۱
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۶
کد مطلب : ۱۷۷۴۵

آيا قلعه صمصام السلطنه شلمزار هم به سرنوشت ديگر قلعه هاي کيار گرفتار مي شود؟

قلعه صمصام السلطنه شلمزار، قلعه اي که گفته مي شود به مدت 2ساعت به عنوان مرکز فرماندهي کشور بوده است اينک در بي توجهي محض مسئولان شهر شلمزار و شهرستان کيار واپسين روزهاي حيات خود را سپري مي کند.
آيا قلعه صمصام السلطنه شلمزار هم به سرنوشت ديگر قلعه هاي کيار گرفتار مي شود؟
به گزارش جهان بین نیوز به نقل از  پايگاه خبري تحليلي کيار بيدار در ساليان نه چندان دور روستاهاي سورک، دستگرد، دزک، قلعه سليم، قلعه تک و شهرهاي شلمزار و دستنا به دليل قرار گيري در مسير جاده ي تاريخي دز پارت و موقعيت استراتژيک اين شهرها و روستاها از توجه ويژه ي دولت هاي وقت برخورداربودند تا جائي که قلاع متعدد در اين شهرها و روستاها ساخته شد اما با تغيير دولت ها ساخته هاي آنان نيز به فراموشي سپرده شد تا جائي که مهمترين بناهاي شهرستان کيار که با زحمت و مشقت مردمان کيار براي خان ها و شاهزادگان ساخته شده بود يک به يک در معرض نابودي قرار گرفتند.

از بين تمام قلعه هاي شهرستان کيار تنها قلعه ي سورک و قلعه ي فاخر دزک باقي مانده اند و ديگر بناها سرنوشتي جز نابودي نداشته اند.

آخرين بناي بجا مانده از زمان خان ها در شلمزار قلعه ي صمصام السلطنه است که آخرين نفس هاي حياتش را مي کشد و دير نيست آن زمان که شهرداري شلمزار با لودر و کمپرسي اقدام به تخريبش نمايد و به سرنوشت قلعه هاي چنار سبز و قلعه تک و قلع سليم و دستنا دچارش نمايد.

برخی اين قلعه هاي قديمي را نماد حکومت هاي ظالم قبل مي دانند و حفظ و حراست از آنان را لازم نمي دانند اما بايد به هم آنان که اينگونه فکر مي کنند اين نکته را متذکر شويم که اين قله هاي برافراشته حاصل رنج و زحمت و مشقت پدران و مادران ما در روزگار قديم است.

قلعه هاي قديمي کيار مويد قدمت و سابقه ي اين شهرستان مظلوم است، گفته ها حاکی از آن است که کيار زماني مهمترين منطقه ي چهارمحال و بختياري بود اما به دلايل مختلف اينک مبدل به ضعيف ترين شهرستان استان شده است.

قلعه ي روستاي قلعه تک تخريب شد و اينک با مديريت آموزش و پرورش استان چهارمحال و بختياري اداره مي شود بدون آنکه بهره اي براي شهرستان کيار داشته باشد يا اثري از دوران عزت و عظمت آن قلعه باقي باشد.

مسئولان شهرستان کيار نبايد اجازه دهند نشانه هاي تمدن و قدمت کيار نابود شود.
مهدي بهزادي
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

پنجشنبه ۵ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۲۱:۱۵:۴۶

26 Dec 2019