۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۳
کد مطلب : ۲۱۴۴۰

اماکن زيارتي، تفريحي و جاذبه هاي گردشگري بروجن

بروجن يکي از شهرهاي استان چهارمحال و بختياري و در دشتي به وسعت حدود ۵۸۰ کيلومتر مربع در شرقي‌ترين نقطه اين استان قرار دارد.
اماکن زيارتي، تفريحي و جاذبه هاي گردشگري بروجن
به گزارش جهانبین به نقل از کلار، بروجن يکي از شهرهاي استان چهارمحال و بختياري و در دشتي به وسعت حدود ۵۸۰ کيلومتر مربع در شرقي‌ترين نقطه اين استان قرار دارد.

بروجن همچنين از جمله شهرهاي مهم استان چهارمحال و بختياري است که در محل تلاقي راه‌هاي سه استان چهار محال و بختياري، اصفهان و فارس قرار گرفته است. اين شهرستان به دليل جاذبه‌هاي گردشگري فراواني که در خود دارد به عنوان يکي از قطب‌هاي گردشگري استان نيز شناخته مي‌شود.

از بروجن همواره به عنوان يکي از سردترين شهرهاي کشور در گزارش‌هاي هواشناسي نام برده مي‌شود. همچنين اين شهر يکي از مرتفع‌ترين شهرهاي کشور است که اين خصيصه بروجن را از جهت محيط زيست حيواني و گياهي بسيار غني و پر جاذبه کرده ‌است.

شهر بروجن يا اروجن استان چهارمحال و بختياري از دير باز به عنوان پايگاه فرهنگي و هنري اين استان شناخته شده است.

قدمت اين شهر به روايتي به ۱۰ هزار سال پيش مي‌رسد. شهر بروجن داراي محله‌هاي فراواني است که برخي از آنها بسيار قدمت دارند و همراه با بافت سنتي مي‌باشند. تعدادي از محله‌هاي قديمي هنوز پا برجا هستند.

از جمله صنايع دستي و سوقات بروجن مي‌توان به قالي‌هاي پشم يلمه‌اي و قالي و قاليچه‌هاي بختياري که بسيار مشهور هستند اشاره کرد همچنين در گذشته گيوه اين شهرستان شهرت کشوري داشته ‌است.

مردم شهر بروجن به زبان پارسي و بختياري تکلم مي‌کنند و در قديم لهجه‌اي مخصوص به اين شهر هم وجود داشته که چند شاعر محلي هم به اين گويش اشعاري سروده و مي‌سرايند و اين لهجه را به طور کامل، تنها در همان اشعار مي‌توان يافت.

باغ آورگان، تالاب چغاخور، تالاب گندمان، تنگ وستگان، چشمه سياسرد، گردشگاه گردبيشه، بقعه امام زاده حمزه علي، امام زاده مادر و دختر گندمان، امام زاده علي ابن احمد، امام زاده قيس بن علي، نقوش سنگي برجسته سولک در تنگ کوهستاني سولک (ساوالک) بختياري و همچنين آداب و رسوم اصيل بختياري‌ها از جمله جاذبه‌هاي ديدني و گردشگري اين شهرستان محسوب مي‌شوند.

چشمه سياسرد در پنج کيلومتري شهر بروجن قرار دارد. هواي خنک و مطبوع و درختان زيبا و کهنسال اطراف اين چشمه مکاني بسيار زيبا براي تفرج و استراحت ساکنين شهر بروجن و ساير گردشگران به وجود آورده است.

تـالاب چـغاخـور با مساحتي بيش از۲۳۰۰ هکتار در دامنه ارتفاعات برآفتاب و کلار هر ساله پذيراي انواع پرندگان مهاجر و بومي شامل انواع مرغابي، حواصيل، لک لک سفيد، خروس کولي و آبزياني چون ماهي کپور و نوعي از ماهيان گورخري است. هواي مطبوع و چشم‌اندازهاي زيبايي که در اين منطقه وجود دارد آن را در رديف يکي از مهم‌ترين کانون‌هاي سياحتي استان قرار داده است. اين تالاب در مسير شهرکرد - ايذه (استان خوزستان) واقع شده و با شهرکرد حدود ۶۰ کيلومتر فاصله دارد.

تالاب گندمان به عنوان يکي از آبگيرهاي حوزه آبريز آق بلاغ با فاصله‌اي نه‌چندان دور از تالاب چغاخور قرار دارد.به طوري که بخشي از خورجي تالاب چغاخور به اين تالاب سرآزير مي‌شود. اطراف اين تالاب نيز همچون تالاب چغاخور پوشيده از مرغزاري زيباست که معمولاً به عنوان مرتع غني براي چرا احشام استفاده مي‌شود.

چشمه آب سفيد شهرستان بروجن چشمه‌ساري از ميان ‪ ۷۰۰ چشمه سار چهارمحال و بختياري است، که از کوه بزرگ سبزکوه در منطقه تفريحي چغاخور سرچشمه مي‌گيرد. اين چشمه تالاب چغاخور را سيرآب مي‌کند و پس از طي طريق در ميان کوهساران راهي کارون و خروشندگي آن مي‌شود. آب اين چشمه پس از بررسي‌هاي به عمل آمده به عنوان سبکترين آب ايران و جهان معرفي شد.اين چشمه يکي از زيباترين چشمه‌هاي کشور است و آب آن نيز بسيار خنک است. مردم محلي در مورد آب اين چشمه مي‌گويند: اين آب شفابخش براي کليه درد و درمان بسياري از بيمارهاي گوارشي بسيار مطلوب است

نام چهارمحال و بختياري بر زبان هر کسي که جاري مي‌شود، بي‌شک سرزمين آبهاي روان ايران در ذهن و يادآور تداعي و زنده خواهد شد. نام سرزمين چشمه‌ساران زاگرس و فلات مرکزي ايران،سرزمين خروشنده و خروشان زاينده‌رود و کارون و نام تالاب‌هايي جاودان که فقط در چهارمحال وبختياري يافت مي‌شود.

از مناطق توريستي مذهبي اطراف بروجن مي‌توان به امام زاده حمزه علي بروجن نزديک شهر بلداجي اشاره کرد. مرقد اين امام زاده در بالاي يک کوه واقع شده است و پلکاني بسيار زيبا به آن منتهي مي شود و بر دشتي بسيار زيبا مشرف است.

يکي ديگر از شهرهاي شهرستان بروجن، شهر گندمان است. يک منطقه زيبا و تاريخي و داراي مردماني خون گرم و با صفا. از مناطق توريستي اين ناحيه مي‌توان به تالاب گندمان و امام زاده مادر- دختر اشاره کرد.

انتهاي پيام/۱۰۲۴ج/۵۴۰ک
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۲۲:۲۹:۴۷

27 Dec 2019