۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۷
کد مطلب : ۳۱۴۳۷
درشهرستان سامان/

پرورش شترمرغ يکي از عرصه هاي سودآور و مؤثر در توليد و اشتغال

مزارع پرورش شترمرغ نيازمند امکانات مجهز و پيچيده اي نيستند و از آنجايي که اين پرنده فقط نياز به مکاني داراى سايه بان، مزرعه کشت يونجه و آب دارد و کمتر به بيمارى دچار مى شود، پرورش آن سودآور و مقرون به صرفه است.
پرورش شترمرغ يکي از عرصه هاي سودآور و مؤثر در توليد و اشتغال
به گزارش جهانبین نیوز؛ به نقل از خبرنگار سامان ما در شهرستان سامان ديروز با حضور حسن رکني معاون امور توليدات دامي وزارت جهاد کشاورزي از طرح‌هاي دامي اجرا شده در چهارمحال و بختياري بازديد شد و يکي از اين طرح هاي دامي در استان در شهرستان سامان احداث شده است واحد پرورش شترمرغ بازديد به عمل آمد که اين واحد واقع در شهرستان سامان بوده و زمينه اشتغال براي حدود ۱۰ نفر را فراهم کرده است.

عمليات ساخت‌ و ساز اين طرح از سال ۹۱ آغاز و در سال ۹۴ به بهره‌برداري رسيد و ظرفيت توليد ۲۰۰ قطعه شترمرغ مولد که ۳ هزار قطعه شترمرغ پرواري را دارد.

مساحت اين واحد پرورش شترمرغ ۱۲.۵ هکتار و ارزش سرمايه‌گذاري آن ۳۵ ميليارد ريال بوده که براي ايجاد اشتغال و رونق اقتصادي راه‌اندازي شده است.

سيامک اردستاني صاحب بزرگترين مزرعه پرورش شترمرغ شهرستان سامان در گفت و گو با خبرنگار سامان ما بيان داشت: اين مزرعه، با ۲۰۰ قطعه مولد قابل توليد از بهترين نژاد ايراني در زميني به مساحت ۱۲ هزار و ۵۰۰ متر مربع و با سرمايه اي افزون بر ۳۵ ميليارد ريال فعاليت خود را شروع کرده است. و اين مزرع در حال حاضر سه هزار قطعه اي است.

پرورش شترمرغ يکي از عرصه هاي سودآور و مؤثر در توليد و اشتغال
وي با بيان اينکه در حال حاضر 6 نفر به صورت مستقيم و چهار نفر به صورت غيرمستقيم نفر در آن مشغول به کار هستند، بيان داشت: پرورش شترمرغ يکي از عرصه هاي سودآور و مؤثر در توليد و اشتغال، و در راستاي تحقق اقتصاد مقاومتي است.


پرورش دهنده شترمرغ با اشاره به توليد سالانه ۳ هزار قطعه جوجه درجه يک در مزرعه خود، افزود: اين مزرعه آماده ارائه جوجه از سن يک روزگي تا دو ماهگي به مشتريان است و از استان هاي يزد، اصفهان، تهران و سمنان مشتري دارد.

اردستاني با بيان اين‌که شترمرغ مزاياي فراواني دارد گفت: علاوه بر گوشت اين پرنده مي‌توان از پوست، روغن، پر، قرنيه چشم، ناخن، پوسته تخم‌ و به طور کلي از تمام اجزاي بدن اين پرنده استفاده کرد.

وي اضافه کرد: مزارع پرورش شترمرغ نيازمند امکانات مجهز و پيچيده اي نيستند و از آنجايي که اين پرنده فقط نياز به مکاني داراى سايه بان، مزرعه کشت يونجه و آب دارد و کمتر به بيمارى دچار مى شود، پرورش آن سودآور و مقرون به صرفه است.

اين پرورش‌دهنده شترمرغ در چهارمحال و بختياري اضافه کرد: خوراک شترمرغ متفاوت بوده و به طور متوسط ميزان آن روزانه بين يک تا يک‌ و نيم کيلوگرم متغير است.

وي درباره انگيزه خود براي احداث مزرعه پرورش شترمرغ هم گفت: جاي خالي يا حضور کم رنگ گوشت شترمرغ در سبد غذايي مردم استان و همچنين ساير فرآورده هاي داراي کاربرد اين پرنده، باعث شده تا براي راه اندازي و رونق اين مزرعه دست به کار شود.


وي با بيان اينکه با حضور معاون امور دامي وزير جهاد کشاورزي، رئيس جهاد کشاورزي استان و فرماندار و مسئولين استاني و شهرستاني فاز دوم مزرعه پرورش شتر مرغ در شهرستان سامان افتتاح شد، اذعان داشت: با افتتاح فاز دوم اين مزرعه ديگر نياز نيست که جوجه هاي شترمرغ ها سريع به فروش برسد بلکه ديگر نگهداري و پرورش شترمرغ در خود مزرعه صورت مي گيرد و اين امر به گونه اي است که درآمدزايي براي شهرستان و استان را دارد.


اردستاني با بيان اينکه براي احداث مزرعه شتر مرغ تاکنون ۳۵ ميليارد ريال هزينه شده است، بيان داشت: تاکنون از هيچ گونه اعتبارات و تسهيلات استفاده نشده است و تمامي هزينه توسط سرمايه گذار بخش خصوصي انجام شده است.


وي با بيان اينکه مشکل اصلي در راستاي توسعه مزرعه شترمرغ نقدينگي است، عنوان کرد: با در اختيار قرار گرفتن تسهيلات بانکي و نقدينگي کشتار گاه در خود مزرعه ايجاد و گوشت و توليدات مستقيم در اختيار مصرف کنندگان قرار مي گيرند.

انتهاي پيام/۶۰۱س
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۹:۲۳:۰۹

27 Dec 2019