۰
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۷
کد مطلب : ۳۰۵۷۰
در آستانه فرا رسیدن ایام شهادت امام حسین(ع)؛

تلاش دولت باکو برای افزایش محدودیت برای شیعیان آذری

تعدادی از نمایندگان مجلس ملی آذربایجان طرحی را به مجلس این کشور ارائه کرده اند که در صورت تصویب آن فعالیت های دینی در آذربایجان محدود خواهد شد.
تلاش دولت باکو برای افزایش محدودیت برای شیعیان آذری
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از میانا، بر اساس این طرح هر گونه تبلیغات دینی در مراکزی غیر از مساجد ممنوع خواهد شد. در صورت تصویب این طرح افراد عادی، حقوقی و اتباع خارجی در صورت نقض قانون به پرداخت دو الی دو هزار و پانصد منات و کارکنان دولتی نیز به پرداخت هشت الی نه هزار منات محکوم خواهند شد.

آن چیزی که از مفاد این طرح بر می آید این است که لائیک های آذربایجان در آستانه فرا رسیدن ایام شهادت امام حسین(ع)، شیعیان آذری را هدف گرفته اند. با فرا رسیدن ایام عزاداری امام حسین(ع) برخی از نمایندگان لائیک مجلس ملی آذربایجان با ارائه این طرح قصد دارند تا مانع عزاداری شیعیان آذربایجان در بیرون از مساجد شوند.

در ایام عزاداری سال گذشته شیعیان آذربایجان در یک اقدام کم نظیر با برافراشتن بیرق های حسینی در میادین اصلی شهرها و عزاداری در بیرون از مساجد به دلیل ظرفیت اندک مساجد آذربایجان فضایی را به وجود آوردند که باعث خوف حاکمیت باکو شد و اکنون با این طرح می خواهند برای عزاداری شیعیان آذری مانع تراشی کنند.

با شکل گیری اتحاد جماهیر شوروی کلیه مساجد آذربایجان تعطیل شد و کمونیست ها برگزاری مراسمات مذهبی در آذربایجان سوسیالیستی را ممنوع کردند.

در این دوران شیعیان آذربایجان علیرغم فشار کمونیست ها در مجالس خصوصی و مخفی عرض ارادات خویش به خاندان امامت و ولایت را نشان می دادند. بعد از استقلال آذربایجان شیعیان آذری توانستند با حضور در مساجد و تکایاها مراسمات مذهبی خویش را برگزار نمایند ولی در سال گذشته شیعیان خواستند با کشاندن مراسمات ایام تاسوعا و عاشورا به خیابان ها به دلیل ظرفیت اندک مساجد و تکایاها برای پذیرایی از دینداران آذری بدعت گذشته را بشکنند.

حضور مردم مسلمان آذربایجان در خیابانها و بر افراشته شدن بیرق های حسینی در میادین اصلی شهرها حساسیت دولت لائیک باکو را برانگیخت و در اولین گام کمیته دولتی امور دینی آذربایجان برگزاری مراسمات دینی در خیابانها و برافراشتن پرچم های حسینی در میادین اصلی شهرها را غیر قانونی توصیف نمود، در حالی که قانونی برای آن در کشور وجود نداشت.

اکنون نمایندگان لائیک آذری در آستانه فرا رسیدن ایام شهادت امام حسین(ع)درصدد مشروعیت بخشیدن به آن هستند. مطمئنا اگر مسلمانان آذربایجان به صورت ید واحده درآیند و اقدام به برگزاری مراسمات دینی خویش در مراکزی غیر از مساجد و تکایاها نمایند دولت باکو قادر به جلوگیری از اقدام آنها نخواهد شد.

برگزاری مراسمات دینی در خیابانها تبلیغ خوبی برای اسلام اصیل و نشانگر قدرت نمایی شیعیان آذری است و ضروری است شیعیان آذری ترس خود را فرو ریخته و با دعوت از مردم مسلمان آذربایجان برای شرکت در مراسمات ایام تاسوعا و عاشورای سال جاری بویژه از طریق شبکه های اجتماعی به صورت یکپارچه این مراسمات را برگزار و ابهت دولت ضد دینی الهام علی یف را بشکنند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۲۵ بهمن ۱۳۹۸

ساعت:

۱۲:۱۵:۰۹

14 Feb 2020