کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مفسر و مترجم قرآن کریم:

اظهارنظر بدون علم و برهان، منشأ فتنه و نابسامانی است

17 خرداد 1394 ساعت 18:18

مفسر و مترجم قرآن کریم، گمانه‌زنی و اظهارنظر بدون اتکا به علم و برهان را عامل ایجاد فتنه و گناه بیان کرد.


به گزارش جهانبین نیوز، استاد ابوالفضل بهرام پور در نشست تخصصی تفسیر قرآن با عنوان «قرآن از ما چه می‌خواهد؟» با اشاره به‌حکم خداوند در خصوص درستی گفتار و چگونگی اظهارنظر گفت: قرآن کریم از مؤمنان می‌خواهد که هرگز بر اساس ظن و حدس به کاری اقدام نکرده و درباره آنچه می‌بینند و می‌شنوند به تحقیق بپردازند.

وی به آیه ۳۶ سوره مبارکه اسراء اشاره کرد و افزود: خداوند برای بیان و ابراز نظر درباره موضوعات مختلف بر داشتن علم به آن سفارش کرده است زیرا هر آنچه معرفت انسان بالاتر رود ارزش عقاید و اعمال او هم افزایش می‌یابد.

بهرام پور در ادامه به تفسیر برخی از آیات سوره حجرات پرداخت و تصریح کرد: برخی اظهارنظرها به تعیین شخصیت و کوچک شمردن دیگران منتهی می‌شود که اگر این گفتار درست و صحیح باشد نوعی غیبت است و اگر پایه و اساس آن غلط باشد، گناه تهمت را هم برای گوینده بر جای می‌گذارد.

نویسنده کتاب «نسیم حیات» کسب اطلاعات درست و تحقیق درباره صحت و حقیقت هر موضوعی را شرط قرآن برای اظهارنظر دانست و افزود: خداوند در آیات ۱۷ و ۱۸ سوره مبارکه زمر بر انتخاب و پیروی از بهترین و برترین سخنان تأکید کرده است.

بهرام پور بابیان اینکه قرآن کریم در تمامی امور بر پرهیز از افراط‌ و تفریط اشاره دارد، یادآور شد: بیان بیش‌ازاندازه زشتی‌ها و اعمال ناپسند، عفت عمومی را خدشه‌دار می‌کند.

وی حقیقت‌یابی و معرفت افزایی را موجب از بین بردن سوءظن‌ها و ایجاد اعتماد عمومی بیان و تصریح کرد: غیبت کردن در اصل یک حرکت علمی است زیرا گوینده بر پایه اطلاعات به‌دست‌آمده به اظهارنظر می‌پردازد اما بیان و افشای این اطلاعات به دلیل آنکه بی‌اعتمادی و فتنه را به همراه دارد، جایز نیست.

این مفسر و مترجم قرآن در پاسخ به سؤالی درباره چگونگی ترک غیبت افزود: در بیشتر موارد غیبت کننده به دلیل احساس حسادت به اظهارنظر درباره دیگری می‌پردازد و اگر به گفتن حسنات و فضایل دیگران روی آورد این عادت ناپسند از وی دور می‌شود.

گفتنی است، نشست تخصصی تفسیر قرآن با عنوان «قرآن از ما چه می‌خواهد؟؟؟» با حضور جمعی از حافظان، قاریان و علاقه‌مندان به علوم قرآنی شانزدهم خرداد ۱۳۹۴ در سالن اجتماعات بلاغ اداره کل تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری برگزار شد.



انتهای پیام/1020ج


کد مطلب: 22923

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/22923/اظهارنظر-بدون-علم-برهان-منشأ-فتنه-نابسامانی

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir