۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۷
کد مطلب : ۳۰۴۶۹
نمايشگاه عروسک‌هاي بومي محلي در کانون

عروسک ليلي خاطرات سال‌هاي گذشته در دست کودکان امروز

اعضاي دختر کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان لردگان در طرح احياي فرهنگ بومي با نحوه ساخت عروسک محلي اين منطقه آشنا شدند.
عروسک ليلي خاطرات سال‌هاي گذشته در دست کودکان امروز
به گزارش جهانبین نیوز؛ به نقل از مشکات برين فرزاد رحيمي مديرکل کانون استان از احياي عروسک بومي محلي منطقه لردگان توسط کودکان و نوجوانان مرکز فرهنگي هنري اين شهر خبر داد.

وي با اشاره به احياي آداب و رسوم محلي و نمادهاي فرهنگي مناطق مختلف استان از جمله اسباب بازي‌ها و بازي‌هاي بومي افزود: حفظ ارزش‌ها و سنت‌هاي بومي و محلي و استفاده از عروسك‌هاي متناسب با فرهنگ ملي و محلي در بازي‌هاي كودكانه ازجمله اهداف کانون در ترويج فرهنگ محلي به‌شمار مي‌آيد.

رحيمي افزود: فرهنگ و تمدن به مفهوم قوم‌نگاري که آيين و رسوم را نيز شامل مي‌شود، تأثيرات زيادي بر عروسک‌ها به خصوص عروسک‌هاي دست‌ساز سنتي داشته است، ليلي يکي از عروسک‌هاي دست‌ساز سنتي است که تحت تأثير فرهنگ قوم لر شکل گرفته است.

وي بيان داشت:  اين عروسک علاوه‌بر جنبه بازيچه، نقش تربيَتي و آييني زيادي نيز براي کودکان و نوجوانان دارد و تداعي گر يک سنت خلق شده و با تصورات ذهني و احساسات کودکانه برآمده از يک سنت چندين هزار ساله از طريق اين آدمک‌هاي چوبيِ نمادين است که  نسل به نسل منتقل شده و ضرورت به بازنگري و بررسي اين عروسک‌هاي دست‌ساز نمادين باتوجه به تهاجم فرهنگي ايجاد شده در جوامع متمدن امروز از الزامات فرهنگي مناطق مختلف به شمار مي‌آيد.

رحيمي بيان تأثير فرهنگ قوم لر برنحوه پيدايش ليلي دستي (بويگ)، ساختار ليلي دستي، شناسايي مکان‌هاي بازي کودکان عشاير قوم لر با عروسک ليلي، آشنايي کودکان متجدد امروز با آداب و سنن گذشتگان و نحوه بازي کودکان با اين عروسک را از اهداف اجراي اين طرح دانست. 

مديرکل کانون با اشاره به اينکه اين طرح از مردادماه سال 95 آغاز شده است و تا پايان شهريور ماه ادامه دارد گفت: در اين طرح اعضا باروش ساخت عروسك ليلي با استفاده از چوب و پارچه آشنا مي‌شوند و عروسك‌هاي تهيه شده در جشنواره عروسك‌هاي محلي كه اوايل مهرماه برگزار و به نمايش گذاشته مي‌شود.

تاکنون بيش از 40 عروسک ليلي در طرح‌ها، رنگ‌ها و اندازه‌هاي مختلف توسط اعضاي دختر مرکز فرهنگي هنري لردگان ساخته شده است. 

 
انتهاي پيام1026ج /1020ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۵ بهمن ۱۳۹۸

ساعت:

۰۲:۲۷:۵۲

25 Jan 2020