۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۰
کد مطلب : ۱۹۳۰۹
افزايش 30 درصدي قيمت نان:

چرا نان گران شد؟/آيا کیفیت نان افزایش مي يابد؟

تجربه چند سال اخير نشان مي‌دهد که افزايش نرخ نان نه‌تنها منجر به بهبود کيفيت آن نشده بلکه روزبه‌روز افت کمي و کيفي انواع نان سنتي و صنعتي و افزايش قيمت‌ها را شاهد بوده‌ايم.
چرا نان گران شد؟/آيا کیفیت نان افزایش مي يابد؟
به گزارش جهانبین به نقل از کلار، نان به عنوان يک کالاي ضروري و قوت روزانه مصرفي مردم مورد توجه بسيار زيادي است که از اين رو بحث توليد و توزيع آن هم از اهميت ويژه‌اي برخوردار است.نان قوت غالب ما ايرانيان محسوب مي‌شود، غذاي کاملي حاوي پروتئين، کلسيم، فيبر و مواد غذايي ديگر است که مي‌تواند تا حدي ارزش‌هاي غذايي بدن را تأمين کند.ايران در تازه ترين آمارهاي منتشر شده از نظر مصرف گندم در جهان رتبه چهارم را در اختيار دارد.

"قيمت نان ۳۰ درصد گران مي شود."به گفته سخنگوي دولت چون طي چند سال اخير قيمت نان گران نشده بود، به نانوايي ها اجازه داده شده "تا ۳۰ درصد" نان را گران کنند. با توجه به نرخ تورم ۲۰ درصدي در کشور چرا دولت ناگهان تصميم به افزايش قيمت نان، آن هم با شيب زياد گرفته است؟

در ايران نان، جزو کالاي اساسي مردم است و قسمت بيشتر سبدکالايي اقشار کم درآمد را به خود اختصاص داده است، حال با گران کردن اين کالاي اساسي، سفره خانوارها کوچک تر خواهد شد.

قبل از اجراي فاز دوم هدفمندي دولت اعلام کرد که افرادي که نياز به يارانه ندارند از دريافت آن انصراف دهند. خيلي افراد حقوق بگير براي کمک به اهداف دولت از دريافت يارانه خود انصراف دادند. اما حال افزايش ۳۰ تا ۴۰ درصدي نان نه تنها با آن سياست منافات دارد، بلکه گويي نوعي بي عدالتي به افردي است که انصراف داده اند و خيلي دور از انتظار نيست که بخواهند دوباره به سمت يارانه بازگردند.

مردم ايران يک‌بار ديگر نان را به نرخ روز خوردند تا سياست چند ماهه گذشته دولت براي ايجاد جو رواني افزايش قيمت نان در سايه بهبود کيفيت، حذف ضايعات يا جبران هزينه تمام‌شده گندم، آرد و نان توجيه شود. اين در حالي است که تجربه چند سال اخير نشان مي‌دهد که افزايش نرخ نان نه‌تنها منجر به بهبود کيفيت آن نشده بلکه روزبه‌روز افت کمي و کيفي انواع نان سنتي و صنعتي و افزايش قيمت‌ها را شاهد بوده‌ايم. در چند سال اخير نيز دستگاه‌هاي نظارتي پاسخگوي مطالبات مردم در زمينه افت کمي و کيفي نان و افزايش قيمت‌ها نبوده‌اند.

رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان چهارمحال و بختياري با اعلام افزايش ۲۸/۵ درصدي قيمت نان گفته است:قيمت هر قطعه نان تافتون تنوري ۲۰۰ گرمي يک هزار و ۸۰۰ ريال، ماشيني دوار ۲۰۰ گرمي يک هزار و ۷۰۰ريال، تافتون سنتي ۲۵۰ گرمي دو هزار و ۲۰۰ ريال و تافتون نيمه حجيم ۳۰۰ گرمي دو هزار و ۳۰۰ ريال هر قطعه نان تافتون نيمه حجيم ۴۰۰ گرمي سه هزار و ۱۰۰ ريال، بربري ۵۰۰ گرمي چهارهزار و ۲۵۰ ريال، سنگک ۷۰۰ گرمي پنج هزار و ۷۵۰ ريال و لواش ۲۰۰ گرمي يک هزار و ۷۵۰ ريال تعيين شده است.

دولت پخت نان با کيفيت را يکي از اهداف اصلي دانسته و گفته است نانوايان بايد در راستاي پخت نان با کيفيت تلاش کنند.افزايش بيش از ۳۰درصدي قيمت نان نگراني‌هاي تازه‌اي را ايجاد کرده که بازهم از مصرف اين ماده غذايي کاسته شود.

انتهاي پيام
۱۰۱۰ج/۵۴۰/ک/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۲۱ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۲۲:۰۳:۵۵

11 Jan 2020