۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۲
کد مطلب : ۱۸۷۳۴

بررسي عناصر الهام‌بخش واقعه عظيم عاشورا

امامت امام سجاد(ع) و درايت و شجاعت حضرت زينب(س) سبب شد خون بر زمين ريخته امام حسين(ع) در کربلا و در بستر تاريخ فوران کند و شاخص و الهام بخش جوامعي باشد که مي خواهند آزاد زندگي کنند و به رستگاري برسند.
بررسي عناصر الهام‌بخش واقعه عظيم عاشورا
به گزارش جهانبین‌نیوز در يادداشت بام ايران خبر   آمده است:

يکي از ويژگي‌هاي بزرگ انسان، اشرف مخلوقات و موجودي که شايسته خليفه الهي بر عهده او نهاده شده، حفظ حوادث زندگي طولاني اش است. يکي از وقايع مهم تاريخي واقعه بزرگ عاشوراست. اهميت اين واقعه بي بديل چه از نظر اهميت ذاتي و چه از نظر قدرت تاثيرگذاري بر روند زندگي نسل هاي مختلف در مناطق گوناگون سبب شده است تا انديشمندان در برهه هاي مختلف به آن بپردازند و درباره آن سخن بگويند. کثرت مطالبي که درباره واقعه عظيم عاشورا گفته و نوشته شده سبب نگرديده تا ديگران با بسنده کردن به آثار بر جاي مانده از گذشتگان درباره عاشورا نگويند و ننويسند.

اين واقعه آنچنان عظيم و تاثيرگذار بوده که با وجود شرح و تفسيرهاي گوناگون درباره آن به نظر مي رسد هنوز هم ناگفته هايي از آن باقي است و همچنان بايد زوايا و ابعاد آن واکاوي شود.

يکي از بحث هاي مهم درباره تاريخ عاشورا الهام بخشي اين واقعه است حال سوال اين است که عوامل اصلي تاثيرگذاري عاشورا چه مسائلي هستند؟

۱- دين: مهمترين اتفاق در تاريخ زندگي انسان برخورداري از اديان آسماني است. يقيناً انسان بدون آشنايي با اديان الهي در مسير انسانيت قرار نمي گرفت و گذشت زمان تنها وجه حيواني او را رشد داد و تقويت مي کرد.

از آنجائي که هدف از خلقت انسان نيز تربيت و رستگاري است و اين امر به خودي خود و با اتکا به شخصيت انساني ممکن نبود، خداوند سبحان اديان آسماني را براي انسان فرستاد تا با تعليم نيازهاي انساني الهي بتواند ساير توانايي هاي خود را شکوفا کند.

تربيت تاريخي انسان در سايه آموزه هاي اديان الهي به آنجا رسيد که با بعثت پيامبر اعظم(ص) و تعاليم دين اسلام انسان در پرتو آن براي هميشه مي تواند در مسير رستگاري باقي بماند اما به مانند هميشه تاريخ دين اسلام نيز از گزند دست هاي ناپاک در امان نماند و اندکي پس از رحلت پيامبر(ص) دست درازي هاي جاه طلبانه به ساحت دين مقدس اسلام آغاز شد تا به زمان امام حسين(ع) رسيد.

امام حسين با نظارت بر عملکرد معاويه و به دلايل شرايط خاص زمان معاويه با او مدارا کرد اما پس از مرگ معاويه امام حسين(ع) با يزيد مخالفت کرد و بر عليه او قيام کرد و توانست با قيام خود دين رسول الله را احيا کند.

۲- امام حسين(ع): امام حسين از جمله شخصيت هاي برجسته اسلام است که پيامبر اعظم(ص) کم نظيرترين تمجيدها را درباره ايشان داشته اند. حضرت امير(ع) فرمودند: حسين از من است و من از حسينم، خدا دوست دارد کسي را که حسين را دوست مي دارد.
امام حسين(ع) جان خود و اصحابش را نه سپر خود بلکه سپر دين اسلام و همه انسان هايي که پس از وي آمدند کرد و در نامه اي که ايشان براي بزرگان بصره نوشت آمده است: من شما را به کتاب خدا و سنت پيامبر(ص) مي خوانم زيرا سنت را از بين برده و بدعت را زنده کرده اند اگر حرف مرا بشنويد شما را به سير رستگاري هدايت مي کنم.

۳- ياران: شخصيت ويژه امام حسين(ع) سبب شده بود با وجود خطر بزرگ در کمين نشسته، افراد بزرگي به وي ملحق شدند و او را در اين ماموريت تاريخي همراهي کنند. براي شناخت دقيق اين شخصيتهاي برجسته گواهي امام حسين(ع) به ارزش ها و منزلت آنها کافي و انتخابي بي بديل براي آنهاست.

بنا بر قول معروف امام حسين(ع) در شب عاشورا خطبه کوتاهي خواند و فرمود: من اصحاب و ياراني باوفاتر از اصحاب و ياران خود سراغ ندارم و سپس امام فرمودند: بيعتم را از شما برداشتم و برويد. اين فرمايش امام دل آن ياران وفادار را آتش زد و اعلام وفاداري ها يکي پس از ديگري آغاز شد و فرداي آن شب چه زود هم اثبات شد.

۴- پيام رسانان: عاشورا در کربلا محبوس و مدفون نشد زيرا دو پيام رسان بزرگ حضرت سجاد(ع) و حضرت زينب(س) داشت. دو بزرگي که از ابتدا هم ناظر حوادث بودند و هم روح بلندي داشتند که مي دانستند بايد عاشورا را در مسير اسارت با خود ببرند تا اسيري باقي نماند و در آينده انسانيت را از اسارت آزاد کند و چنين نيز شد.

امامت امام سجاد(ع) و درايت و شجاعت حضرت زينب(س) سبب شد خون بر زمين ريخته امام حسين(ع) در کربلا و در بستر تاريخ فوران کند و شاخص و الهام بخش جوامعي باشد که مي خواهند ازاد زندگي کنند و به رستگاري برسند.

مجتبي صالحي فر/کارشناس ارشد علوم سياسي
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

يکشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۳:۳۷:۳۸

5 Jan 2020