۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۷
کد مطلب : ۳۰۹۳۱

گوشه چشمی بیندازیم، بر دستان سخاوتمند بانوان فعالِ اقتصاد مقاومتی

بانوان نیز از موقعیت خاصی برای شکوفایی اقتصاد مقاومتی برخوردارند، چون زنان مدیران خانه بوده و می‌توانند بسیار در این عرصه موفق باشند اما همه این موارد منوط بر این است که همه امکانات برای آن ها فراهم باشد و ابزار مورد نیاز کارشان در اختیار آن ها قرار گیرد.
گوشه چشمی بیندازیم، بر دستان سخاوتمند بانوان فعالِ اقتصاد مقاومتی
به گزارش جهانبین نیوز؛ در چند سال اخیر و با شدت یافتن تحریم‌های یک جانبه و ظالمانه غرب علیه جمهوری اسلامی ایران که تنها با یک هدف آن هم توقف برنامه‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران، واژه جدید "اقتصاد مقاومتی" به ادبیات اقتصادی کشور اضافه شد.

بحث اقتصاد مقاومتی اولین بار در سال ۱۳۸۹ در دیدار کارآفرینان با مقام معظم رهبری مطرح شد و به این معنا است که در شرایط فشار، تحریم و... بتواند تامین‌کننده نیازهای مرم باشد، اما متاسفانه این مفهوم توسط برخی به اشتباه اقتصاد ریاضتی معنا شد درحالی که اقتصاد مقاومتی آن اقتصادی است که با تکیه بر توان داخلی و بدون نیاز به خارج تامین‌کننده نیازهای مردم است.

برای تقویت اقتصاد مقاومتی همه مردم و همه اقشار به همراه مسئولین باید دست به دست هم داده و برای پیشبرد اهداف این نوع از اقتصاد گام بردارند.

ارکان اقتصاد مقاومتی

مقاوم بودن اقتصاد، استفاده از همه ظرفیت‌های دولتی و مردمی، حمایت از تولید ملی، مدیریت منابع ارزی و مدیریت مصرف از ارکان اقتصاد مقاومتی است و باید همه این ارکان در کنار هم قرار بگیرند تا امید داشت اقتصاد از حالت رکود خارج شده و اهداف اقتصاد مقاومتی در کشور تحقق یابد.

اهمیت اقتصاد مقاومتی

گروهی از تحلیلگران سند اقتصاد مقاومتی را به‌عنوان سندی جامع و راهبردی در حوزه اقتصادی دانستند که می‌تواند در بلندمدت و نه فقط در دوره تحریم‌ها به‌عنوان نقشه راهی موثر، چراغ راه سیاست‌های اقتصادی کشور باشد و استقلال کشور را تامین کند.

با اینکه در این مدت که بحث اقتصاد مقاومتی مطرح شده هیچ اقدام جدی در این زمینه صورت نگرفته است اما بوده‌اند برخی که با عزم و اراده در این راه قرار گرفته و درحال ادامه مسیر هستد.

بانوان که از موقعیت خاصی برای شکوفایی اقتصاد مقاومتی برخوردارند چون زنان، مدیران خانه بوده و می‌توانند بسیار در این عرصه موفق باشند اما همه این موارد منوط بر این است که امکانات مورد نیاز برای آن ها فراهم باشد و ابزار کارشان در اختیار آن ها قرار گیرد.

کارم را از هیچ شروع کردم

طیبه یزدانی بانوی فعال در عرصه اقتصاد مقاومتی در مصاحبه اختصاصی با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: ۶۰ سال سن دارم و اهل کربلا هستم، در سال ۱۳۴۷ با خانواده به ایران آمدیم و چون شوهرم اهل سامان است درحال حاضر در سامان اقامت داریم.


وی با بیان اینکه تحصیلاتم سیکل است و ثمره ازدواجم یک پسر و چهار دختر است که هرکدام در کار و زندگی خود موفق هستند ادامه داد: شوهرم مکانیک بازنشسته است و بعد از بازنشستگی وارد کار باغبانی شده در این کار فعالیت دارد.

یزدانی با اشاره به اینکه هشت سال است وارد کار تهیه مربا، ترشی، لواشک و... شده ام افزود: با میوه‌های اضافه‌ای که از باغ می‌آوریم (محصولات باغی سامان) ترشی و مربا درست می‌کنم و می‌فروشم که هم درآمد خوبی دارد و هم باعث شده مشغول باشم.


وی افزود: در این مدت توانستم با برگزاری کلاس‌های آموزشی در بسیج محله، کانون و در خانه زمینه اشتغال ۱۰ زن خانه‌دار را فراهم کنم، همچنین مشاوره‌های تلفنی هم برای خانم ها دارم و از این طریق راهنمایی شان می کنم.

یزدانی اضافه کرد: تا به حال از هیچ وامی استفاده نکرده و کارم را با سرمایه‌ای که داشتم آغاز کردم و چون برای دریافت وام باید هفت خان طی می‌شد ترجیح دادم از وام استفاده نکنم.

نبود ابزار مورد نیاز کار و کد بهداشتی تمام دغدغه بانویی کربلایی فعال در اقتصاد مقاومتی

وی خاطرنشان کرد: مشکلات زیادی برای کارم دارم و اگر بتوانم دستگاه خشک‌کن، خوردکن و دیگر دستگاه‌ها را خریداری کنم می‌توانم کارم را بهتر ادامه دهم.

یزدانی با بیان اینکه هنوز نتوانسته‌ام کد بهداشتی برای محصولاتم دریافت کنم و برای بسته‌بندی نیز مشکلات زیادی دارم افزود: نداشتن کد بهداشتی برای فروش محصولاتم مشکلاتی را بوجود آورده اما باز هم در بازارهای خانگی محصولاتم را به فروش می‌رسانم و همه هم‌شهری‌هایم برای مصارف خود و سوغات از این محصولات که کاملا خانگی هستند خریداری می کنند.


وی ادامه داد: مدرک کارآفرینی دارم و به بانوان خانه‌دار توصیه می‌کنم اصلا منتظر سرمایه نمانند و کار خود را آغاز کنند چون خانم‌های خانه‌دار می‌توانند با استفاده از میوه‌های اضافی که مصرف نمی‌شود و دور ریخته می‌شود برای شروع کار خود استفاده کنند.

فعالیت زنان در بحث اقتصاد مقاومتی کمک به اقتصاد خانواده

زیور مظاهری اهل روستای چمچنگ شهرستان سامان از فعالان عرصه اقتصاد مقاومتی در چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو ویژه با جهانبین نیوز گفت: اقتصاد مقاومتی عرصه‌ عظیم و مهمی است که می تواند نقش بسزایی در زندگی اقشار مختلف به خصوص افراد کم در آمد جامعه داشته باشد.


وی به فعالیت بانوان در عرصه های مختلف اقتصاد مقاومتی اشاره و گفت: در جامعه فعلی بانوان در کنار همسران خود برای کمک در وضعیت اقتصادی خانواده تلاش می کنند و اقتصاد مقاومتی و طرح های کشاورزی بهترین راه ورود بانوان به بحث های اقتصادی خانوده ها و کمک در این زمینه است.

وی به گروه اقتصاد مقاومتی در شهرستان سامان اشاره و خاطرنشان کرد: زنان خانه دار برای مشغول کردن خود و کمک به همسران وارد این گروه شده و توانسته اند گروه های بسیاری ازجمله نانوایی، خشکبار، ترشیجات، خیاطی و بافتنی و غیره را ایجاد کنند.


مظاهری تصریح کرد: ما با این کارها توانسته ایم به فرامین حضرت آقا گوش داده و در تحقق اقتصاد مقاومتی نقش بسزایی داشته باشیم.

برای ادامه کارم نیاز به کارگاه دارم

وی نبود کارگاه مناسب را یکی از سختی های کار خود عنوان و گفت: از ارگان های مختلف پیگیری های زیادی صورت گرفته اما همچنان کاری صورت نگرفته است.


این بانوی فعال اقتصاد مقاومتی به مشکلات پیش پای فعالان اقتصادی برای دریافت وام و پیگیری های متعدد برای دریافت تسهیلات اشاره و تاکید کرد: سختی های بسیاری برای وام گرفتن وجود دارد که همه موجب می شود بعد از پیگیری ها فعالات این عرصه خسته شده و پیگیر نباشند.

به گزارش جهانبین نیوز؛ نمی توان از نقش مهم و اساسی بانوان در عرصه اقتصاد مقاومتی چشم پوشی کرد اما فعالیت این قشر در این زمینه نیازمند توجه بیشتر مسئولین است و دستان پرتلاش بانوان فعال در اقتصاد مقاومتی منتظر مساعدت و کمک مسئولان است.

انتهای پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

دوشنبه ۹ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۰:۱۵:۰۴

30 Dec 2019