۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۷
کد مطلب : ۱۴۱۴۸
گفت‌و‌گو با معلم نمونه کشوری در چهارمحال و بختیاری

به خود می‌بالم در کنار کودکان کم‌توان زندگی می‌کنم

معلم نمونه کشوری در چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه معلمی هنر است و اگر چنین نباشد نمی‌تواند رسالت سترگ خود را به شایستگی انجام دهد، گفت: به خود می‌بالم در کنار کودکان کم‌توان زندگی می‌کنم.
به خود می‌بالم در کنار کودکان کم‌توان زندگی می‌کنم
به گزارش جهانبین نیوز، در آموزش و پرورش نقش نیروی انسانی مهم است و معلم از مهم‌ترین عوامل موثر در رشد و توسعه کیفی و محتوایی تعلیم و تربیت به شمار می‌رود، زیرا تربیت انسان نتیجه یک جریان متقابل دو جانبه و حاصل عمل مربی و عکس‌العمل شاگرد است.

با توجه به همین اهمیت و جایگاه تربیت در بین نهادهای مختلف جامعه شاید مهم‌ترین نهاد اثرگذار در تربیت و تامین نیروی انسانی آموزش و پرورش باشد و معلم به عنوان مدرس و مربی می‌تواند نقش حساس و کلیدی در این رابطه ایفا کند تا نیروی انسانی کارآمد و خلاق برای جامعه تربیت کند.

نظر به اهمیت نقش معلمان در جامعه و همچنین با توجه به فرا رسیدن هفته معلم بر آن شدیم تا در خصوص جایگاه معلمان و نقش مهم آنان در جامعه گفت‌وگویی را با یکی از معلمان نمونه کشوری در استان چهارمحال و بختیاری داشته باشیم که خواندن آن خالی از لطف نیست.

جان‌بابا آقایی‌نژاد متولد سال ۵۲ در شهرستان لردگان است که بیش از ۲۴ سال از عمرش را صرف خدمت در آموزشگاه کودکان استثنایی محل زندگی خود نموده و با عشق و علاقه نهال دانش را در دل کودکان آبیاری کرده و پرورانده است.

وی دارای مدرک کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی است و به پاس تلاش‌های بی‌وقفه در عرصه آموزش در سال جاری از سوی وزارت آموزش و پرورش به عنوان معلم نمونه کشوری در استان چهارمحال و بختیاری برگزیده و معرفی شده است.

فارس: چه عواملی باعث انتخاب شما به عنوان معلم نمونه کشوری در استان شد؟

آقایی‌نژاد: انتخاب معلم نمونه فرآیندی دارد که طبق دستورالعمل آموزش و پرورش هر ساله فردی را به عنوان معلم نمونه انتخاب می‌کنند، شاخص‌هایی مانند سوابق علمی، فرهنگی و پرورشی درخشان،داشتن تقدیرنامه ،طی کردن دوره ضمن خدمت و کسب رضایتمندی از سوی سازمان از جمله عوامل انتخاب است.

شاید معلمی و آموزش یکسان به نظر برسد اما در حقیقت تفاوت‎هایی دارد که شأن و جایگاه معلم را با سایر افرادی که بر امر آموزش مبادرت می‌کنند فراتر می‌برد، معلمی ویژگی‌ها و ظرافت‌هایی را می‌طلبد که مشاغل دیگر به آن نیاز ندارند.

فارس: به نظر شما یک معلم نمونه تا چه اندازه می‌تواند الگویی تربیتی جامعه باشد؟

آقایی‌نژاد: نحوه رفتار و تعامل معلم با دانش‌آموزان آن قدر ظریف و حساس است که کمترین بی‌تفاوتی می‌تواند سرنوشت افراد را تغییر دهد، چه بسا افرادی که با درایت و خلق و خوی بی‌بدیل معلمی از ذلت به اوج عزت رسیدند. معلمی هنر است و به واقع اگر چنین نباشد و معلم خود را هنرمند نداند نمی‌تواند رسالت سترگ خود را به شایستگی انجام دهد.

دانش‌آموزان حدود نیمی از وقت خود را در مدرسه صرف می‌کنند و معلم به عنوان بزرگ‌تر با برخورد و منش خود هر لحظه زیر ذره‌بین نگاه کودکان قرار دارد و از رفتارش الگو برداری‌ می‌شود.

فارس: ویژگی یک معلم نمونه چیست؟

آقایی‌نژاد: نه تنها یک معلم بلکه هر انسانی که منظم، وقت شناس، راستگو، صبور و دلسوز باشد نمونه خواهد شد.

کسی که عاشق شغل معلمی باشد در کارش احساس خستگی نمی‌کند و با توکل به خدا و صبر امور را حل می‌کند و از طرف دیگر وقتی که اولین و مهم‌ترین هدف ما از تدریس و کار کردن رضای خداوند باشد سعی می‌کنیم که از همه زودتر به کلاس برویم و از همه دیرتر هم بیرون بیاییم و با وجدان کاری، صادقانه و خالصانه کار و تلاش کنیم.

یک معلم خوب یک دوست خوب است که از دوستان خود یعنی دانش آموزان باتجربه‌تر و مسن‌تر است این دوست خوب همیشه می‌کوشد تا به دوستانش بهترین‌ها را بیاموزد تا نقشی در بالندگی اجتماعی و علمی آنها داشته باشد. معلم همیشه باید تصور کند دانش‌آموزانش همگی بزرگان فردای این مملکت خواهند شد.

فارس: آیا فعالیت در مدرسه کودکان استثنایی هیچ وقت شما را خسته یا دلسرد نکرده؟


آقایی‌نژاد: لازمه کار کردن در کنار کودکانی که نسبت به دانش‌آموزان عادی نیازمندی بیشتری دارند و هر کدام به نوعی دچار اختلال و مشکل هستند فقط عشق و علاقه است. اگر عاشق نباشی در مسیر خدمت دچار فرسودگی شغلی خواهی شد. دانش‌آموزان مدارس استثنایی به معلمانی نیاز دارند که شوق خدمت در دلشان موج بزند. من در طی ۲۴ سال خدمتم همیشه به داشتن روحیه خوب و شادابی در میان همکارانم معروف هستم و به خود می‌بالم در کنار کودکان کم‌توان زندگی می‌کنم.

فارس: توصیه شما به معلمان و همکاران جوانترتان چیست؟


آقایی‌نژاد: کلاس درس واژه‌ای است که ابتدا همه را به یاد آموزش می‌اندازد، اما فقط یکی از هنرهای معلمان آموزش است در حالی که معلمان همیشه تمام تلاش خود را صرف موفقیت هر چه بیشتر دانش آموزان می‌کنند. معلمان با استرس‌های گوناگون مواجه اند و معلم باید مسائل و مشکلات عاطفی، خانوادگی، مالی و شغلی خود را در لایه‌های زیرین وجودش گذاشته و وقتی وارد کلاس می‌شود ظاهر او به گونه‌ای باشد که گویی در ابرها سیر می‌کند بدیهی است که این کار از عهده هر صاحب علم و تجربه‌ای بر نمی‌آید.

یکی از دغدغه‌‌های امروز والدین کم شدن انگیزه ادامه تحصیل در دانش‌آموزان است و من از همکارانم تقاضا دارم با الگو‌سازی و اخلاق پسندیده در دانش‌آموزان شوق به تحصیل ایجاد کنند.

فارس: به عنوان آخرین سئوال به نظر شما نقش معلمان در تحقق شعار سال جاری چیست؟


آقایی‌نژاد: در شعار سال جاری دو بعد مهم فرهنگ و اقتصاد مورد تاکید واقع شده است؛ در خصوص فرهنگ می‌توان چنین گفت که معلمان روزانه با قشر عظیمی از مردم جامعه که همان دانش‌آموزان باشند سر و کار دارند باید ارزش‌های انقلابی و دینی را در دل آنان نهادینه کنند در کنار آن در زمینه اقتصادی نیز معلم نقش کلیدی دارد و می‌تواند استفاده بهینه از مصارف انرژی و آموزش فرهنگ قناعت و مصرف اصولی تمام منابع و مصرف کالای ایرانی را به دانش آموزان آموزش دهد.

انتهای پیام/ خ ز/
مرجع : خبرگزاری فارس
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

پنجشنبه ۵ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۸:۱۶:۰۲

26 Dec 2019