۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۳
کد مطلب : ۳۰۹۳۴
مسئول بسیج اساتید چهارمحال و بختیاری:

عقد قراردادهای جدید نفتی ناقض سیاست های اقتصاد مقاومتی است

مسئول بسیج اساتید چهارمحال و بختیاری گفت: آنچه که امروزه در جریان است بویژه در عقد قراردادهای جدید نفتی که تقریباً ربع قرن قرارداد با کشوری دیگر بسته می شود یک امری است که اولا چندان در جهان مرسوم نیست ثانیا برخلاف اقتصاد مقاومتی، استقلال کشور و حفظ وحراست از منابع تجدید ناپذیر کشور است.
عقد قراردادهای جدید نفتی ناقض سیاست های اقتصاد مقاومتی است
 به گزارش جهانبین نیوز، دکتر بسیج مسئول بسیج اساتید چهارمحال و بختیاری در مصاحبه اختصاصی با اساتید برتر اظهار کرد: مسئله نفت در کشور ما هم فرصت است و هم تهدید، فرصت از این جهت که می تواند برای سازندگی کشور و به عنوان یک سرمایه مورد استفاده قرار گیرد و تهدید از آن جهت که به عنوان ثروت استفاده و بودجه جاری کشور براساس آن تهیه می شود.

وی بیان داشت: آنچه انتظار است و دولتمردان باید به دنبال آن باشند باید تلاش شود نفت به عنوان سرمایه مورد استفاده قرار گیرد.

دکتر بسیج افزود: تفاوت ثروت و سرمایه در این است که ثروت به عنوان یک دارایی که به تدریج مورد استفاده قرار می گیرد تا به اتمام برسد مطرح می شود اما سرمایه نوعی از دارایی است که ارزش افزوده پیدا می کند، ثروت برای پرداخت حقوق است حال آنکه سرمایه جهت ایجاد زیرساخت های لازم تمدنی است.

مسئول بسیج اساتید چهارمحال و بختیاری ادامه داد: کشور ما بایستی هزینه های جاری در زمینه پرداخت حقوق و بودجه جاری دستگاه ها را از طریق مالیات، وضع تعرفه های صادرات و واردات تعیین و نفت را از طریق تبدیل به فراورده های نفتی با فروش بیشتر و گران تر برای ساخت راه ها، سدها، رصدخانه ها، آزمایشگاه های علمی و مراکز صنعتی در حوزه های نانو، هسته ای، پزشکی، هوافضا و... مورد استفاده قرار دهد.

وی گفت: اتفاق ناگواری که در کشور ما افتاده و مسئولان وزارت نفت و بلکه دولت برآن پافشاری می کند این است که نفت بصورت خام فروخته می شود و بخاطر مباحث تحریم و پائین آمدن درآمد نفتی ناگزیر راهکارها و قراردادهایی باید بسته شود تا درآمد ارضی کشور بالا رود و دولت بتواند هزینه های جاری کشور را تامین کند و این همان تهدید است که در قراردادهای جدید نفتی نیز این رویکرد وجود دارد.

دکتر بسیج افزود: مننتقدین و مخالفین حرفشان این است که دولت می بایست به تدریج بودجه سالیانه کشور را جدای درآمدهای نفتی ببندد آنگاه برای فراوری محصولات نفتی و ایجاد ارزش افزوده و همان نگرش سرمایه ای به نفت تلاش کند، اما بودجه جاری کشور را براساس مالیات، تعرفه صادرات و واردات، رشد بخش کشاورزی و صنعت و مانند آن تامین کند هرچند کاری زمان بر و البته در نگاه اول چندان برای عامه مردم رضایت بخش نیست .

وی بیان داشت: آنچه که امروزه در جریان است بویژه در عقد قراردادهای جدید نفتی که تقریباً ربع قرن قرارداد با کشوری دیگر بسته می شود یک امری است که اولا چندان در جهان مرسوم نیست ثانیا برخلاف اقتصاد مقاومتی، استقلال کشور و حفظ و حراست از منابع تجدیدناپذیر کشور است.

در صورت اجرایی شدن قراردادهای نفتی چه با مجوز مجلس یا غیر از آن همان گونه که بیان شد ساختار برنامه های اقتصادمقاومتی دستخوش مانع می شود همچنین خسارت های جبران ناپذیری در بلندمدت به اقتصاد کشور وارد می شود.
 
درحالی که اقتصاد بیمار ما که یک اقتصاد وابسته است همچنان در حال وابستگی خواهد ماند و رشد و شکوفایی کشور با تاخیر مواجه خواهد شد.

دکتر بسیج در پایان گفت: راه حل مناسب این است که دولت صادقانه مشکلات موجود اقتصادی را برای مردم بیان کند و خواستار تحمل و صبر آنها برای انجام یک جراحی بزرگ در حوزه اقتصاد کشور گردد و یک عمل صحیح و درست در اقتصاد کشور صورت پذیرد.

انتهای پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۸

ساعت:

۰۹:۱۵:۰۲

8 Feb 2020