۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۲
کد مطلب : ۱۹۲۵۸
درگيري‌هاي بعد از اعلام حكم حسني مبارك دو كشته و 12 زخمي برجاي گذاشت

تلاطم نيل از تبرئه فرعون

چند ساعتي از حكم جنجالي تبرئه فرعون مصر از سوي دادگاه اين كشور نگذشته بود كه مردم با اعتراضات گسترده خشم خود را از اجراي اين حكم ابراز كردند. اين اعتراضات با مداخله نيروهاي امنيتي به خشونت كشيده شد و طي آن دو نفر كشته و ده‌ها تن زخمي شدند.
تلاطم نيل از تبرئه فرعون
چند ساعتي از حكم جنجالي تبرئه فرعون مصر از سوي دادگاه اين كشور نگذشته بود كه مردم با اعتراضات گسترده خشم خود را از اجراي اين حكم ابراز كردند. اين اعتراضات با مداخله نيروهاي امنيتي به خشونت كشيده شد و طي آن دو نفر كشته و ده‌ها تن زخمي شدند.

به گزارش جهانبین نیوز به نقل از «جوان»، مردم مصر كه در ژانويه ۲۰۱۱، عليه حسني مبارك ديكتاتور مخلوع اين كشور انقلاب كردند تا با سرنگون كردن نظام ديكتاتوري، دولتي مردمي روي كار بياورند تاكنون نتوانسته‌اند به اين هدف خود دست يابند. مصري‌ها انتظار داشتند بعد از گذشت چهار سال شاهد محاكمه مبارك و پسرانش در دادگاه باشند تا بلكه محاكمه آنها مرهمي بر زخم‌هاي كهنه آنها باشد، اما برخلاف انتظارها روز شنبه شاهد تبرئه مبارك و فرزندانش بودند. حكم تبرئه فرعون مصر بار ديگر اعتراضات را به خيابان‌هاي قاهره (پايتخت) بازگردانده تا مصر همچنان شاهد درگيري و اعتراض باشد. حكم تبرئه مبارك، آنچه را كه غربي‌ها بهار عربي در مصر مي‌خواندند را به خزان سرد تبديل كرد و دستاوردهاي انقلاب ۲۵ ژانويه را به باد داد.

برخلاف تونسي‌ها كه آغازگر اعتراضات در خاورميانه بودند و هفته گذشته نخستين انتخابات رياست جمهوري پس از انقلاب را برگزار كردند، اما مردم مصر پس از چند سال تحمل ناآرامي و آسيب‌هاي جاني و مالي، روزهاي خوبي را نمي‌گذرانند؛ مصري‌ها كه پس از شروع انقلاب ۲۰۱۱ يك كودتاي نظامي در كشورشان را تجربه كردند اين بار نيز با صدور حكم تبرئه ديكتاتور سابق اين كشور بار ديگر بدون هيچ دستاوردي به نقطه آغاز برگشته‌اند. قاضي دادگاه قاهره روز شنبه حسني مبارك و دو پسرش و حبيب العادلي وزير كشور مبارك و شش نفر از معاونان وزير كشور را از اتهامات وارده از جمله كشتار صدها تظاهركننده در طول انقلاب ۲۰۱۱ ميلادي كه به سرنگوني حسني مبارك منجر شد تبرئه كرد.

اعلام اين حكم جنجالي همچون پتكي بر پيكر انقلاب مصر بود كه هزينه‌هاي زيادي براي آن پرداخت شده بود. اين حكم كه براي مردم مصر غيرقابل قبول بود، سبب خشم مصري‌ها شد و آنها شنبه شب در اعتراض به آن دست به تظاهرات گسترده زدند. معترضان تلاش كردند به ميدان التحرير كه نقطه شروع انقلاب مصر بود، برسند اما با نيروهاي امنيتي مصري روبه‌رو شدند. به گزارش واحد مركزي خبر به نقل از الجزيره، دست كم دو نفر در تظاهرات كشته و ۱۲ تن ديگر نيز زخمي شدند. نيروهاي امنيتي مصري متفرق كردن معترضان از نارنجك‌هاي گازي و گلوله استفاده ‌كردند.

به گزارش راشا تودي، رسانه‌هاي داخلي مصر نيز گزارش دادند، در جريان درگيري‌هاي پليس و معترضان در قاهره دست‌كم ۸۵ تن از جمله چهار روزنامه‌نگار بازداشت شده‌اند. پيشتر پليس مصر وعده داده بود كه از خشونت خودداري كند، اما سپس با صدور بيانيه‌اي خشونت نيروهاي امنيتي را توجيه كرد و گفت معترضان به اموال عمومي آسيب مي‌زنند و به سوي نيروهاي امنيتي سنگ پرتاب كرده‌اند. خبرنگاران حاضر، در ميدان التحرير را «بزرگ‌ترين تظاهرات در مركز قاهره در يك سال و نيم اخير» توصيف كردند. علاوه بر قاهره، شهرهاي ديگر مصر نيز شاهد تظاهرات مردمي بود. در اين راستا، افراد ناشناس ساختمان يكي از دادگاه‌هاي شهر اسكندريه را به آتش كشيدند.

در همين حال اين شهر شاهد دو انفجار در دادگاه‌هاي المنشيه و باشگاه قضات اسكندريه و مسدود شدن تعدادي از راه‌ها بود. همچنين درگير‌ي‌هاي شديدي ميان پليس مصر و دانشجويان در محوطه دانشگاه اسكندريه روي داد. تبرئه مبارك اين سؤال را در اذهان افكار عمومي متبادر ساخته است كه آيا بار ديگر انقلاب به مصر بر مي‌گردد يا نه؟ عماد شاهين، استاد دانشگاه جرج تاون امريكا معتقد است كه مردم مي‌توانند بار ديگر با اتحاد يكديگر انقلاب جديدي را رقم بزنند. وي مي‌گويد: «تبرئه مبارك با آن همه پرونده كشتار و جنايت مي‌تواند كشتار مردم را به امري عادي تبديل كند و همه دست به اسلحه برده و بدون ترس از محاكمه شدن اقدام به كشتن ديگران بكنند. بدون ‌ترديد با تبرئه شدن حسني مبارك، تظاهرات گسترده‌اي در مصر برپا خواهد شد. به همين علت، نيروهاي امنيتي اين كشور به حال آماده باش درآمده‌اند.» برخي ناظران معتقدند، تبرئه شدن مبارك موج جديدي از انقلاب‌هاي مردمي را به همراه خواهد داشت.

به نظر آنها، تبرئه مبارك نقطه آشكار انحراف انقلاب مصر است و مردم براي حفظ دستاورد انقلابي خود دوباره به خيابان‌ها مي‌آيند و مطالبات انقلابي خود را مطرح مي‌كنند. با اين وجود، به نظر مي‌رسد همه چيز به عملكرد رهبران انقلابي مصر در روزهاي آينده برمي‌گردد كه چگونه با ايجاد اتحاد بين همه گروه‌هاي انقلابي بتوانند يكبار ديگر اعتماد مردم مصر را براي ايجاد يك حركت جديد در ادامه انقلاب ۲۰۱۱ جلب كرده و موج جديد اجتماعي ضد استبدادي را در مصر راه بيندازند.
مبارك به زودي آزاد مي‌شود
يك روز پس از تبرئه حسني مبارك، فريد الديب وكيل مبارك اعلام كرد كه احتمال آزادي زودهنگام او از زندان وجود دارد. به گزارش فارس، ‌الديب به خبرگزاري فرانسه گفت: « با توجه به اينكه مبارك ۸۶ ساله دو سوم دوران محكوميتش را با احتساب مدتي كه در بازداشت به سر مي‌برده سپري كرده است امكان آزادي پيش از موعد وي وجود دارد». تبرئه حسني مبارك درحالي است كه وي در دوران حكومتش يكي از سخت‌گيرترين ديكتاتورهاي خاورميانه به شمار مي‌رفت و به اتهام فرمان كشتار معترضان مصري به حبس ابد محكوم شده بود. جنايات وي به حدي گسترده بود كه رسانه‌ها عنوان پرونده قرن را به پرونده رسيدگي به اتهامات حسني مبارك داده بودند. تبرئه مبارك نشان مي‌دهد كه بار ديگر ديكتاتوري به مصر بازگشته و بازماندگان مبارك همچنان بر اريكه قدرت تكيه زده‌اند. درحالي كه مبارك از اتهامات وارده تبرئه شد اما ديروز دادگاه مصر محاكمه محمد مرسي رئيس‌جمهور بركنار شده مصر را از سر گرفت.
مخالفت جريان‌هاي سياسي
نكته مهم در اعتراضات اخير، اين است كه بيشتر جريان‌هاي سياسي اين كشور با اجراي چنين حكمي مخالف هستند و اين مي‌تواند بار ديگر مردم و جريان‌هاي سياسي را در يك جبهه متحد كند. از اين رو، شماري از احزاب و جريان‌هاي سياسي در مصر، عصر يك‌شنبه در كنفرانسي مطبوعاتي موضعشان را درخصوص حكم تبرئه ديكتاتور سابق اين كشور اعلام كردند. به گزارش روزنامه مصري «اليوم السابع»، احزاب مصري «الدستور» و «العيش و الحريه» و برخي از جريان‌هاي سياسي از جمله «۶ آوريل» و «جوانان براي عدالت و آزادي»، كنفرانسي مطبوعاتي در مقر حزب العيش و الحريه برگزار كردند تا موضع خود را درخصوص صدور حكم تبرئه حسني مبارك و حبيب العادلي اعلام كنند.
روزي غم‌انگيز در تاريخ عدالت مصر
يوسف قرضاوي، مفتي مصر ساكن قطر كه حاكمان فعلي مصر را كودتاچي مي‌خواند، در واكنش به حكم تبرئه مبارك از اتهام كشتار معترضان انقلاب ۲۵ ژانويه ۲۰۱۱، آن را روزي غم انگيز در تاريخ عدالت بشريت دانست. يوسف قرضاوي روز يك‌شنبه در صفحه شخصي خود گفت: «اين كودتا، تمام حقوق قانوني ملت را نابود كرد و همه اختيارات انتخاباتي را كه ملت مصر براي گفتن خواسته خودشان با اراده و آزادي كامل برگزار كردند، لغو كرد». قرضاوي افزود: «كودتاچي‌ها چهره مصر متمدن را به چهره‌اي تحريف شده كه فاقد آزادي، دستگاه قضايي آزاد، حقوق تضمين شده، عدالت اجتماعي و قدرت اقتصادي است، تبديل كردند.»

انتهای پیام/ 1021
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۷:۰۲:۲۶

18 Jan 2020