۱
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۹:۱۲
کد مطلب : ۴۶۸۹

ماساژ، وسيله توقف زمان

ماساژ، وسيله توقف زمان
جهان بین نیوز: يكي از راه هايي كه امروزه در اين خصوص مردم به آن روي آورده اند، ماساژ است. ماساژ يكي از بهترين راه ها براي انعطاف پذيري بيشتر و آرام ماندن و رفع استرس محسوب مي شود. اخيراً ماساژ طرفداران زيادي پيدا كرده است و همچنين فوايد بسياري نيز به همراه دارد.

اهميت ماساژ صورت

سر و صورت بخش هايي از بدن هستند كه اهميت ويژه اي دارند. اين اهميت به اين دليل است كه گيرنده هاي بينايي، شنوايي، بويايي و چشايي در اين اندام ها متمركز شده اند. همچنين صورت اندامي است كه بيشترين نقش اجتماعي را برعهده دارد. اين اندام عضوي پيچيده و ظريف است. صورت چندين عضله دارد كه حركت هماهنگ آنها بروز احساسات مانند گريه، خنده، صحبت يا استرس را نشان مي دهد.

استرس در بيشتر مواقع، موجب انقباض عضلات چشم، جمجمه، فك و دهان و در نتيجه فرد دچار عوارضي مانند سردرد، ريزش مو، ضعف يا خستگي و مشكلات گردن مي شود. از ديگر عواقب استرس پيري زودرس و از بين رفتن انعطاف عضلات صورت است. در چنين شرايطي پوست كشيدگي خود را از دست مي دهد و چروك مي شود.

چهره خود را بياراييد

از آنجا كه هر روز انعكاس چهره خود را در آيينه مي بينيم، اين تصور منطقي است كه اين بخش از بدن براي ما از همه جا آشناتر است. اما با اين وجود به ندرت پيش مي آيد صورت خود را لمس كنيم. از اين رو از تنشي كه در زير ماهيچه هاي صورت است غافل مي شويم. ماساژ صورت براي احياي چهره طراحي شده است و فرآيند پيري را كه بر اثر گذشت زمان پيش مي آيد،‌ به تعويق خواهد انداخت. ماساژ بر روي تغذيه و فعاليت پوست تاثيرات خوبي دارد. با ماساژ صورت، غده هاي عرق و چربي تحريك مي شوند و در نتيجه عملكرد آنها بهبود مي يابد و مواد زائد پوست دفع خواهند شد. با محو شدن سلول هاي مرده پوست، روزنه ها و منافذ باز مي شوند تا پوست بتواند بهتر تنفس كند و در نتيجه نرمي و انعطاف پذيري آن افزايش مي يابد.

ماساژ سر

از آنجايي كه سر ناحيه اي است كه اغلب آن را لمس نمي كنيم، ممكن است بدون اينكه خود متوجه شويم دچار سفتي و خستگي عضلات شده باشد. در اين شرايط جريان خون در اين ناحيه كند مي شود و همين مسئله باعث نرسيدن مواد مغذي به ريشه مو و در نتيجه سست و شكننده شدن تار مو و ريزش آن مي شود. علاوه بر اين، تنش در اين اندام به دليل اينكه پوست سر متصل به جمجمه است، اغلب سردردهايي را به دنبال دارد. ماساژ پوست سر مي تواند عضلات تمامي اين نواحي را شل كند. جريان خون را در آنها افزايش دهد، ريشه مو را محكم كند، سردردها را كاهش دهد و به شكل حيرت انگيزي ذهن و جسم را آرام سازد.

اعمال حياتي پوست

پوست بدن داراي اعمال حياتي بسيار مهمي است. اين اعمال به دو بخش مستقيم مي شوند كه عبارتند از اعمال و احساس هاي سطحي پوست (احساس سرما و گرما، درد و لمس و حس فشار) و اعمال و احساس عمقي كه مربوط به اعضاي دروني پوست مي شود (جذب مواد، جذب اشعه نور، تنفس، دفع عرق و سموم).

از پوست بيشتر بدانيم

ضخامت پوست در بخش هاي مختلف بدن متفاوت و از ۵/۰ ميليمتر تا ۳/۰ ميليمتر متغير است. پوست لايه اي براي حفاظت از ساختارهاي عمقي بدن و اندامي حساس (وسيع ترين اندام بدن) براي كسب اطلاعات محيطي براي سيستم عصبي به شمار مي آيد و به عنوان سيستمي هشدار دهنده و محافظتي عمل مي كند. پوست همچنين از طريق ساز و كارهاي عضلاني دماي بدن را تنظيم مي كند. چربي موجود در هايپودرميس حرارت را دو سوم كمتر از ديگر بافت ها انتقال مي دهد، از هدر رفتن مايعات جلوگيري و به دفع و جذب مواد كمك مي كند.

همچنين به عنوان مانع و سدي شيميايي و باكتريايي عمل مي كند. ميزان جريان خون در شبكه عروقي پوست، از صفر تا ۳۰ درصد كل برون داد قلب متغير است كه آن را واكنش سمپاتيكي به تغييرات محيطي كه ميزان انقباض عروقي را تغيير مي دهد كنترل مي كند. اين تغيير در جريان خون بر روي درجه حرارت بدن تاثير مي گذارد. گرماي بدن از طريق تبخير كاهش مي يابد. (۵۸ درصد از كيلوكالري گرمايي بدن هدر مي رود). بنابراين در جلسات ماساژ،‌ پوشاندن بخش هايي از بدن (كه به طور مستقيم ماساژ روي آن انجام نمي شود) براي جلوگيري از هدر رفتن بيش از اندازه حرارت مهم است.

طرز تهيه روغن مايع براي ماساژ

امروزه آزمايشگاه ها و كارخانه هاي توليد لوازم زيبايي و آرايشي، روغن هاي مخصوص ماساژ ساخته اند و آنها را به بازار عرضه مي كنند. براي خريد اين روغن ها گاهي نياز به صرف هزينه هاي زيادي است، در صورتي كه هر فرد مي تواند خود اين روغن ها را در خانه توليد كند. براي تهيه اين روغن بايد در يك ظرف هشت روغن مختلف با يكديگر مخلوط شوند.

۱. سه قاشق سوپ خوري روغن گلرنگ
۲. دو قاشق سوپ خوري روغن كنجد
۳. دو قاشق سوپ خوري روغن آفتابگردان
۴. دو قاشق سوپ خوري روغن آواكادو
۵. دو قاشق سوپ خوري روغن پسته زميني
۶. يك قاشق سوپ خوري روغن زيتون
۷. يك قاشق سوپ خوري روغن جوانه گندم

مي توان به اين محلول چند قطره عطر گل سرخ يا عطر هر گياه ديگري را به صورت دلخواه اضافه كرد.

اگر هفت قطره از اين مخلوط را روي صورت و گردن خود بماليد، پس از چند بار استفاده، به سرعت تاثير آن را مشاهده خواهيد كرد.

طريقه پاكسازي و ماساژ پوست صورت

براي اين كار بايد موها را به وسيله حوله مخصوصي بپوشانيد. سپس تمام قسمت هاي صورت و گردن را به وسيله شير پاك كن و لوسيون و ژل ويژه تميز كردن پوست و آرايش چشم را با لوسيون مخصوص دور چشم به آرامي تميز كنيد. از پودر يا كرم يا ماسك هاي مخصوص پيلينگ استفاده كنيد (پيلينگ به معني برداشتن غشا شاخي يا يك قشر سطحي از روي پوست به وسيله موادي مخصوص است). به وسيله دستگاه بخور صورت را بخور دهيد. پس از بخور به وسيله دستمال منافذ سر سياه پوست را تميز و از ماسك تقويت كننده پوست استفاده كنيد. پس از برداشتن ماسك از روي پوست مقداري كرم تقويت كننده به تمام قسمت هاي صورت و گردن بزنيد و صورت را ماساژ دهيد.

ماساژ لاغري

در مجموع ماساژ براي حفظ سلامت و تندرستي مفيد است و تاثيرات به سزايي بر روي اندام ها و ارگان هاي بدن، از جمله پوست و عضلات مي گذارد. در زير پوست لايه هايي از چربي قرار دارد كه با تجمع آنها در نواحي خاصي مانند شكم، پهلو، ران، باسن و يا نواحي بازو و زير بغل، زيبايي اندام از بين مي رود. با بالا رفتن سن و تغيير شكل، اين چربي ها در زير پوست به سلوليت تبديل مي شوند و منظر ناخوشايندي از پوست را به نمايش مي گذارد. بنابراين مي توان از ماساژ براي پراكنده و كم حجم تر كردن اين تجمع چربي ها استفاده كرد.

بعضاً ماساژ لاغري به وسيله دستگاه هاي مختلف صورت مي گيرد كه سيستم مكانيكي آنها عبارتند از ويبريشن (لرزشي)، هامر (چكشي)، ساكشن (مكشي) و رول كردن پوست. به هر حال بايد توجه داشت سلول هاي چربي زير پوست تنها به وسيله ماساژ كم نخواهند شد و اين امر نيازمند ورزش و كنترل تغذيه مناسب نيز است؛ چرا كه چربي اضافه بايد در سيستم سوخت و ساز بدن قرار گيرد تا از حجم آن كاسته شود. بنابراين وارد كردن كالري كمتر به بدن از طريق غذا و مصرف بيشتر آن به وسيله ورزش مي تواند كمك به سزايي لاغري و خوش فرم شدن بدن كند. البته بايد در نظر داشت براي اشخاص با سن بالاتر و يا بيماري هاي خاص گوارشي يا غيره حتماً بايد با پزشك مشورت كرد.

كرم هاي سلوليت

گاهي اشخاص هنگام ماساژ لاغري از كرم هاي آنتي سلوليت نيز استفاده مي كنند. اين كرم ها به طور عمده شامل تركيبي از املاح و نمك هاي دريايي، جلبك ها، عصاره گريپ فروت و غيره هستند و پس از استعمال و بانداژ كردن روي پوست، در آن نفوذ مي كنند و سبب شكستن سلوليت ها و دفع سموم مي شوند.

و اما ...

در امر زيبايي پوست بايد به غير از ماساژ به تاثير عواملي از قبيل دستگاه گوارش، كبد، كليه و غدد مترشحه نيز توجه كرد و نقش تغذيه مناسب را نيز در نظر گرفت. عوامل محيطي مانند آفتاب، آب و هوا و آلودگي هوا نيز در اين ميان نقش دارند.

منبع: خانواده موفق
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۲۱ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۲۰:۱۵:۳۱

11 Jan 2020