۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۹
کد مطلب : ۲۲۶۳۹
رئیس بنیاد نخبگان استان چهارمحال و بختیاری:

تحریم های دشمن برد علمی کشور را نشانه گرفته است

رئیس بنیاد نخبگان استان گفت: فشار تحریمهای ظالمانه علیه کشور در سالهای اخیر منجر به کمبود بودجه های پژوهشی و افت علمی کشور شده است.
تحریم های دشمن برد علمی کشور را نشانه گرفته است
دکتر مجتبی بنیادیان رئیس بنیاد نخبگان چهارمحال و بختیاری در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار جهانبین نیوز با اشاره به نگارش نامه از سوی اساتید دانشگاه به دکتر روحانی نسبت به افت علمی کشور گفت: آنگونه که از محتوای نامه بر می آید اساتید بیشتر نگران افت علمی و کاهش رشد پیشرفتهای علمی در کشور می باشند و بطور جدی عنوان نکرده اند که کشور دچار افت علمی شده است .

بنیادیان اظهار کرد: در هر صورت نباید فراموش کرد که هر گونه فعالیت علمی و پژوهشی نیازمند وجود منابع مالی و ابزار لوازم و مواد مختلف است از طرف دیگر فشار تحریمهای ظالمانه علیه کشور ما در سالهای اخیر به شدت افزایش یافته و میلیارد ها دلار پول کشور در خارج از کشور بلوکه شده و قابل دسترسی نمی باشند همچنین تحریمها شامل موارد مورد نیاز تحقیقات نیز شده است .

وی افزود: حتی این تحریمها به جایی رسیده که برخی مجلات معتبر خارجی از چاپ مقالات محققان ایرانی خود داری می کنند، مجموعه این عوامل موجب شده است نگرانیها در خصوص کمبود بودجه های پژوهشی و افت علمی کشور افزایش یابد.

بنیادیان اظهار کرد: محتوایی دروس و سر فصلها بخصوص در علوم پایه، فنی مهندسی، علوم پزشکی، کشاورزی، و...تغییر پیدا نکرده است همچنین رشد تعداد اعضاء هیأت علمی و ارتقاء آنها در سالهای اخیر مناسب بوده است.

وی با بیان اینکه در یک دهه اخیر مجموعه آموزشی عالی کشور رشد کمی قابل توجیهی داشته تصریح کرد: تعداد مراکز آموزشی عالی به اشکال مختلف افزایش یافته و متاسفانه این رشد کمی همراه با کیفیت مناسب نبوده است بطوری که بسیاری از مراکز آموزش عالی بخصوص در شهرهای کوچک با کمبود عضو هیأت علمی امکانات آزمایشگاهی و کارگاهی روبرو می باشند.

بنیادیان افزود: به نظر می رسد با تغییر سیاستهای آموزش عالی کشور، از رشد کمی به کیفی سازی مراکز آموزش عالی بتوان قدم موثری در افزایش کیفیت برونداد این مراکز برداشت.

وی در خصوص فعالیت های شرکت های دانش بنیان در چار چوب اقتصاد مقاومتی تصریح کرد: در ارتباط با شرکتهای دانش بنیان باید گفت که کشور، در ابتدای راه است و چند سالی است که رویکرد قوی به سمت این شرکتها شده است و تا کنون نیز پیشرفتهای خوبی داشته ایم.

بنیادیان اظهار کرد: برای مثال در استان چهارمحال و بختیاری تاکنون ۱۲ شرکت دانش بنیان به ثبت رسیده به نظر می رسد برای رشد بیشتر و سریعتر این شرکتها باید دو رویکرد را بطور جدی دنبال کرد اول ایجاد روحیه خود باوری در نخبگان و فن آفرینان و اینکه ما می توانیم، دوم فراهم کردن و تسهیل روند شرایط برای ایجاد این شرکتها و حمایت آنها از طرف نهاد ها ذی ربط، با این دو ریکرد می توانیم شاهد رشد و شکوفایی این شرکتها در عرصه علم و فناوری و در نتیجه ارتقاء کشور باشیم.

رئیس بنیاد نخبگان استان چهارمحال و بختیاری گفت: اسناد بالا دستی قله های رفیعی را در زمینه علم و فناوری برای کشور تعریف نموده اند برای مثال در سال ۱۴۰۴ ایران در ارتباط باید رتبه اول منطقه را کسب کند.

وی افزود: بر اساس گزارشات منابع رسمی در سال ۲۰۱۵ ایران رتبه ۱۶ جهانی در تولید علم قرار گرفته و سهم ایران در تولید علم ۱.۵۳ درصد می باشد همچنین در همین سال رتبه اول را در بین کشورهای اسلامی و منطقه از آن خود کرده است .

بنیادیان بیان کرد: موسسات معتبر بین المللی پیش بینی کرده اند که اگر همین روند ادامه داشته باشد ایران در سال ۲۰۱۸ میلادی رتبه چهارم دنیا را در تولید علم کسب خواهد کرد.

وی افزود: این آمار امیدوار کننده است و باید با برنامه ریزی منسجم و افزایش اعتبارات پژوهشی از سوی مراکز آموزش عالی و پژوهشکده ها به این روند سرعت بیشتری داده شود.



انتهای پیام/1020ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

دوشنبه ۹ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۰:۳۹:۳۶

30 Dec 2019