۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۵
کد مطلب : ۲۶۰۸۱
حمله مجدد زیباکلام به شورای نگهبان

باید فکری برای نظارت شورای نگهبان در انتخابات مجلس شورای اسلامی شود

استاد دانشگاه تهران گفت: باید فکری برای نظارت شورای نگهبان شود چون این نظارت نقض آشکار وموگراسی است ودر مجلس اول که شورا نگهبان نبود نمایندگان وطن پرست و خوبی وارد مجلس شدند و الان هم می توان بدون نظارت شورای نگهبان چنین نمایندگانی را وارد مجلس کرد.
باید فکری برای نظارت شورای نگهبان در انتخابات مجلس شورای اسلامی شود
به گزارش  جهانبین نیوز به نقل از منطقه آزاد صادق زیباکلام در اظهار کرد: هر صحبتی در خصوص مجلس مطرح می‌شود بدون بررسی جایگاه مجلس در حکومت مردم‌سالاری بحثی ناقص است.

وی با بیان اینکه نمی‌توان از حگومت مردم سالاری تعریف دقیق ارائه کرد ادامه داد: سه اصل اساسی در تعریف دموکراسی عبارتند از اینکه عزل و نصب حاکمان در یک نظام مردم سالار باید توسط مردم صورت بگیرد و اگر به هر طریقی حکومت مشذوعیت خود را از جایی دیگر بگیرد حکومت دیگر مردم سالار نیست.

زیباکلام اصل دیگر در این حکومت را این دانست که قدرت حکومت محدود به قانون باشد و تاکید کرد: قانون اساسی حدود اختیارات و مسئولیت‌های دولت را تعیین می کند و این بدان معنا است که دولت ها فراتر از قانون نمی توانند تصمیم گیری کنند.

وی اصل سوم برای حکومت مردم سالار را اصل پاسخگویی حکومت عنوان و خاطرنشان کرد: این اصل باید در قبال عزل و نصب ها و سیاست‌های دولت باشد و باید هر حکومتی به مجلس پاسخگو باشد.

زیباکلام بیان داشت: کارویژه مجل نظارت بر کار حکومت است و اگر حکومت و سیاست‌های آن به نفع منافع ملی نباشد مجلس حکومت را عزل می کند.

وی با بیان اینکه مجلس از یک سو بر کار حکومت ها نظارت دارد ادامه داد: از سوی دیگر همه حکومت ها در طول تاریخ دلیل وجودی خود را خدمت به مردم میدانند نه منافع حزب و اجداد خود.

زیباکلام افزود: در این میان این مجلس است که به عنوان داور عمل کرده و این موضوع را که فعالیت یک حکومت به نفع مردم هست یا نه را تعیین می کند.

وی حضور مجلس را بسیار مهم دانست و گفت: از همین رو است که اجداد ما در مشروطه اقدام به بنیانگذاری مجلس کردند و به نوعی مجلس عصاره مجاهدتهای ملت برای توسعه و مدرن کردن جامعه است.

زیباکلام به کشمکش موجود میان حکومت ها مجلس در طول تاریخ ااشاره و ادامه داد: یکی از دلایل این کشمکش ها این است که دولت ها می خواهند بصورت خودرای حکومت کنند اما اینکه مجلس نگذارد این اتفاق بیافتد همه نشان از مردم حکومت دموکراسی است.

وی با اشاره به مجلس در دوران مشروطه افزود: در این دوران و بعد از مرگ مظفرالدین شاه محدعلی شاه روی کار آمد و این در حالی بود که محمدعلی شاه نقطه مقابل پدرش بوده و به این ترتیب خواسته‌های مجلس را نپذیرفت و مجلس را به توپ بست.

وی خاطرنشان کرد: در فاصله سال‌های ۳۲ تا ۵۷ مجلس اصلا نقش سازنده ای نداشت و مجلس آنچه را که پادشاه اراده می کرد انجام می داد.

وی با اشاره به پیروزی انقلاب اسلامی ادامه داد: در ۳۶ سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی مجلس دچار عزل و نصب هایی شد و مجلس اول به لحاظ تاثیرگزاری بر حکومت بسیار بهتر از مجلس نهم و هشتم عمل کرد.
وی به روندهای ایجاد شده در کشور اشاره و بیان داشت: در انتخابات مجلس اول، دوم و سوم نگاه افراد به پولی که نامزد خرج می کند نبود اما هرچه به مجلس هشتم و نهم نزدیک می‌شویم افراد چند صد میلیون هزینه می کنند تا وارد مجلس شوند و دلیل این هزینه این است که فرد می داند با ورود به مجلس می تواند چند برابر آن را بدست آورد.

زیباکلام بیان داشت: قانون می گوید فردی را که نامزد مجلس می شود را باید وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی، دادگستری و ثبت تایید کند اما شورای نگهبان معتقد است که خودش باید فرد را تایید کند و تایید این چهار منبع را قبول ندارد و این آفتی است برای انتخابات مجلس.

وی با بیان اینکه متاسفانه علی‌اغلب تصمیم گیری شورای نگهبان در و در بیش از ۹۰ درصد موارد سیاسی است گفت: این در حالی است که شورای نگهبان بارها گفته خطی و جناحی عمل نکرده است.

زیباکلام در ادامه بیان داشت: مدافعان این شورا معتقدند ۶ فقیه و حقوق دان شورای نگهبان هرگز آخرت خود را خراب نمی کنند و با مد نظر قرار دادن خدا و پیامبر عمل می کنند اما ما نمی دانیم قسم حضرت عباس را قبول کنیم یا دم خروس را.

وی با بیان اینکه سخنگوی شورای نگهبان در مصاحبه با روزنامه شرق در سال ۹۲ از ای آوردن سعید جلیلی خبر داد تاکید کرد: این در حالی بود که شورای نگهبان هاشمی رفسنجانی، روحانی و عارف را رد صلاحیت کرد و با پادرمیانی آیت‌الله جنتی تجدید نظر کرد که این نشان از انگیزه سیاسی این شورا دارد.

وی افزود: چرا شورای نگهبان دلیل رد صلاحیت نامزدها را اعلام نمی کند و این یعنی یکی از اساسی ترین اصول مردم سالاری رعایت نمی شود چون هرکس بخواهد نمی تواند داوطلب نامزدی در مجلس شود.

زیباکلام جلوگیری از نامزدی افراد برای مجلس را نقض دموکراسی عنوان و اضافه کرد: اساس دموکراسی رای و تصمیم مردم است و مردم باید فرد را انتخاب کنند و اگر انتخابشان غلط است بعد از چهار سال دیگر او را انتخاب نکنند و این یعنی رشد تدریجی مردم که در حکومت مردم سالار اتفاق م خواهد افتاد.

وی گفت: باید فکری برای نظارت شورای نگهبان شود چون این نظارت نقض آشکار وموگراسی است ودر مجلس اول که شورا نگهبان نبود نمایندگان وطن پرست و خوبی وارد مجلس شدند و الان هم می توان بدون نظارت شورای نگهبان چنین نمایندگانی را وارد مجلس کرد.

وی از عمل مجلس هشتم و نهم انتقاد کرد و ادامه داد: این مجالس در ۸ سال اقدامات احمدی نژاد مهر سکوت بر لبان خود زدند و در بحث مسائل هسته ای کوچکترین اظهار نظری نکردند.

زیباکلام زنده نگه داشتن فتنه بعد از ۶ سال را دلیلی برای رد صلاحیت نامزدهای اصلاح طلب عنوان و تاکید کرد: نباید بگذاریم نامزدهای اصلاح طلب را شورای نگهبان مانند برگ درخت بریزد و رد صلاحیت کند.

لازم به ذکر است این همایش در خفقان کامل و با تدابیر امنیتی تمام برگزار شد و انتظامات حاضر در جلسه از گرفتن عکس جلوگیری کردند و بیشتر دانشجویان به اجبار و از ترس غیبت در همایش حاضر شده بودند.

ضمنا از سخن سوال و جواب بصورت شفاهی جلوگیری شد که اعتراض دانشجویان را درپی داشت و دانشجویان معتقد بودند در پاسخگویی به سوالات سانسور صورت گرفته است.

انتهای پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۵ بهمن ۱۳۹۸

ساعت:

۰۳:۲۳:۳۵

25 Jan 2020