشکل مواجه هستند، اظهار کرد: شهرستان کوهرنگ دومین قطب بارشی در کشور بعد از بندر انزلی است، اما توانایی تأمین آب برای اجرای یک طرح کوچک را ندارد.

وی با بیان اینکه شهرک های صنعتی استان در حال حاضر با تانکر آب رسانی می شود افزود:  سطح زیر کشت کشاورزی استان روز به روز در حال کاهش است و در منطقه پربارشی مانند کوهرنگ امکان تامین آب برای یک طرح کوچک دامداری وجود ندارد.

فاطمی با اشاره ه اینکه وابستگی در استان چهارمحال و بختیاری به آب های زیرزمینی ۸۲ درصد است، و برداشت بیش از حد از آب‌های زیرزمینی مرگ این آبخوان ها را در استان رقم زده و دشت های ما دچار فرونشست شده اند.

مدیر امور آب شهرستان کوهرنگ و فارسان به 14 دشت موجود در استان چهار دشت به عنوان دشت های ممنوعه شامل دشتهای شهرکرد ، بروجن_فرادنبه، سفیددشت و خانمیرزا که شرایطی بحرانی به دلیل افت شدید سطح آبهای زیر زمینی دارند اشاره و خاطرنشان کرد: فرو نشست در دشت‌های استان ما از حالت بحرانی عبور کرده است و حتی در بعضی دشت ها تا سه متر فرو نشست داشته ایم.

وی با تاکید بر اینکه افت سطح آب‌های زیرزمینی جبران ناپذیر است و ما متاسفانه در حال از دست دادن این آب‌ها هستیم اضافه کرد: افت سطح ایستابی دشت‌های ما واقعا نگران‌کننده است، دشت شهرکرد حدود ۱۷ متر افت سطح ایستابی طی ۳۰ سال گذشته داشته و ما شاهد این افت در همه دشت های استان هستیم که در سال‌های گذشته تشدید شده است.

فاطمی یادآور شد: درصد کاهش بارش در استان نسبت به ۳۰ سال گذشته عدد بالایی نیست، ولی ما شاهد کاهش بیش از ۳۰ درصدی سطح آب‌های جاری در سطح استان هستیم، در حال حاضر به خاطر تغییر اقلیم زردکوه بختیاری عاری از برف است و این نشاندهنده این می باشد که ما شاهد آینده ای بهتر نخواهیم بود و شرایط دشوار تر می‌شود.

وی بهشت‌آباد را یکی از حوزه های آبخیز استان که بیشترین کاهش سطح آب را در آن شاهدیم دانست و تاکید کرد: متاسفانه شاهد افت  ۵۵ درصدیسطح آب در این منطقه هستیم و آورد این بخش از حدود ۱/۵میلیارد مترمکعب به ۷۵۰ میلیون مترمکعب تقلیل یافته و کمتر از نصف شده است که از علل آن تونل سوم کوهرنگ، سد باباحیدر و طرح های تغذیه مصنوعی که در سطح دشت های استان می‌باشد که در حال اجراست و باید احتساب سهم زیست محیطی آبی که در حوزه بهشت آباد مورد استفاده قرار می گیرد مورد بازنگری قرار گیرد.

مدیر امور آب شهرستان کوهرنگ و فارسان با بیان اینکه فرونشست زمین در استان ما به مراتب خطرناک تر از استان های دیگر نظیر کرمان و همدان است تاکید کرد: ضخامت آبخوان های این استان ها بیش از ۴۰۰ متر در حالی که ضخامت ابخوان ها در دشت های استان ما حدود ۵۰ متر می باشد.

وی خاطرنشان کرد: در جهان هفت میلی متر نشست در دشت را بحران می خوانند در صورتی که در دشت های استان چهارمحال و بختیاری سالانه بیش از چندین سانتیمتر فرو نشست وجود دارد که این نشان دهنده بحران جدی در این دشت ها می باشد.

فاطمی بیان داشت: در استان چهارمحال و بهتیاری هم منابع آب زیر زمینی به شدت در دشت ها کاهش پیدا کرده و هم در سطح دشت ها هیچ گونه آب سطحی نداریم که باید برای حل این مشکل با استفاده از طرح هایی نظیر طرح تغذیه آب مصنوعی آب ناشی از بارندگی ها را به ذخایر آب های زیر زمینی انتقال دهیم.

انتهای پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۸

ساعت:

۱۰:۱۹:۴۸

1 Feb 2020