۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۹
کد مطلب : ۱۸۶۸۵

آيت‌الله سيدمحمدعلي قاضي طباطبايي اولين شهيد محراب

آيت الله سيد محمد علي قاضي طباطبايي اولين شهيد محراب در سال 1358 به دست منافقان کوردل به شهادت رسيد.
آيت‌الله سيدمحمدعلي قاضي طباطبايي اولين شهيد محراب
به گزارش جهانبین‌نیوز به نقل از بام ايران خبر، سيد محمدعلي قاضي فرزند حاج ميرزا باقر در سال ۱۲۹۳ شمسي در تبريز متولد شد تحصيلات مقدماتي علوم ديني را از مادر و عمويش(ميرزا اسدالله) در مدرسه طالبيه تبريز فراگرفت. در سال ۱۳۱۶ هنگام قيام مردم تبريز به اتفاق پدرش به خاطر مبارزه به تهران تبعيد گرديد و پس از چند ماه توقف اجباري در تهران و ري به تبريز بازگشت.

در سال ۱۳۱۸ شمسي براي ادامه تحصيل به حوزه علميه قم مشرف گرديد و از محضر آيات عظام گلپايگاني، محبت، صدر، بروجردي و امام خميني(ره) کسب فيض کرد. در سال ۱۳۲۸ شمسي راهي نجف شد و در درس ايات عظام حکيم عبدالحسين رشتي، ميرزا باقر زنجاني، بجنوردي و علامه محمد حسين کاشف الغطا شرکت و بهره هاي شاياني برد و در سال ۱۳۳۱ مجدداً به تبريز مراجعت نمود. آيت الله قاضي در دوران مرجعيت و زعامت امام خميني(ره) نماينده تام الاختيار ايشان بودند.

با شروع نهضت اسلامي در سال ۱۳۴۱ مبارزات او عليه رژيم پهلوي اوج گرفت و رژيم شهيد قاضي را در زندان قزل قلعه زنداني کرد و سپس به شهرهاي بافت و کرمان و زنجان تبعيد نمود و همچنين مدت سه ماه به سبب فشارها و ضربات روحي و جسمي در يکي از بيمارستان هاي تهران بستري شد. بعد از خارج شدن از بيمارستان به عراق تبعيد شد و مدت يکسال در آنجا به سر برد و بعد از آن به ايران بازگشت و به هدايت مردم و روشنگري وتبليغ اسلام پرداخت.

شهيد آيت الله قاضي طباطبايي در رابطه با نماز حضرت سيدالشهدا(ع) مطلبي را بيان داشته اند که اهميت نماز اول وقت را مي رساند. در تفسيري که ايشان از نماز ظهر امام حسين(ع) نموده آمده است اميد مظلومان در آن موقع که شمشيرهاي دشمن از هر طرف از غلاف کشيده شده و تيرها مثل قطرات باران او را هدف قرار داده بود نماز را در اول وقت ترک نفرموده و به جماعت ادا فرمودند.

عزاداران اگر واقعاً علاقه مند به آن حضرت هستند و محبت به آن بزرگوار دارند و مي خواهند تبعيت از سيد مظلومان کنند و در دين خودشان از روي فهم و عقل قدم بردارند بايد بدانند که سيدالشهدا(ع) روز عاشورا در آن موقع گرماي هوا و تشنه لب و هجوم دشمن که لشگر کفر و ضلالت براي آن حضرت و ياران با وفايش جمع شده بودند نماز را فراموش نکرد.

شهادت

شهادت آيت الله قاضي طباطبايي در دهم آبان ۱۳۵۸ مصادف با عيد سعيد قربان مي باشد ، وقتي نماز عيد را اقامه مي كرد. وي در خطبة نماز گفت: «مرا تهديد به قتل مي كنند، من از شهادت نمي ترسم و آماده ام. از خدا مي خواهم.»

در همان روز، مجاهد عظيم الشان آيت الله قاضي طباطبايي بعد از اداي فريضه نماز مغرب و عشاء و در حال مراجعت از مسجد به منزل مورد هجوم عوامل سرسپرده استكبار تحت نام گر وه فرقان قرار گرفته و شربت شهادت نوشيد.

و مجاهدي ديگر از ذريه اميرالمومنين قدم به مسلخ عشق گذاشت و جان گرانمايه خود را كه سالها در مجاهده و تلاش گذرانده بود، در پيشگاه حضرت حق در طبق اخلاص نهاد. و نامش به عنوان اولين شهيد محراب در كنار نام شهداي انقلاب ا سلامي به ثبت رسيد و گروهك فرقان مسئوليت اين ترور را بر عهده گرفت.

پيام حضرت امام خميني(ره) به مناسبت شهادت آيت الله سيد علي قاضي طباطبايي

با كمال تأسف ضايعة ناگوار شهادت عالم مجاهد، حجت الاسلام و المسلمين آقاي حاج سيد محمد علي قاضي طباطبايي رحمت الله عليه را به عموم مسلمانان متعهد و علماي اعلام مجاهد و مردم غيور و مجاهد آذربايجان و خصوص بازماندگان اين شهيد سعيد تسليت عرض و از خداوند متعال صبر انقلابي براي مجاهدين راه حق و اسلام خواستارم .

ملت عزيز برومند ايران و آذربايجان غيرتمند عزيز بايد در اين مصيبتهاي بزرگ كه نشانه شكست حتمي دشمنان اسلام و كشور و عجز و ناتواني و خودباختگي آنان است، هر چه بيشتر مصمم و در راه هدف اعلاي اسلام و قرآن مجيد بر مجاهدت خود افزوده و از پاي ننشينند تا احقاق حق مستضعفين از جباران زمان بنمايند.

عزيزان من ! در ا نقلابي كه ابرقدرتها را به عقب رانده و راه چپاولگري آنان را از كشور بزرگ بسته است اين ضايعات و ضايعات بالاتر اجتناب ناپذير است . ما بايد ازكنار اين وقايع با تصميم و عزم و خونسردي بگذريم و به راه خود كه راه جهاد ف ي سبيل الله است، ادامه دهيم .

شهادت در راه خدا و ند زندگي افتخار آميز ابدي و چراغ هدايت براي ملتهاست .

روح الله الموسوي الخميني

۱۰/۸/۱۳۵۸شمسي

مجتبي صالحي فر/کارشناس ارشد علوم سياسي
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

پنجشنبه ۳ بهمن ۱۳۹۸

ساعت:

۲۱:۰۵:۴۹

23 Jan 2020