۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۰
کد مطلب : ۳۱۶۲۴

مرگ تدريجي گرداب "بن" جاذبه گردشگري این شهرستان را به خطر می اندازد

يکي از دغدغه‌هاي دولت تدبير و اميد مسائل زيست محيطي است که بايد همه مسئولان در جهت رفع آلودگي‌ها از منابع طبيعي دغدغه مند باشند اما فقط حرف زدن کافي نيست بلکه بايد وارد ميدان عمل شده تا نتيجه حاصل شود.
مرگ تدريجي گرداب "بن" جاذبه گردشگري این شهرستان را به خطر می اندازد
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از زنگ خبر ، گرداب بن يکي از مهم ترين مناطق تفريحي شهرستان بن است که در نزديکي پارک ملت اين شهر واقع شده ،چشمه سار زلال و بي پيرايه گرداب بن در کوه پايه کوه افغان بن درياچه اي با وسعت تقريبي ۳۸۰۰۰ متر مربع و عمق متوسط ۱۰ متر ايجاد کرده که همه روزه پذيراي گردشگران بسياري از جاي جاي ايران عزيز اسلامي است.

علاقمندان به طبيعت در سايه سار مصفاي باغ هاي انبوه و متراکمش و مي آسايند و جوان تر ها در کوه سنگي و زيبايش به کوه نوردي مي پردازند، آن طرف تر بساط ماهي گيري هم به راه است و گردشگراني چند هم سوار بر قايق بر اين امواج آرام ، سبکبال و فارغ از آلام دنيا مي آسايند تا زورق خيال را به دور دست هاي آرزو پرواز دهند.


اين منطقه به دليل وجود مراکز گردشگري زيادي همچون امامزاده بارده، امامزاده سيد بهاءالدين، رودخانه زاينده رود، چشم اندازهاي زيبا و سد هاي خاکي شيخ شبان و بارده شرايط مناسبي براي گردشگري و گذراندن اوقات فراغت خصوصا در تعطيلات فراهم کرده است. به همين دليل است که در ايام تعطيلات و آخر هفته ها، اگر سري به گرداب بن بزنيد خواهيد ديد که افراد زيادي از مناطق مجاور و گردشگران زيادي از شهرهاي ديگر به اين منطقه براي پيکنيک آمده اند.


اين مجتمع گردشگري که در سال ۸۹ از طرف هيئت دولت به عنوان منطقه نمونه گردشگري معرفي گرديد .


در سالهاي اخير اقدامات خوبي براي رفاه مردم و مسافران در اطراف گرداب بن صورت گرفته است. جاده دسترسي مناسب ، نزديکي به شهر ، نزديکي به جايگاه CNG و پمپ بنزين ، برخورداري از امکانات رفاهي ، وجود مكان هاي اسكان مسافر، آلاچيق و سكوي نشيمن، ، کمپ قايق راني و گروه هاي قايق سواري موتوري و ركابي، پاركينگ، و مناظر طبيعي (تركيبي از كوه، آبگير، چشمه سار و سايه سار درختان) از جمله مزيت هاي اين کانون گردشگري مي باشد.


اما حال بعد از گذشت چند سال شاهد از بين رفتن اين منطقه گردشگري در شهرستان بن هستيم.

رودخانه ها و تالاب ها از مواهب طبيعي هستند که بايد مورد حمايت مديران زيست محيطي و مديريت شهري قرار گيرند تا بتوانند کارکرد خود را ايفا کنند.

يکي از دغدغه‌هاي دولت تدبير و اميد مسائل زيست محيطي است که بايد همه مسئولان در جهت رفع آلودگي‌ها از منابع طبيعي دغدغه مند باشند اما فقط حرف زدن کافي نيست بلکه بايد وارد ميدان عمل شده تا نتيجه حاصل شود.


گرداب شهر بن از سال ۹۴ شاهد تهاجم نوعي گونه گياهي آبي شد که کم کم بر پهنه آبي آن تسلط يافته و مرگ تدريجي را برايش رقم مي‌زند و اين گياه همه چيز را نابود و جلوي رشد همه نوع گياهي را گرفته و مانع از رسيدن نور به آب مي شود.


انتظار مي رفت تا درمسئولين شهري در اسرع وقت به دنبال راهکار براي چگونگي مقابله با اين هيولاي سبز که پهنه آبي گرداب شهر بن را پوشانده و افول اين گرداب را منجر مي شود، گرفته شود اما گويا هيچ اجتماعي بر چگونگي مقابله با اين گونه گياهي وجود ندارد و هنوز خطر اين معضل براي مسئولان روشن نشده است.


به فرمايش مقام معظم رهبري که در حمايت از محيط زيست فرموده اند: "قضیّه‌ي محيط زيست خيلي قضیّه‌ي مهمّي است. خلاصه‌ي اهمّیّت اين قضیّه عبارت است از مسئولیّت انسان در قبال طبيعت؛ بايد احساس مسئولیّت کند. همچنان‌که در قبال انسانها احساس مسئولیّت ميکنيم، در قبال طبيعت هم بايد احساس مسئولیّت کنيم."

۱۳۹۳/۱۲/۱۷بيانات در ديدار مسئولان و فعالان محيط زيست، منابع طبيعى و فضاى سبز

مبارزه با اين گياه که يک گياه مهاجم و غير بومي است، بحثي علمي است و بايد مطالعات بيولوژيکي در اين قضيه انجام شود.

انتهاي پيام1022ج /۵۲۰ز
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۱:۳۱:۱۸

27 Dec 2019