۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۱۱ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۴
کد مطلب : ۴۲۳۴۲
جهانبین نیوز گزارش می دهد/

بام ایران، بستری مناسب برای پرورش توت فرنگی

کشت توت فرنگی چند سالی است که در چهارمحال وبختیاری آغاز و به خاطر بستر مناسب برای کشت این محصول با استقبال خوب کشاورزان روبه رو شده است.
بام ایران، بستری مناسب برای پرورش توت فرنگی
به گزارش جهانبین نیوز،توت فرنگی گیاهی علفی چند ساله، متعلق به خانواده گل سرخیان و بومی جنگلهای اروپاست که گونه وحشی آن دارای گل و برگ های کوچک میباشد و از قرن چهاردهم به سبب خواص دارویی آن معرفی شده است.

در صورت کاشت صحیح این گیاه و اجرای مراقبت  های لازم و انتخاب رقم های مناسب میتوان تا بیست تن در هکتار محصول برداشت کرد.


زمین مورد استفاده برای کاشت این محصول  باید رو به جنوب باشد و به آب فراوان نیز احتیاج دارد.

کشت این گیاه چند سالی است که در چهارمحال وبختیاری آغاز و با استقبال خوب کشاورزان روبه رو شده است.

این گیاه به دلیل عدم حساسیت به گرما یکی از گیاهانی است که در مناطق سردسیری و در گلخانه های خنگ نیز جواب می دهد.

توت فرنگی را  از اواخر پاییز که در حال نیمه خواب است تا اوایل بهار قبل از بیدار شدن گیاه از خواب میتوان جابجا نمود و در محل دیگری کاشت که در این صورت اگر کاشت پاییزه باشد محصول ، تابستان سال آینده به بار می نشیند  و اگر گیاه در بهارو قبل از بیدار شدن از خواب زمستانه کاشته شود گل هایی که چند هفته بعد از کاشت روی بوته ظا هر میشود، بهتر است چیده شوند تا گیاه قوی شود .

ابراهیم شیرانی مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری در گفت وگو با جهانبین نیوز از برداشت سالانه 250 تُن توت‌فرنگی از گلخانه‌های چهارمحال و بختیاری خبر داد و گفت: 8 واحد گلخانه‌ای با سطح زیر کشت 3/5 هکتار در حال حاضر توت‌فرنگی تولید می‌کنند که شهرستان بروجن و شهرکرد پیشتاز در استان هستند.


وی با بیان اینکه  برداشت توت‌فرنگی در طول سال به‌طور مستمر انجام می‌شود، افزود: در برخی از فصول سال از جمله زمستان تولید، کاهش پیدا می‌کند.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری این محصول را یک محصول خنک معرفی و تصریح کرد: گلخانه های گیاه توت فرنگی بایستی خنک بوده و به همین دلیل در استان ما به خوبی رشد کرده و جوابگو است.

وی به اولین گلخانه استان اشاره و افزود: اولین گلخانه استان شش سال گذشته در شهرستان بلداجی راه اندازی شده و پیش بینی می شود روند رو به افزایش در تولیدات این گیاه در سطح استان داشته باشیم.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری میزان برداشت این گیاه را در هر هکتار6کیلوگرم اعلام وگفت: یک واحد 5هزار متری به زمین های زیر کشت در دستور کار قرار گرفته که با راه اندازی این واحد می توانیم رشد چشم گیری در این حوزه داشته باشیم.

شیرانی در پایان خاطرنشان کرد: مازاد تولید توت فرنگی در چهارمحال و بختیاری به استان مجاور صادر می‌شودو تسهیلات مورد نیاز کشاورزان در اختیار آن ها قرار گرفته تا بتوانیم از این گیاه در رشد اقتصاد مقاومتی و پویا نمودن استان بهره ببریم.

انتهای پیام/1022ج




 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۷ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۵:۱۹:۴۱

28 Dec 2019