۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۱۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۲
کد مطلب : ۲۱۵۶۲

بی مدیریتی برخی دستگاهها علت ضجه لاله هاي واژگون

نبود برنامه ریزی مناسب برای حفاظت از لاله های وازگون، این لاله ها را در یک قدمی نابودی قرار داده است.
بی مدیریتی برخی دستگاهها علت ضجه لاله هاي واژگون
به گزارش جهانبین نیوز دشت لاله های واژگون در ۱۲ کیلومتری چلگرد و درنزدیکی روستای بنواستکی از توابع شهرستان کوهرنگ در چهار محال وبختیاری واقع شده است.

به دلیل وسعت زیاد( ۳۴۰۰ هکتار) پوشش گیاهی بسیار زیبا و ارزشمند، لاله های واژگون (اشک مریم) در دو نوع قرمز و زرد و نیز نزدیکی به دیگر جاذبه های قطب سیاحتی کوهرنگ ، این منطقه تفرجگاه بسیار مناسبی محسوب می شود.

زمان رویش و شکفتن لاله های واژگون در این دشت از اواسط فروردین ماه شروع و تا اواخر اردیبهشت ادامه خواهد داشت و این گل در مناطق صخره ای و سنگلاخی می روید .شکوفا شدن زودتر از موعد موجب غافلگیر شدن سازمانهای حفاظتی از جمله منابع طبیعی، محیط زیست، میراث فرهنگی و ... می شود و این در حالی است که نبود برنامه ریزی مناسب برای حفاظت از لاله های وازگون، این لاله ها را در یک قدمی نابودی قرار داده است.آمارهای گرفته شده در ۱۰سال گذشته نشان دهنده کاهش تراکم لاله های وازگون در منطقه کوهرنگ بوده است و هر سال لاله ها نسبت به سال قبل آن کمتر شده اند.

به گزارش جهانبین نیوز به همین منظور گفتگوئی با معاون فنی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان و معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی وگردشگری استان داشتم که در ادامه از نظر مخاطبان ویژه نامه جوان می گذرد :

علی محمدی گفت : دشت لاله های واژگون ارزش اکوتوریسم و گردشگری دارد متاسفانه سازمانهائی که وظیفه توریسم را بر عهده دارند این بحث را رها کرده اند.اداره کل منابع طبیعی علاوه بر تهیه طرح مرتع داری و انعقاد قرارداد با مرتع داران برنامه هایی همچون قرق نمودن و اصلاح گیاه و تقویم چرایی را اعمال و زمان ورود و خروج دام را کنترل میکند .وی در خصوص تبلیغات یک سویه صورت گرفته در رابطه با گردشگری گفت : با تبلیغات صورت گرفته در طی یکی دو هفته گردشگران به منطقه دشت لاله هجوم آورده و علاوه بر کندن لاله ها متاسفانه باعث به خطر افتادن دیگر گونه ها نیز خواهند شد.

محمدی گفت : متاسفانه کار فرهنگی خیلی کم صورت گرفته است لذا باید کنترل و نظارت قوی توسط دستگاههای مسئول انجام گیرد . معاون فنی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان دام مازاد و گردشگر را از علل اصلی تهدید این گونه گیاهی برشمرد و افزود : چندین دستگاه متولی گردشگری هستند که بایستی در این خصوص با هم همکاری داشته باشند .

وی فرهنگ سازی ، ایاب و ذهاب گردشگر ، امکانات رفاهی از جمله پارکینگ را از اقداماتی بیان کرد که بایستی دستگاههای متولی انجام دهند.

محمدی اضافه کرد : در بحث ایاب و ذهاب مشاهده می شود گردشگران با ماشین سنگین وارد رویشگاهها شده و اقدام به بوته کنی و کندن موسیر و تره و ... می نمایند که پیشنهاد می گردد پارکینگی ایجاد شده و گردشگران با وسایل عمومی وارد محدوده شده تا جلوی اتراق بلند مدت و وارد شدن لطمه به این گونه ها گرفته شود .

محمدی از جمله اقدامات صورت گرفته توسط منابع طبیعی درراستای ترمیم و احیا مراتع را کنترل دام های مرتع داران ، قرق نمودن بعضی قسمت ها ، بذرکاری و اسراحت دادن بعضی قطعات مرتع بیان کرد و گفت : اگر اقدامات توسط دستگاههای مربوطه بموقع صورت گیرد ما شاهد احیا مجدد گونه های موجود و ترمیم دشت لاله های واژگون در استان خواهیم بود .

در ادامه این گفتگو با حیدر صادقی معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان در خصوص وظایف این سازمان نسبت به بحث گردشگر از دشت لاله های واژگون تماس داشتیم که اظهار داشت : در بحث دشت لاله های واژگون در درجه اول وجود آفت در منطقه و در درجه دوم صادر کردن پروانه چرا بدون داشتن قابلیت آن ، توسط اداره کل منابع طبیعی استان علت مشکلات بوجود آمده در دشت لاله های واژگون است.

وی گفت : سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان سعی کرده است وارد بحث گردشگری دشت لاله های واژگون شود ولی به دلایلی همچون رویکرد مردم این منطقه دام و علوفه و صادر کردن پروانه چرای دام توسط اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان امکان ورود سرمایه گذار به این منطقه وجود ندارد .

 صادقی بیان کرد : به طور مثال منابع طبیعی در گذشته، بهره برداری از این دشتها را به عشایر واگذار کرده، در حالی که چرای دام یکی از عوامل مهم نابودی دشت لالههای واژگون است، زیرا دامها پیاز لالهها را لگدکوب میکنند. از سویی عشایر به دلیل مجوزی که سالها پیش از منابع طبیعی گرفتهاند، خود را مالک عرفی این دشتها میدانند و اکنون که میراث فرهنگی استان قصد مداخله در این زمینه برای احیا و مراقبت از این میراث طبیعی را دارد، با این مشکل مواجه است که چگونه این بحث را حل و فصل و عشایر را قانع و راضی به خروج دامهایشان از این منطقه کند.

در ادامه این گفتگو با روابط عمومی سازمان حفاظت و محیط زیست استان تماس گرفتیم که بدون هیچ پاسخ قانع کننده ای گفت : به سازمان ما مربوط نیست .


انتهای پیام/1020ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

سه شنبه ۲۴ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۲۱:۴۳:۲۳

14 Jan 2020