۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۲
کد مطلب : ۱۹۳۶۹
دلیل اصلی افزایش نرخ ارز در بودجه:

بازار کشش افزایش قیمت دلار را دارد

دلیلی که قیمت دلار برای بودجه سال آینده۲۸۵۰تومان تعیین شد همین بود که کشش بازار بیشتر از این است.
بازار کشش افزایش قیمت دلار را دارد
ولی الله سیف در حاشیه همایش بانکداری و استانداری در وزارت کشور از نرخ ۲۸۵۰تومانی دلار در بودجه سال آینده خبر داده است.

به گزارش جهانبین نیوز به نقل از افکارنیوز؛ دولت درحالی تصمیم به اتخاذ افزایش قیمت ارز در بودجه گرفته است که از یک طرف قیمت ارز در طی یک سال گذشته تقریبا ثابت مانده است و از سویی دیگر بارها مسئولان دولتی و بانک مرکزی گفته اند که سیاست یکسان سازی نرخ ارز برای آنها در اولویت قرار ندارد. بنابراین تنها سوالی که باقی می ماند این است که دولت چرا قیمت دلار را در بودجه سال آینده افزایش داد؟ جواب این سوال در یک کلمه سه حرفی اما بسیار حیاتی برای اقتصاد ایران خلاصه می شود: نفت.

بودجه و بازار ارز همچنان وابسته به طلای سیاه
محمد رضا خباز، معاون تقنینی معاونت پارلمانی ریاست جمهوری در تشریح علت تعیین این قیمت برای دلار بودجه می گوید: «دو چیز در بودجه سالانه بسیار مهم است. یکی قیمت هر بشکه نفت و دیگری قیمت دلار. در واقع این دو تعیین کننده هستند. کشور ما از نظر بودجه ای به درآمد نفتی وابسته است. بنابراین حتما در بودجه قیمت هر بشکه نفت باید واقعی تر تعیین شود. در این صورت در آخر سال با مشکلات کمتری روبرو خواهیم شد. قیمت دلار هم باید واقعی تعیین شود؛ چرا که قسمت اعظم درآمد ایران درآمد ارزی است و باید به ریال تبدیل شود. این درآمد سپس باید به خزانه واریز شود و در این حالت است که هزینه های کشور قابل تامین است.»

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ایران می‌گوید که دولت در لایحه بودجه سال ۱۳۹۴، قیمت هر بشکه نفت خام را ۷۰ دلار در نظر گرفته است.

غلامرضا کاتب امروز سه‌شنبه ۱۱ آذر با اشاره به سقوط قیمت جهانی نفت گفت: "دولت باید با محاسباتی که صورت گرفته بودجه سال آینده را بر اساس قیمت نفتی تنظیم کند که قابل وصول باشد."

خباز در ادامه می افزاید: «آنچه مسلم است این است که قیمت ارز را بر مبنای قیمت طلا تنظیم می کنند و قیمت ارز و طلا لازم و ملزوم یکدیگرند. اگر بر مبنای آرمان و آرزو پیش بینی شود همان اتفاقات سال های گذشته رخ خواهد داد. در سال ۹۰ قیمت دلار ۱۲۲۶تعیین شد اما در همان سال دلار ناگهان به ۳۵۰۰تومان رسید . درنهایت دلار در بودجه امسال ۲۶۰۰تومان تعیین شد و پیش بینی می شود دلار در بودجه سال آینده ۲۸۵۰تومان باشد.»

به گفته وی: «قیمت ها اگر واقعی پیش بینی نشود ما به گرفتاری دچار خواهیم شد. دلار در بودجه امسال ۲۶۰۰ تومان بسته شد اما دولت به این نتیجه رسید که کشش بازار بالاتر است. دلار بودجه گرچه ۲۶۵۰تومان تعیین شد اما در بازار آزاد هرچه تلاش کردند قیمت ها به کمتر از ۳۲۰۰تومان نرسید. گاهی اوقات به ۳هزار تومان هم رسید اما در نهایت به ۳۲۰۰تومان بازگشت. این نشان داد که ۲۶۵۰تومان تعیین شده قیمت واقعی نبوده است. دلیلی که قیمت دلار برای بودجه سال آینده۲۸۵۰تومان تعیین شد همین بود که کشش بازار بیشتر از این است. دولت یا باید به مقداری ارز داشته باشد که هر چه قدر بازار کشش داشت تزریق کند یعنی عرضه و تقاضا متناسب باشد. در این حالت یقینا می تواند بر بازار مسلط شود. یکی از دلایل افزایش قیمت ارز این است که کشش بازار بیشتر ازقمیت کنونی آن است.»

مذاکرات حلال تمام مشکلات نیست
همزمان با پیش بینی نرخ ۲۸۵۰تومان برای دلار بودجه سال آینده، نرخ ارز نیز در بازار آزاد رو به افزایش گذاشت و برای مدتی کوتاه این بازار متلاطم شد. این درحالیست که به اذعان برخی از کارشناسان ضرباهنگ نوسان نرخ ارز، دیگر با کوک «مذاکرات» تنظیم نمی‌شود زیرا فعالان بازار گویی دیگر حساسیت خود را نسبت به این نشست‌های سریالی سیاسی از دست داده‌اند. آنها نشان داده‌اند که به آنچه در ماه‌های گذشته در «وین» یا «نیویورک» سپری شده است بی‌اعتنا بوده‌اند؛ به گمان کارشناسان و ناظران، ریشه‌های این بی‌اعتنایی را نیز باید در مذاکرات ‌کم‌حاصل پیشین جست‌وجو کرد.

اما با این حال، ، معاون تقنینی معاونت پارلمانی ریاست جمهوری معتقد است: «التهاب کنونی بازار ارز بیشتر جنبه روانی دارد. یعنی عده ای تصور می کنند مذاکرات بی نتیجه بوده است. در صورتیکه مذاکرات نتیجه داشت اما نتایج آن ملموس نیست؛ درست مثل درختی که تازه گل داده است. اینها انتظار داشتند که این درخت اکنون میوه بدهد. در حقیقت جو عمومی کشور به قدری روی بحث مذاکرات بسته شد که همه تصور می کنند اگر مذاکرات به نتیجه برسد تمام مشکلات کشور حل می شود. در صورتی که اینگونه نیست. در صورتی که مذاکرات به نتیجه برسد هم ما و هم طرف های سرمایه گذاری ما هر دو منتفع می شویم.»

وی تصریح کرد: «این جو روانی است که باعث افزایش قیمت ها می شود. صاحبان میلیاردی دلارها که می توانند بازار را تکان دهند وقتی می بینند جو روانی ایجاد شده است طبیعتا منتفع می شوند و کسانی که دلارهای کمتری دارند متضرر می شوند و زیر پا له می شوند. اتفاقی که در اینجا افتاد این بود که عده ای تصور کردند مذاکرات بی نتیجه بوده و از آب گل آلود ماهی گرفتند.»

حاکمیت جو روانی بر بازار باید متوقف شود
وی با اشاره به ماجرای بازار ارز پس از حضور روحانی در نیویورک می گوید: « بازار با شایعات پخش شده می تواند متزلزل شود. جو روانی مثبت بعد از جریان نیویورک باعث کاهش قیمت دلار تا ۲۸۰۰ تومان شد. افرادی که می خواستند جو درست کنند نتیجه را نزدیک به مردم منعکس می کردند. در آنجا صحبت کردند و گفتند به زودی مساله حل می شود. لذا دارندگان دلار ازترس افت قیمت دلار آن را سریع به بازار عرضه کردند ، نیاز بازار برطرف شد و در نتیجه قیمت دلارکاهش یافت. اما در حال حاضر این ها احساس کردند مذاکرات به نتیجه نرسیده است و قیمت دلار بالا می رود. بنابراین فروشندگان دیروز دلار، دست نگه داشتند. دارندگان میلیاردی دلار نیز دلارهایشان را به بازار عرضه نمی کنند.»

به عقیده خباز: «همین جو روانی باعث افزایش قیمت ها شد. در نهایت با صحبت های رییس کل بانک مرکزی و برخی صحبت ها قیمت دلار کاهش یافت. راه عملی این است که باید عرضه و تقاضا متناسب باشند هرچه قدر کشش بازار بود به همان اندازه تزریق و عرضه کنند. راه دوم این است که اجازه حاکم شدن جو روانی داده نشود. آنهایی که مدام بر طبل ناامیدی می کوبیدند و می گفتند مذاکرات بی نتیجه بوده است آنها خودشان آتش بیار این معرکه بودند. مدام بر آتش بی اعتمادی هیزم ریختند. در نهایت این آتش شعله ور شد.»
انتهای پیام/ 1021
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

يکشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۸

ساعت:

۱۰:۲۳:۵۶

26 Jan 2020