۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۸
کد مطلب : ۲۲۹۲۳
مفسر و مترجم قرآن کریم:

اظهارنظر بدون علم و برهان، منشأ فتنه و نابسامانی است

مفسر و مترجم قرآن کریم، گمانه‌زنی و اظهارنظر بدون اتکا به علم و برهان را عامل ایجاد فتنه و گناه بیان کرد.
اظهارنظر بدون علم و برهان، منشأ فتنه و نابسامانی است
به گزارش جهانبین نیوز، استاد ابوالفضل بهرام پور در نشست تخصصی تفسیر قرآن با عنوان «قرآن از ما چه می‌خواهد؟» با اشاره به‌حکم خداوند در خصوص درستی گفتار و چگونگی اظهارنظر گفت: قرآن کریم از مؤمنان می‌خواهد که هرگز بر اساس ظن و حدس به کاری اقدام نکرده و درباره آنچه می‌بینند و می‌شنوند به تحقیق بپردازند.

وی به آیه ۳۶ سوره مبارکه اسراء اشاره کرد و افزود: خداوند برای بیان و ابراز نظر درباره موضوعات مختلف بر داشتن علم به آن سفارش کرده است زیرا هر آنچه معرفت انسان بالاتر رود ارزش عقاید و اعمال او هم افزایش می‌یابد.

بهرام پور در ادامه به تفسیر برخی از آیات سوره حجرات پرداخت و تصریح کرد: برخی اظهارنظرها به تعیین شخصیت و کوچک شمردن دیگران منتهی می‌شود که اگر این گفتار درست و صحیح باشد نوعی غیبت است و اگر پایه و اساس آن غلط باشد، گناه تهمت را هم برای گوینده بر جای می‌گذارد.

نویسنده کتاب «نسیم حیات» کسب اطلاعات درست و تحقیق درباره صحت و حقیقت هر موضوعی را شرط قرآن برای اظهارنظر دانست و افزود: خداوند در آیات ۱۷ و ۱۸ سوره مبارکه زمر بر انتخاب و پیروی از بهترین و برترین سخنان تأکید کرده است.

بهرام پور بابیان اینکه قرآن کریم در تمامی امور بر پرهیز از افراط‌ و تفریط اشاره دارد، یادآور شد: بیان بیش‌ازاندازه زشتی‌ها و اعمال ناپسند، عفت عمومی را خدشه‌دار می‌کند.

وی حقیقت‌یابی و معرفت افزایی را موجب از بین بردن سوءظن‌ها و ایجاد اعتماد عمومی بیان و تصریح کرد: غیبت کردن در اصل یک حرکت علمی است زیرا گوینده بر پایه اطلاعات به‌دست‌آمده به اظهارنظر می‌پردازد اما بیان و افشای این اطلاعات به دلیل آنکه بی‌اعتمادی و فتنه را به همراه دارد، جایز نیست.

این مفسر و مترجم قرآن در پاسخ به سؤالی درباره چگونگی ترک غیبت افزود: در بیشتر موارد غیبت کننده به دلیل احساس حسادت به اظهارنظر درباره دیگری می‌پردازد و اگر به گفتن حسنات و فضایل دیگران روی آورد این عادت ناپسند از وی دور می‌شود.

گفتنی است، نشست تخصصی تفسیر قرآن با عنوان «قرآن از ما چه می‌خواهد؟؟؟» با حضور جمعی از حافظان، قاریان و علاقه‌مندان به علوم قرآنی شانزدهم خرداد ۱۳۹۴ در سالن اجتماعات بلاغ اداره کل تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری برگزار شد.



انتهای پیام/1020ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

پنجشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۲۳:۵۰:۲۰

2 Jan 2020