:23'; $conf['{MOBILE_FOOTER_BLOCK}']['cache_html'] = '1'; $conf['{MOBILE_FOOTER_BLOCK}']['func'] = 'Get_Mobile_Footer'; $conf['{MOBILE_FOOTER_BLOCK}']['prms'] = '0'; ?>:23'; $conf['{MOBILE_FOOTER_BLOCK}']['cache_html'] = '1'; $conf['{MOBILE_FOOTER_BLOCK}']['func'] = 'Get_Mobile_Footer'; $conf['{MOBILE_FOOTER_BLOCK}']['prms'] = '0'; ?> رفتار آل سعود از خاطر مسلمانان محو نمی شود | جهان بین
۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۵
کد مطلب : ۲۴۶۶۸
لاریجانی در آغاز جلسه علنی مجلس:

رفتار آل سعود از خاطر مسلمانان محو نمی شود

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه دولت سعودی باید تنبه پیدا کند، گفت: حرف سعودی‌ها نمک بر زخم امت اسلامی است، رفتار آنها را فراموش نکرده و به خاطر می‌سپاریم.
رفتار آل سعود از خاطر مسلمانان محو نمی شود
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از مهر، در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی علی لاریجانی رئیس قوه‌مقننه در نطق آغاز جلسه با اشاره به اینکه امروز امت اسلامی و ملت بزرگ ایران به خاطر حادثه دردناکی که در منا رخ داد، عزادار است، گفت: متاسفانه تعداد زیادی از زائران خانه خدا به طور اسفباری به خاک و خون کشیده شدند، این ضایعه اسفناک دل همه مسلمانان را به درد آورد.

وی با اشاره به اینکه امروز وزیر کشور، فرهنگ و ارشاد اسلامی و آقای امیرعبداللهیان معاون عربی آفریقایی وزیر خارجه در جلسه غیرعلنی در مجلس توضیحات کافی درباره ابعاد این حادثه و اقداماتی که در حوزه‌های مختلف از سوی دولت محترم صورت گرفته است ارائه دادند، گفت: تشکر می‌کنیم از این اقدامات، باید این اقدامات پیگیری بیشتر شود.

رئیس مجلس ادامه داد: این گزارش نشان می‌داد دولت سعودی در این ماجرا مقصر واقعی است و در کار خود برای یک عمل عبادی مهم در عالم اسلام دچار غفلت و سوء‌مدیریت بوده است و متاسفانه همه ابعاد قضیه وقتی مطالعه می‌شود، نشان می‌دهد که در انجام این امر هم سهل‌انگاری داشتند و به موقع خدمات‌رسانی نکردند، یا به موقع خدمات‌رسانی بعد از حادثه نداشتند.

لاریجانی گفت: باید جلوی تبعات این قضیه گرفته می‌شد، ولی متاسفانه به جای اینکه اظهار پشیمانی کنند، حرف‌هایی می‌زنند که مثل نمک پاشیدن روی زخم است، دولت سعودی باید تنبه پیدا کند.

وی افزود: شما در حرم امن الهی برای یک عمل دینی که تمام فرق اسلامی آن را واجب می‌دانند، زمینه مناسب فراهم کنید، هدایت کار باید به موقع انجام شده و اگر هم حادثه‌ای رخ داد بتوانید تبعات آن را جمع‌آوری کنید، اما در بررسی‌هایی که از سیر این حادثه صورت گرفت، نشان می‌دهد که هم سوء‌مدیریت در ابتدا وجود داشته است، راهها را بی‌دلیل بستند، بعد برای کنترل حادثه تدبیر لازم را نکردند و بعد هم خدمات‌دهی پس از آن هم برای اینکه تبعات آن کاهش پیدا کند، کم بوده و یا اصلا وجود نداشته است.

رئیس مجلس ادامه داد: تاسف‌بارتر این است که بعد از آنکه بعثه مقام معظم رهبری و مسئولان سازمان حج تماس‌هایی برقرار کردند که هیات‌هایی رفته و عمل شناسایی را انجام دهند تا مردم را از اضطراب خارج کنند، این همکاری‌ها وجود نداشته است، اینها مهمان‌نوازی به طریق اسلامی نیست، یک عناد است.

وی خاطرنشان کرد: دولت سعودی توجه داشته باشد که این رفتار نادرست آنها از خاطر مسلمانان و ایرانیان محو نخواهد شد، این رفتار سعودی‌ها به خاطر سپرده خواهد شد و نگرانی‌ها نسبت به رفتار کشوری که مدعی اسلامی بودن است، وجود دارد؛ کجای این رفتار به یک دولت اسلامی شبیه است و آن هم نسبت به برادران اسلامی که یک فریضه دینی را انجام می‌دهند.

رئیس قوه‌ مقننه یادآور شد: ضمن اینکه توصیه می‌کنیم که دولت سعودی در روزهای آینده برای شناسایی مفقودین همکاری درستی داشته باشند تا مردم از اضطراب درآیند، از وزارت خارجه نیز می‌خواهیم که تحرکات خود را افزایش دهد تا این مشکلات هر چه زودتر حل شود؛ وزارت داخله هم در ستاد ویژه این امر تمهیداتی بیندیشد تا حجاج با آرامش به کشور برگردند.

لاریجانی در پایان تصریح کرد: تلاش دولت محترم و مسئولان این است که زائران خانه خدا که امروز ۶۵ هزار نفر هستند بتوانند اعمال خود را به درستی انجام داده و با آسایش و آرامش روانی به کشور برگردند.

به گزارش خبرنگار مهر، پیش از آغاز جلسه علنی مجلس شورای اسلامی، وزرای کشور و فرهنگ و نیز حسین امیرعبداللهیان معاون عربی آفریقایی وزیر امور خارجه در جلسه غیرعلنی به بیان ابعاد مختلف فاجعه منا و اقداماتی که از سوی دولت در این خصوص صورت گرفته است، پرداختند.

بر پایه این گزارش، همزمان با روز عید قربان، حجاج خانه خدا در جریان انجام مناسک حج در جمرات، دچار فاجعه خونینی شدند که بر اثر آن بیش از ۳ هزار کشته و زخمی برجای ماند؛ این فاجعه در اثر سوء‌مدیریت دولت سعودی رخ داد.

انتهای پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

پنجشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۸

ساعت:

۱۴:۰۶:۳۹

30 Jan 2020