۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۳
کد مطلب : ۲۱۴۷۲
آشنايي با جاذبه هاي طبيعي شهرستان بن:

با زادگاه ميرزا حبيب دستان بني بيشتر آشنا شويم

شهر بِن از نظر موقعيت جغرافيائي در محدوده اي بين حوزه نفوذ خوانين بختياري و خوانين قشقائي بوده است و از اين نظر به” بين” معروف بوده كه به مرور كلمه” بين” به” بِن” تغيير شكل داده است
با زادگاه ميرزا حبيب دستان بني بيشتر آشنا شويم
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از زنگ خبر، شهرمذهبي بِن در ۲۳ كيلومتري شمال شهركرد و درحاشيه جاده اي كه شهركرد مركز استان را به سد زاينده رود و از آنجا به داران و از طرف ديگر به استان مركزي متصل مي سازد، قرار دارد اين شهر بر روي عرض جغرافيايي ۳۲ درجه ۳۳دقيقه و طول جغرافيايي ۵۰ درجه و ۴۵ دقيقه قرار گرفته است و ارتفاع آن از سطح دريا ۲۲۰۰ متر مي باشد .

شهر بِن از شمال به سد زاينده رود ، از جنوب به كوه بِن و روستاي وردنجان ، از غرب به كوه افغان و روستاي لارك (لاطان ) و از شرق به كوه شيراز و سامان محدود مي شود ، جمعيت شهر بِن در حدود ۱۸۰۰۰ نفر است كه غالب آنها به زبان تركي تكلم مي كنند ( بر اساس تحقيقا انجام شده گويش تركي بِن با زبان تركي آذري و تا حدودي استانبولي قرابت بسياري دارد كه اين امر نشان دهنده اين نكته است كه اجداد مردمان بِن عشاير آذري زباني بوده اند كه در زمان حكومت صفويه براي تعديل نيروي عشاير بومي منطقة چهارمحال و بختياري در اين مكان اسكان داده شده اند.


همچنين در اين تحقيقات به اين نكته اشاره شده است كه با توجه به گويش خاص مردم بِن انتساب آنها به عشاير ترك زبان قشقايي نادرست مي باشد و احتمالاً اجداد اهالي بِن قسمتي از طوايف قزلباش ( هفت طايفة ترك منطقة آذربايجان در زمان صفويه ) بودند كه در زمان صفويه به اين منطقه كوچ داده شده اند .) شغل بيشتر مردمان بِن كشاورزي ، باغداري و دامپروري است و گردو ، بادام ،آلوچه و هلوي باغات بِن شهرت و طرفداران زيادي دارد .


وجه تسميه شهر بِن :

شهر بِن از جمله شهر هاي قديمي چهارمحال و بختياري است قبل از آنكه شهر بِن در اين محل ايجاد گردد ، اجداد و ساكنين فعلي در ادامه دره اي كه هم اكنون شهر در آن موجود است و در نزديكي امامزاده بابا پير احمد ساكن بوده اند ، از طرف ديگر با توجه به اينكه شهر بِن از جمله شهرهائي است كه به دليل مقاومت مردم آن در مقابل افغانها سقوط نمي كند مي توان يقين يافت كه اين شهر در آن زمان از جمله نقاط آباد منطقه چهارمحال و بختياري بوده است.

توجه در ريشه لغوي و وجه تسميه شهر بِن نيز تا حدودي واقعيت را روشن مي سازد افراد مسن و سالخورده محلي در مورد وجه تسميه اين شهر مي گويند شهر بِن از نظر موقعيت جغرافيائي در محدوده اي بين حوزه نفوذ خوانين بختياري و خوانين قشقائي بوده است و از اين نظر به” بين” معروف بوده كه به مرور كلمه” بين” به” بِن” تغيير شكل داده است بعضي ديگر هم معتقدند كلمه بِن از لغت بُن به معني ريشه آمده است بدين معني كه چون شهر بِن در دامنه كوه قرار گرفته در قديم مي گفتند كه شهري كه در بُن كوه قرار گرفته است .


موقعيت طبيعي شهربن:

۱– كوه افغان به زبان محلي قوقان :
كوهي است طولاني ، سرسبز و سردسير .كه در دامنه اين كوه چشمه هاي آب سرد و گوارا جاري مي باشد كه اين كوه به باغات اين چشمه مشرف مي شود. در ابتداي اين كوه گرداب واقع شده است در اين كوه آب انباري توسط افغانها ساخته شده است.


۲-كوه شيراز :
كه سه چهارم آن در املاك بن قرار دارد و از شمال شرقي اين كوه به املاك سامان محدود مي شود . روايت شده است كه : شخص دامداري در اين كوه گوسفند چراني مي كرده است و يك روز متوجه مي شود بزي از گله جدا شده در شكاف سنگي داخل مي شود و از آب آن مي‌نوشد بعد از آن اتفاق شبان هر روز براي نوشيدن آب به آنجا مي رفت تا يك روز براي اينكه بداند عمق آب چقدر است ني را در داخل آب مي كند و آب ني را با خود مي‌برد . يك سال بعد ني را در بازار شيراز مي بيند و خواستار آن مي شود داستان به خان شيراز مي رسد و او را مي خواهند خان شيراز چند نفر از مباشران خود را همراه چوپان به محل عبور آب مي فرستد و به مباشران مي گويد وقتي آنجا را يافتيد چوپان را بكشيد تا جريان سرچشمه آب پنهان بماند . روايت ديگر مي گويد طايفه اي از اتابكان فارس به اين محل آمده و اين كوه را ييلاق خود قرار داده و از اين جهت كوه را كوه شيراز مي گويند .


۳- كوه جنگي بن :
كوهي است مرتفع كه سنگر سوق الجيشي مردمان بن در زمان حمله متجاوزان به اين شهر بوده است و در جنوب كوه مزبور زمينهاي مرغوب و زراعتي مي باشد كه شاه نشين مي ناميدند و به روايت ديگر عده اي از طايفه اتابكان زمينهاي اين بخش را پايتخت خود قرار دادند و چون اين زمينها مورد قبول واقع نشد زمينها را ترك كردند .


نقاط سياحتي و زيارتي بخش بِن
۱- مجتمع تفريحي گرداب بِن
۲ – تنديس يادبود ميرزا حبيب دستان بني
۳- پارك ملت شهر بِن
۴- منطقه شكار ممنوع شيدا
۵- حاشيه سد زاينده رود در يانچشمه ( باغ شهر شيدا )
۶- پيست اسكي بارده
۷- زيارتگاه امامزاده بابا پير احمد و باغات مربوطه در حاشيه زاينده رود
۸- زيارتگاه امامزاده سَیّد بهاءالدين محمد شيخ شبان
۹- زيارتگاه امامزاده سَیّد محمّد بارده
۱۰- زيارتگاه بابامحمود شهر بن
۱۱- زيارتگاه امامزاده حارث بن علي جمالو
۱۲- پل هاي تاريخي : حاج الله يار و حاج مهدي
۱۳-حمام تاريخي چندصدساله
۱۴-قنات هاي تاريخي چندصدساله
۱۵-درختان گردوي چندصاله درباغات درازدره



مردم شناسي
مردم شهر بن به ترکي تکلم مي‌کنند. در اين شهر باغداري و دامپروري رواج فراوان دارد . تالاب بن هم از جاذبه‌هاي گردشگري اين شهر مي‌باشد. شهر بن از لحاظ قدمت و ساختار بسيار قديمي مي‌باشد. کارخانجات مهمي در بن بدست مهندسين فرنگ رفته اين شهر که تمايل به ساخت شهر خويش دارند افتتاح شده‌است که از بزرگ‌ترين انها کارخانه گازکربنيک (CO۲)اين شهر است. از مراکز سياحتي و زيارتي بخش بن امامزاده باباپير احمد ، امامزاده سيد محمد بارده ،امامزاده سيد بهاالدين محمدشيخ شبان ، حاشيه سد زاينده رود ، باغهاي حاشيه رودخانه زاينده رود ، گوني باغ ، قاراتينگه ، ماقارآشنا، آق بولاغ چينه و … مي‌باشد .


زادگاه ميرزا حبيب دستان بني
بن زادگاه ميرزا حبيب دستان بني معروف به ميرزا حبيب اصفهاني است. وي خطاط، نويسنده و مترجم بزرگي در عصر خويش بود و نخستين دستور زبان فارسي را به رشته تحرير درآورد. مردم قريه بزرگ بن اصفهان نزديک پايتخت نه در مدت محاصره ونه پس از سقوط آن در برابر افغانان سر تسليم فرود نياوردند وتمام دستجات افغاني را که از طرف محمود براي سرکوبي مردم قريه گسيل گشته بودند شکست داده ، منهدم کردند. سرانجام سردار افغاني با روستائيان بن اصفهان صلح شرافتمندانه‌اي منعقد کرد. محمود که مايل بود بهانه‌اي به دست آورده پيمان صلح را نقض ومردم بن را قلع وقمع کند جاسوسان خويش را مخفيانه به اين قريه اعزام کرد وآنها را مامور ساخت کاري کنند که مردم قريه نخست پيمان را بشکنند ولي روستائيان قريه جاسوسان را خفه کرده جنازه آنان را نزد محمود فرستادند.


انتهای پیام/1020ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

دوشنبه ۹ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۲:۴۲:۳۰

30 Dec 2019