۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۴ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۸
کد مطلب : ۳۱۳۳۴
مدیر کل تبلیغات اسلامی چهار محال و بختیاری؛

اصلاح جامعه، در سایه شناختن عیوب و تلاش برای زدودن آن هاست

مدیر کل تبلیغات اسلامی، صلاح فرد و اصلاح جامعه را در سایه شناختن عیوب و تلاش برای زدودن آن ها دانست و گفت: این شناخت هم در خود فرد و هم در دیگران باید حاصل شود.
اصلاح جامعه، در سایه شناختن عیوب و تلاش برای زدودن آن هاست
به گزارش جهانبین نیوز، سید جعفر مرتضوی مدیر کل تبلیغات اسلامی چهار محال و بختیاری در نشست ماهانه کارکنان این اداره با اشاره به اینکه نقد را «سره از ناسره جدا کردن» و «شناختن محاسن و معایب» می دانند، گفت: انتقاد درست آن است که با تأکید بر نقاط قوت به نقاط ضعف فرد نیز اشاره کند و با ارایه راهکارهای مناسب برای رفع آن سخن به میان آورد.

حجت‌الاسلام سید جعفر مرتضوی با بیان اینکه انتقاد شیوه ها و روش های مختلفی دارد، افزود: انتقاد می تواند از خود و یا از دیگران باشد و بی تردید برای هیچ کس خوشایند نیست که عیب های خود را بشنود، برای آنکه انتقاد سازنده و مؤثر باشد منتقد باید مواردی را رعایت کرده و پرسش هایی را مطرح کند که هر یک از آنها در رساندن وی به هدف خود نقش مثبتی ایفا کند.

وی ادامه داد: انتقاد، جدای از انتقام و تخریب است و این یعنی بیان عیبی برای خراب کردن شخصیت یک فرد، که انتقاد به نیت و قصد شخص انتقاد کننده برمی گردد.

حجت‌الاسلام مرتضوی با اشاره به روایات متعددی از معصومین علیهم السلام، افزود: صلاح فرد و اصلاح جامعه، در سایه شناختن عیوب و تلاش برای زدودن عیوب است و این شناخت هم در خود فرد و نسبت به اندیشه ها و عمل های خویش است و هم نسبت به دیگران، زمینه ساز این عیب زدایی نیز تذکر از سویی و تنبه و اقدام از سوی دیگر است.

مدیر کل تبلیغات اسلامی چهار محال و بختیاریبه بیان حدیثی از حضرت امام صادق علیه السّلام پرداخت که فرموده اند: بهترین و محبوبترین برادران من کسی است که عیوب مرا به من اهدا کند و نقص هایم را تذکر دهد.

وی افزود: تحمل انتقاد برانسان خود برتر بین و خود رأی، سخت است و در مقابل انتقاد، خشمگین می‌شوند و منتقد را به نادانی و حماقت متهم می‌کنند، خود را قوی، مشهور و بسیار دانا قلمداد کرده و انتظار اطاعت و پیروی دیگران را دارند و از آنجا که بزرگ‌بینی آنها در تضاد با واقعیت است، روابط اجتماعی‌شان شکننده است و مسایل بین‌فردی، شغلی و فقدان‌های زیادی دارند که با رفتارخود، آنها را به وجود می‌آورند، در حالی که هیچ بینش و آگاهی‌ای نسبت به آنها ندارند.

حجت‌الاسلام مرتضوی، با اشاره به اینکه خود بزرگ بینی انسان را از پیشرفت باز می داند و او را حقیر می‌کند، گفت: گاهی اجتماع باعث می‌شود که افراد به‌صورت کاذب دچار اعتمادبه‌نفس شوند یعنی بله‌قربان‌گویی‌ها و تعریف و تمجید بیش از اندازه و بها دادن‌های بی‌مورد که به‌صورت ریاکارانه و چاپلوسانه است، می‌تواند بستری شود برای اینکه افراد تصور کنند نسبت به دیگران برتری دارند.

وی افزود: کم‌کم فرد باورش می‌شود که من آدم مهمی هستم، من زیباترین هستم و بهترینم، در حالی که حتی شاید افرادی که این جمله‌ها را به فرد می‌گویند اصلا اعتقاد واقعی به این تعریف و تمجید‌ها نداشته باشند، این افراد حس می‌کنند که برتر از دیگران هستند و تحمل انتقاد ندارند و اگر کسی از آنها انتقاد کند، ممکن است واکنش‌های پرخاشگری نشان ‌دهند یا بی‌اعتنایی ‌کنند.

مدیر کل تبلیغات اسلامی با بیان آیات ۱۰۳ تا ۱۰۵ سوره ی کهف افزود: این آیات شریفه، به معرفى زیانکارترین انسان ها و بدبخت ‏ترین افراد بشر مى‏ پردازد، زیان واقعى و خسران مضاعف آنجاست که انسان سرمایه ‏هاى مادى و معنوى خویش را در یک مسیر غلط و انحرافى از دست دهد و گمان کند کار خوبى کرده است، نه از این کوشش ها نتیجه‏ اى برده، نه از زیانش درسى آموخته، و نه از تکرار این کار در امان است.

وی با اشاره به گفت: تذکر، فراموشی ها و ناآگاهی ها را به هوشیاری ها و بیداری ها دگرگون می‌کند و همگان را در جامعه به حضور و مراقبت همه سویه فرا می خواند، در چنین جامعه ای، کم کاری ها، کندکاری ها و بدکاری ها، کمتر به چشم می خورد و هر یک از افراد خود را موظف می دانند که به دیگران هشدار و تذکر دهند تا کارها در روال و روند واقعی خود قرار گیرد.

حجت‌الاسلام مرتضوی بیان کرد: انسان افزون بر پذیرش نقد، باید در گام نخست، به نقد خویش بپردازد و پیش از آنکه به کاستی و عیب دیگران توجه کند، در جستجوی زدودن عیب های خویش باشد، امام علی علیه السلام می فرماید:«طُوبی لِمَنْ شَغَلَهُ عَیْبُهُ عَنْ عُیُوبِ النّاسِ؛ خوشا به حال کسی که پرداختن به عیب خویش، وی را از عیب دیگران باز دارد».

وی گفت: اگر آدمی خود آینه خویش شود، از بسیاری انتقادها در امان می ماند و اگر همگان به فکر نقد خود برآیند، زمینه نقد اجتماعی کمتری پیدا می‌شود و در نتیجه پاره ای تنش ها و تشنج ها، به خودی خود، از بین می روند و جلو بسیاری از نقدهای ویرانگر گرفته می‌شود.

مدیر کل تبلیغات اسلامی افزود: انسانها به دلیل رفتارها و عملکرد و عکس العمل های گوناگونشان گاهی مورد ملامت نفس قرار می گیرند و گاه مورد ملامت و انتقاد دیگران، از فرد یا جمع و از جمله سفارش های تربیتی اسلام همین است که اولاً انسان ها با سعه صدر و حلم، گوش شنوا در مورد دیگران داشته باشند و دوم دیگران آینه وار عیوب را همانند هدیه به آنان تقدیم کنند.

وی تصریح کرد: قبل از اینکه اجازه دهیم دیگران ما را نقد کنند، خودمان باید خودمان را نقد کنیم، عیوب را شناسایی و به منظور رفع عیوب تلاش کنیم.

انتهای پیام/1022ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۸

ساعت:

۰۳:۵۸:۴۸

8 Feb 2020