۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۸:۱۲
کد مطلب : ۴۶۵۳

بیش از یک و نیم میلیارد ریال، خسارت آتش سوزی روستای سر آقاسید

بیش از یک و نیم میلیارد ریال، خسارت آتش سوزی روستای سر آقاسید
به گزارش خبرنگار جهان بین نیوز، مدیرکل مدیریت بحران استان چهار محال و بختیاری گفت: با نهائی شدن بررسی خسارتهای اتش سوزی روستای سراقا سید ، خسارت اتش سوزی در این روستا به یک میلیارد و هفتصد و پنج میلیون ریال رسید فرهادی گفت این مقدار خسارت به بخشهای کشاورزی،دامداری ، معیشت و ساختمان روستائیان وارد شده است  . گفتني است ، ساعت 22:00 روز اول بهمن 91يك فقره آتش سوزي در اين روستا به وقوع پيوست كه در جريان آن تعداد 30 باب منزل مسكوني دچار حريق شد و 30 نفر از اهالي نيز مصدوم شدند كه بلافاصله با استفاده از دو فروند بالگرد عمليات امداد و نجات با حضور عوامل انتظامي و امدادي اغاز شد. مشخصات روستای سرآقاسید معروف به ماسوله چهارمحال وبختیاری روستاي " سرآقا سيد " از دهستان "موگويي" از توابع شهرستان كوهرنگ در استان چهارمحال و بختياري است و روستاي هدف گردشگري و يكي از جذاب ترين روستاهاي فلات مركزي ايران مي باشد. اين روستا علاوه بر معماري زيبا داراي چشمه‌سارها، باغ‌هاي ميوه و طبيعتي سرشار از زيبايي است. در غرب روستاي سرآقا سيد منطقه‌اي به نام«بي آبه» وجود دارد که مي‌گويند قبل از حضور آقا سيد روستا در آن‌جا قرار داشته است.

از جاذبه‏ هاي اين روستا مي‏توان به چشمه‏اي به نام «خدر» اشاره کرد. به اعتقاد مردم بومي منطقه، اين چشمه متعلق به حضرت خضر است.

روستاي سرآقا سيد از نظر فرهنگ پوشاک، گويش و آداب و رسوم جزو معدود روستاهايي است که تقريبا دست‌نخورده باقي مانده است و مردم آن به ويژه زنان و دختران از پوشاک کاملا محلي استفاده مي‏کنند.

مردم روستا از ايل چهارلنگ‌اند و زبان آن‌ها لري بختياري است، فرهنگ حاکم بر روستا نيز فرهنگ سنتي و بومي است.

نکته جالب درباره زنان اين خطه آن است که هنوز زن و دختر عزم کوه و صحرا مي‌کنند و پشته‏هاي سنگين هيزم را بر دوش گرفته به روستا مي‌آورند تا گرمابخش خانه‌ها و هيمه پخت و پز آنان باشد. وجه تسميه اين روستا نيز به دليل وجود حرم امامزاده سيد عيسي است كه مقبره آن در پايين روستا قرار دارد وچون روستا به شكل پلكاني ميباشد و ساختار معماري آن در بالاي امامزاده شكل گرفته از اين جهت نيز به آن سرآقاسيد گفته اند. سرآقا سيد به همين دليل به اين اسم لقب گرفته كه سيد علي امام زاده ، پائين اين روستا دفن شده و درب تمام خانه هاي روستا به سمت امام زاده باز مي شود تا هر صبحگاه مردم روستاي سرآقا سيد عرض ادبي به پيشگاه امامزاده مدفون در آستانه روستا كنند.  
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۷ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۱:۳۱:۳۴

28 Dec 2019