مدیرکل محیطزیست چهارمحال و بختیاری گفت: فعالیت تخصصی سازمانهای مردمنهاد در حوزه محیط زیست، میتواند به ارائه راهحلهای علمی و کاهش آسیبهای زیستمحیطی کمک کند.
محسن کریمی، در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «جهانبین نیوز»، با تأکید بر ضرورت توجه به معضلات زیستمحیطی استان، بیان کرد: با توجه به چالشهای متعدد در حوزه محیط زیست، بر اساس اصل پنجاهم قانون اساسی، لازم است مردم و فعالان محیط زیست در این عرصه ورود کرده و در کنار دستگاههای اجرایی، برای آگاهسازی جامعه و جلوگیری از تخریب و آلودگیهای زیستمحیطی تلاش کنند.
وی با اشاره به نقش سازمانهای مردمنهاد (سمنها) در این زمینه افزود: «فعالیتهای تخصصی این نهادها در حوزه محیط زیست، زمینه تحلیل کارشناسی و علمی معضلات زیستمحیطی را فراهم میآورد و امکان ارائه راهحلهای علمی و اجرایی برای کاهش مشکلات را مهیا میسازد.
کریمی تصریح کرد: ارتقای آگاهی عمومی از مهمترین عوامل حفظ محیط زیست است و اظهار داشت: تا زمانی که مردم از ارزش و اهمیت محیط زیست یا مشکلات موجود آگاهی نداشته باشند، حساسیتی نسبت به این موضوع نشان نمیدهند. بنابراین، افزایش آگاهی عمومی باید در اولویت برنامههای آموزشی و اطلاعرسانی قرار گیرد تا مشارکت گستردهتری در زمینه حفاظت از محیط زیست شکل بگیرد.
وی همچنین تأکید کرد: برای دستیابی به یک محیط سالم و پایدار، همکاری همهجانبه میان نهادهای اجرایی، سمنها و مردم ضروری است. اجرای برنامههای آموزشی، افزایش نظارت بر منابع آلاینده و بهرهگیری از فناوریهای نوین در مدیریت محیط زیست، از جمله راهکارهایی است که میتواند به بهبود شرایط زیستمحیطی در استان کمک کند.
کریمی با اشاره به اهمیت اجرای برنامههای جامع برای حفظ منابع طبیعی و جلوگیری از تخریب جنگلها و مراتع افزود: افزایش نظارتهای میدانی، اجرای پروژههای احیای پوشش گیاهی و کاهش فعالیتهای مخرب در مناطق حساس، از جمله اقداماتی است که باید با مشارکت مردمی و حمایت نهادهای دولتی پیگیری شود.
وی تأکید کرد: بدون همکاری و توجه مستمر، اکوسیستم استان در معرض آسیبهای جبرانناپذیر قرار خواهد گرفت.
کریمی در پایان خاطرنشان کرد: با گسترش استفاده از فناوریهای نوین و تدوین راهبردهای مدیریتی هوشمند، میتوان گامهای مؤثری در حفظ و احیای محیط زیست استان برداشت. امید است که با همافزایی بین نهادهای اجرایی و مشارکت فعال مردم، شاهد کاهش آلودگیها و تخریب منابع طبیعی باشیم.