۰
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۶
کد مطلب : ۲۹۸۷۷

فضاي مجازي و تغيير سبک زندگي

فضاي مجازي به طور قطع محيطي براي بروز استعدادها و خلاقيت کاربران هوشمند آن است و نمي‌توان و نبايد در اين فضا بهره‌گيري از نقاط مثبت آن را محدود کرد اما آنچه که مسلم است اين مسير به نقشه راهي نياز دارد تا راه را از بيراه براي جامعه‌اي متفاوت از فرهنگ غالب بر آن تعيين کند.
فضاي مجازي و تغيير سبک زندگي
به گزارش جهانبین نیوز؛ به نقل از اساتيد برتر، آنچه که سبک زندگي امروز را تعيين مي‌کند رفتار، رسوم و به طور کلي عرف جاري در جامعه نيست بلکه دنياي امروز به سبک واقعيت‌هاي مجازي ترسيم مي‌شود.

پيشترها فرد در مراحل جامعه‌پذيري از درون خانواده تا جامعه ارزش‌ها، باورها و هنجارهاي اجتماع را مي‌آموخت اما اين مهم امروز در حريم فضاي مجازي دستخوش تغييرات اساسي شده و سبک زندگي فرد متاثر از دنياي بي‌حد و مرز مجازي تصويري نوين يافته است تا جايي که خواسته و آمال افراد در اين فضا تجسم و عينيت مي‌يابد.

واقعيت اين است که جامعه به فرد مي‌آموزد که ادبيات، پوشش، روابط و در کل سبک زندگي خويش از اوقات فراغت تا فعاليت‌هاي جمعي را در مارپيچ در هم تنيده بايدها و نبايدهاي دنياي واقعي و فضاي بي‌مرز مجازي شکل دهد و اين بدان معناست که ما در جامعه‌اي جديد زيست مي‌کنيم.

جامعه‌اي که فرد علاوه‌بر هويت واقعي در آن مي‌تواند هويتي مجازي داشته باشد و اين هويت مجازي به دليل ناشناس و مجاز بودن، فضايي براي کاربران ايجاد مي‌کند تا قوانيني جديد در معاشرت و روابط اجتماعي خود ايجاد کرده و حتي در سنين پايين‌تر مسائل و اطلاعاتي زودتر از آنچه بايد مي‌آموختند، دريافت کنند و همين امر باعث شده تا استفاده‌کنندگان زماني که سواد و آگاهي بهره‌گيري از ابزار مدرن فضاي مجازي را نداشته و کاربرد صحيح آن که ارايه خدمات رفاهي و بهبود شرايط زندگي است ندانند با مشکلات هويتي و روحي مواجه شوند.

اين فضا دسترسي آزاد و سريع به اطلاعات، برقراري آسان ارتباطات و محيطي سرگرم‌کننده و مفرح را براساس ميل و خواست مخاطبانش ميسر کرده است اما اين نکته ضرورتي انکارناپذير است که مسير جديد ميان فضاي مجازي و دنياي واقعي فرد دوگانگي ايجاد کرده و اين مسير به راهنمايي جديد نياز دارد.

کاربران در فضاي مجازي با ادبيات و ارتباطات جديد، پوششي که در بسياري مواقع متفاوت از ارزش‌ها و آداب پيشين است و هويت دوگانه روبرو هستند و بسياري از جوانان امروز با ورود به فضاي مجازي و حضور در صفحاتي که با سن، آگاهي و باورهاي آنها همخواني ندارد با بلوغ زودرس نيز روبرو مي‌شوند، بر همين اساس بايد پيش از آشنايي آنها با دنياي مجازي، اصول، عقايد و هنجارهاي جامعه توسط خانواده و نهادهاي آنها نهادينه شود تا در زمان روبرويي با تضادهاي موجود دچار اختلال نشده و بتوانند خود تميزدهنده بايدها و نبايدهايشان ميان يافته‌هايشان باشند.

فضاي مجازي به طور قطع محيطي براي بروز استعدادها و خلاقيت کاربران هوشمند آن است و نمي‌توان و نبايد در اين فضا بهره‌گيري از نقاط مثبت آن را محدود کرد اما آنچه که مسلم است اين مسير به نقشه راهي نياز دارد تا راه را از بيراه براي جامعه‌اي متفاوت از فرهنگ غالب بر آن تعيين کند.

برهمين اساس در صورتي که فرهنگ استفاده از اطلاعات، ارتباطات و خدمات فضاي مجازي در جامعه نهادينه شود کاربران آن با نگاهي عقلاني نسبت به جهان مجازي پيرامونشان نگريسته و عملي عقلاني نيز خواهند داشت بنابراين آنچه که پيش از هر چيز مهم است ايجاد عقلانيت نظري در کنار عقلانيت عملي است، عقلانيتي که تفکري هوشمندانه همراه با عمل در آن وجود دارد.

سيده سپنتا سيدصالحي

انتهاي پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

پنجشنبه ۵ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۲۱:۴۹:۴۵

26 Dec 2019