۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۹ آذر ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۷
کد مطلب : ۱۰۵۹۳
معاون پژوهشی مرکز تحقیقات سوء‌مصرف و وابستگی به مواد مخدر

عدم اطلاع رسانی در زمینه عوارض مواد مخدر، آمار مبتلایان را چند برابر کرده است

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات سوء‌مصرف و وابستگی به مواد مخدر: نبود اطلاع ‌رسانی کافی در زمینه عوارض و نارسایی‌هایی که مواد مخدر برای فرد مصرف کننده به دنبال دارد علت اصلی افزایش آمار مبتلایان به اعتیاد به مواد مخدر است .
عدم اطلاع رسانی در زمینه عوارض مواد مخدر، آمار مبتلایان را چند برابر کرده است
به گزارش جهانبین،همایش توانمندسازی جوانان و پیشگیری از اعتیار به مواد مخدر صنعتی با حضور دکتر هومن نارنجی‌ها ، معاون پژوهشی مرکز تحقیقات سوء‌مصرف و وابستگی به مواد مخدر در شهرکرد برگزار شد .

در این همایش دکتر نارنجی ها به معرفی انواع مواد مخدر و تفکیک مواد مخدر سنتی از صنعتی پرداخت و به صورت جداگانه درباره هر یک توضیحاتی داد.

وی همچنین از عوارض این مواد مخدر بر سلامتی جسمی و ذهنی بویژه بر روی جوانان سخن گفت و از بی اطلاعی به عنوان عامل اصلی ابتلای بیشتر نوجوانان و جونان به این بلا یاد کرد .

دکتر نارنجی ها راههای مقابله با ابتلا به اعتیاد به مواد مخدر را بخصوص برای جوانان در چهار روش خلاصه کرد و گفت:اولین روش برای پیشگیری از اعتیاد دقت والدین در دوستیابی فرزندان است .

وی ادامه داد :دوستان در سنین نوجوانی نزدیک ترین کسانی هستند که بر ذهن فرزندان ما تاثیر مستقیم می گذارند و در مواردی دوستان از خانواده هم به جوانان و نوجوانان نزدیک تر می شوند .بنابراین با اشراف به دوستان و کسانی که با فرزندمان در ارتباط هستند می توانیم پیش از آن که تاثیر منفی ای در زندگی فرزندمان حادث شود از آن جلوگیری کنیم .

دکتر نارنجی ها در ادامه آموزش مهارت "نه" گفتن به فرزندان را گام دوم پیشگیری از اعتیاد و موفقیت آنان در زندگی عنوان کرد و گفت : مهارت رد تقاضاهای غیر معقول افراد از جمله مهارت هایی است که می بایست آموزش آن برای هر فردی بخصوص نوجوانان مورد توجه قرار گیرد .با تشویق کودکان و سعی در بالا بردن اعتماد به نفس آنان در منزل و مدرسه می توان توانایی کسب این مهارت را در آنان بالا برد.

وی ادامه داد آموزش روشهای حل مسئله و نیز آموزش روشهای برخورد با مشکلات از دیگر روشهای مقابله با اعتیاد در نوجوانان است.

دکتر نارنجی ها در پایان آشنایی افراد با آسیب های مواد مخدر را به عنوان مهمترین گام پیشگیری از ابتلا عنوان کرد و گفت :عدم گرایش به اعتیاد از آن دسته کارهایی است که نیازمند اراده و خواست شخصی فرد است، بنابراین با آگاهی بخشیدن به جوانان و نوجوانان درباره آسیب های آتی استفاده از مواد مخدر می توان آنان را نسبت به آینده تاریک استفاده از این مواد آگاه ساخت تا حتی بدون کنترل اطرافیان هم به سمت این مواد گرایش نیابند .

وی در پایان از آگاهی جامعه به عنوان مهمترین ابزار مبارزه با ابتلا به اعتیاد یاد کرد و گفت :در صورتی که افراد با عواقب بعدی استفاده از این مواد آشنا شوند حاضر نمی شوند برای مزیت های آنی که از سوی دیگران توصیه می شود سراغ آن بروند ./
انتهای متن/ح
مرجع : زنگ خبر
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۷:۰۹:۲۱

27 Dec 2019