۰
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۷
کد مطلب : ۴۱۰۱۰
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان چهارمحال و بختیاری:

صدور بیش از ۱۳۰ رأی جایگزین حبس در شش ماهه نخست سال ۹۷

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان چهارمحال و بختیاری گفت: با صدور آرای مبتنی بر مجازات های جایگزین حبس نرخ تکرار جرم کاهش یافته است.
صدور بیش از ۱۳۰  رأی جایگزین حبس در شش ماهه نخست سال ۹۷
سید محمد موسوی، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ با اشاره به اینکه مجازات‌های جایگزین حبس و محکوم کردن مجرمان به خدمات عا‌م‌المنفعه از مهم‌ترین دستاوردهای قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۹۲ است، اظهار کرد: بر اساس فصل ۹ قانون مجازات اسلامی، مرتکبان جرائم عمدی که حداکثر مجازات قانونی آنها ۹۱ روز تا ۶ ماه حبس است، به جای حبس، به مجازات جایگزین حبس محکوم می‌شوند.

وی افزود: البته استفاده از این مقررات برای مجرمان و محکومانی است که سابقه کیفری نداشته‌اند یا از سابقه کیفری‌ شان بیشتر از پنج سال نگذشته باشد صورت می‌گیرد.

موسوی بر اثربخشی و کاهش نرخ تکرار جرم به جهت عدم ورود مجرمان به زندان تأکید و خاطرنشان کرد: در ۶ ماهه نخست سال ۹۷ شاهد صدور ۱۳۸ رأی جایگزین حبس از محاکم قضائی استان چهارمحال و بختیاری بوده‌ایم؛ این آرا شامل الزام به خدمات عمومی رایگان، تهیه کتاب، مراجعه به مشاوره، دوره مراقبت، جزای نقدی و جزای نقدی روزانه بوده است.

معاون قضائی رئیس کل دادگستری اجتماعی، مشارکتی و ترمیمی بودن را از ویژگی‌های اصلی مجازات‌های جایگزین حبس دانست و عنوان کرد: با عنایت به خصوصیات خوب این طرح، سمت و سوی تصمیم‌گیری و رأی قضات محاکم کیفری بر پایه مجازات‌های جایگزین حبس در چهارچوب فصل سه قانون مجازات اسلامی باشد.

وی در ادامه بر موانع پیش‌روی این طرح اشاره و تصریح کرد: اگرچه وجود برخی خلاءهای قانونی باعث بروز معضلاتی شده است اما نمی توان از اثربخشی مجازات جایگزین حبس چشم‌پوشی کرد.

دبیر شورای پیشگیری از وقوع جرم استان اضافه کرد: برخی تصور می‌کردند رای‌های جایگزین حبس صادر شده اثربخشی ندارد و به معنای تسامح و آسان‌گیری است درحالی‌که اثربخشی آن در خیلی موارد خوب بود.

موسوی در پایان بر خو‌ش‌‌بینی مردم به دستگاه قضایی با صدور آرای جایگزین حبس اشاره کرد و گفت: امیدواریم بتوانیم حس اعتماد بین مردم و دستگاه قضائی را فزون‌تر کنیم.

انتهای پیام/۱۰۲۶ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

سه شنبه ۱۷ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۸:۵۷:۰۶

7 Jan 2020