۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۹
کد مطلب : ۴۰۳۲۹

مهجوریت امر به معروف و نهی از منکر در جامعه

امر به معروف نهی از منکر دو واجب الهی است که مظلوم واقع شده و خیلی به آن پرداخته نشده است.
مهجوریت امر به معروف و نهی از منکر در جامعه
به گزارش جهانبین نیوز ؛ درباره فریضه مهم امر به معروف و نهی از منکر آثار و تألیفات بسیار و متنوع در سطوح مختلف عرضه شده که هر کدام ویژگی هایی دارد یا برای گروه خاصی تدوین شده است.

امروز که در سایه حکومت دین و ولایت فقیه زمینه اجرای این حکم خدا فراهم تر است، عده ای با ایمان و انگیزه کمر همت بسته و پای اراده پیش نهاده اند تا این مظلوم ترین تکلیف الهی را به صحنه آورند.

در این برهه شرایط مناسب تری هست تا فرهنگ عمومی با این مسئله آشنا شود و به این ترتیب زمینه اقدام عملی فراهم تر شود.

گرچه شناخت اهمیت ضرورت مراتب شرایط و احکام امر به معروف و نهی از منکر هم لازم وهم مفید است، ولی مهمتر از آن، تشویق شدن و انگیزه پیدا کردن افراد جامعه، ادارات و ارگان ها، مدارس و دانشگاه ها برای عمل به آن است.

آموزش در هر زمینه ای ازجمله امر به معروف و نهی از منکر می تواند موثر واقع شود و لازم است کسانی که به این دو فریضه الهی در سطح جامعه می پردازند قبل از اجرای آن آموزش کامل را ببنند تا در جامعه موثر واقع شود.

همان طور که مقام معظم رهبری بارها و بارها تاکید کرده اند هنوز جنگ در کشور تمام نشده بلکه از جنگ سخت به جنگ نرم تبدیل شده است که این نشانگر آن است که میدان های جنگ نرم نیازمند رزمندگانی برای حضور در خط مقدم این جبهه است که امران به معروف و ناهیان منکر از رزمندگان خط مقدم این مبارزه هستند.

هرچه در این زمینه توفیق بیشتر به دست آوریم به هدف نزدیکتر شده ایم.

به امید روزی که این دو واجب فراموش شده بار دیگر جایگاه خود را در میان مسلمانان باز یابد و از این رهگذر سیمای جامعه اسلامی تر گردد.

قبل از اجرای امر به معروف و نهی از منکر لازم است با این دو فریضه الهی آشنایی کامل داشت

حسین اسحاقی کارشناس تربیتی در چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با خبرنگارجهانبین نیوز ؛ با اشاره به اینکه امر به معروف و نهی از منکر شرایط خاصی دارد اظهار کرد: کسی که بخواهد به فریضه امر به معروف و نهی از منکر بپردازد قبل از هرچیزی باید با آن آشنایی کامل داشته باشد.

وی تصریح کرد: اجرا کنندگان این دو فریضه باید شناخت کافی از اسلام داشته باشند و عملشان از روی بصیرت باشد نه بر اساس احساس.

اسحاقی با اشاره به اینکه در صورتی امر به معروف و نهی از منکر واجب است که احتمال دهیم تاثیری در طرف مقابل دارد تاکید کرد: اگر یقین داشته باشیم که گفتن و یا اقدام عملی ما بی اثر است این امر واجب نیست.

وی ادامه داد: گاهی اوقات ممکن است با گفتن یک نفر و یک بار تاثیر نکند ولی تکرار آن موثر باشد که در اینجا باید اقدام گردد و اگر تذکر فردی بی اثر باشد ولی گفتن جمع موثر باشد باید تذکر گروهی داده شود.

کارشناس تربیتی در چهارمحال و بختیاری یادآور شد: در حکومت اسلامی آنجا که جلوگیری از گناهان و فسادها جز برنامه عملی و اقدام و برخورد ، ممکن نباشد نهی از منکر به زدن، زخمی کردن، درگیری، کشت و امثال اینها بینجامد در این گونه موارد باید به نحوی با همکاری و هماهنگی نظام حاکم، نیروی انتظامی، مقامات مسئول و مراکز مربوط انجام گیرد که به هرج و مرج اجتماعی کشیده نشود.

به گزارش جهانبین نیوز؛ اهمیت اموزش امربه معروف با توجه به پایین بودن اطلاعات عموم مردم و کسانی که میخواهند این فریضه را اجرا کنند و پیچیدگی‌های جامعه امروزی ضروریست.

حیات معنوى جامعه در گرو امر به معروف و نهى از منکر / امر به معروف و نهی از منکر واجبی مظلوم و فراموش شده

جانشین ستاد امر به معروف و نهی از منکر در چهار محال و بختیاری گفت: امر به معروف نهی از منکر دو واجب الهی است که مظلوم واقع شده و خیلی به آن پرداخته نشده است.

سعیدی با اشاره به اینکه تا قبل از سال ۹۴ هیچ قانونی در خصوص امر به معروف و نهی از منکر نداشتیم اظهار کرد: از سال ۹۴ به بعد حمایت امران به معروف و نهی از منکر ابلاغ شد اما هنوز سازکارهای لازم به وجود نیامده است.

وی ادامه داد: به شورای انقلاب فرهنگی دستور داده شد که همه نهادها از نظر امر به معروف و نهی از منکر حرف شنویی داشته باشد.

سعیدی با اشاره به اینکه تا سال ۷۲ فعالیت آنچنانی در خصوص امر به معروف و نهی از منکر وجود نداشت عنوان کرد: بعد از تصویب قانون بحث فعالیت ها چشمگیر شده و جا انداختن بحث لسانی وظیفه همگانی شد.

وی با اشاره به اینکه همه ما در قبال امر به معروف و نهی از منکر مسئول هستیم بیان داشت: همه افراد جامعه در مقابل ناهنجاری ها لازم است حداقل کار را انجام دهند.

اگر تذکر به صورت همگانی باشد از شمشیر هم برنده تر است

سعیدی یادآور شد: همه ما افراد جامعه و این نظام لازم است اگر منکر دیدیم تذکر دهیم و بنا به فرموده مقام معظم رهبری اگر تذکر به صورت همگانی باشد از شمشیر هم برنده تر است.

وی با اذعان بر اینکه همگانی کردن امر به معروف و نهی از منکر باید جا انداخته شود بیان داشت: ما در این استان تا کنون ۱۷۰۰ نفر را در استای امر به معروف و نهی از منکر آموزش داده ایم که این افراد کارت امر به معروف و نهی از منکر را نیز دریافت نموده اند.

سعیدی با تاکید بر اینکه برای استفاده از امر به معروف و نهی از منکر روش ها مختلفی وجود دارد خاطر نشان کرد: کسانی که اموزش ببیندد باید اول معروف و منکر را بشناسند و بدانند با مخاطب چگونه ارتباط برقرار کنند.

ضرورت رعایت هنجارهای جامعه

جانشین ستاد امر به معروف و نهی از منکر در چهارمحال و بختیاری گفت: باید هنجارهای جامعه را رعایت کرد این جامعه مانند یک کشتی است و این روش ها مواردی است که ما آموزش می دهیم.

سعیدی با اشاره به اینکه همه ما درگیر جنگ فرهنگی هستیم بیان داشت: ما به عنوان بچه های مومن در راستای احیا امر به معروف و نهی از منکر کار میکنیم تا حدودی موفق بوده، ضعف هایی داشته ایم که در دوره های بعد قابل جبران است.

وی یادآور شد: ما تا کنون بیش از ۳۰ سال است که جنگ فرهنگی را تجربه میکنیم و اگر اقدامات جوانان ما در راستای امر به معروف و نهی از منکر و همچنین اقدامات فرهنگی نبود شاید وضعیت بدتر از اینها شکل می گرفت.

وی با بیان اینکه تا کنون توانسته ایم روند تهاجم دشمن و تاثیر گذاری آن را کند کنیم اذعان داشت: باید در این راستا که چه میزان امر به معروف و نهی از منکر ما در جامعه تاثیر گذار بوده است نظرسنجی صورت گیرد.

سعیدی تاکید کرد: امر به معروف و نهی از منکر واجبی است که باید اجرا شود و راه و شیوه آن هم باید آموزش دیده شود.

وی افزود: علت ها و آسیب ها را بررسی می کنیم، راهکار می دهیم و در رابطه با ناهنجاری ها مسئولیت داریم.

رسانه ها موثرترین نقش در ترویج امر به معروف و نهی از منکر

جانشین ستاد امر به معروف و نهی از منکر در چهارمحال و بختیاری گفت: رسانه ها نقش موثری در ترویج امر به معروف و نهی از منکر دارند.

سعیدی اظهار کرد: امر به معروف و نهی از منکر واجبی است که بقیه واجبات به واسطه آن اقامه شود اگر تعطیل شود بقیه آن هم تعطیل خواهد شد اگر امر به معروف و نهی از منکر ترک شود مشکلات زیادی به وجود خواهد آمد.

وی ادامه داد: اگر امر به معروف و نهی از منکر در جامعه پیاده شود اصلاح همه ناهنجاری ها نیز به وجود می آید.

سعیدی با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر در همه عرصه های زندگی است بیان داشت: بر همه ما واجب است که امر به معروف و نهی از منکر را در یکا یک عرصه های زندگی خود پیاده کنیم.

ایران اسلامی در قله امر به معروف و نهی از منکر

جانشین ستاد امر به معروف و نهی از منکر چهارمحال و بختیاری گفت: بزرگترین معروف جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی است و هر آنچه بخواهد ضربه بزند و اینها می شود منکر ما در قله امر به معروف و نهی از منکر را ببنیم.

سعیدی در پایان با اشاره به اینکه ما باید بتوانیم به تثبیت این نظام با همه ارزش ها و اهداف آن و آنچه در مقابل آن است تلاش کنیم تاکید کرد: مصرف کالاهای خارجی از منکرات اقتصادی و اقتصاد مقاومتی اولویت اول معروفات کشور است.

به گزارش جهانبین نیوز ؛ امروز اجرای فریضه امر به معروف و نهی از منکر نیازمند شیوه خاصی است و امران به معروف و ناهیان از منکر اگر در جامعه منکری را گوشزد کردند باید مراقب مخاطب خود باشند و احترام متقابل و تکریم را رعایت کنند.

برنامه هایی که از سوی ادارات و نهادهای فرهنگی در جامعه تدوین و اجرا می شود نباید با مقدسات و شرع مقدس مغایرت داشته باشد.

اجرای امر به معروف و نهی از منکر، جامعه را از گزند انحرافات و آسیب های اجتماعی مصون نگه می دارد و جامعه را به سوی رستگاری رهنمون می کند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۶:۰۲:۴۵

27 Dec 2019