۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۱
کد مطلب : ۱۹۴۳۱
تحليلگر اقتصاد:

حرکت در مسير اقتصاد مقاومتي راهکاري مفيد براي مقابله با کاهش درآمدهاي نفتي ايران است

تحليلگر اقتصاد، حرکت در مسير اقتصاد مقاومتي، پيگيري دولت در بخش مذاکرات، افزايش صادرات غير نفتي، افزايش توليد داخلي کشور، استفاده از امکانات و پتانسيل هاي داخلي و به کاربردن سياست هاي کارشناسي شده را راهکارهايي مفيد براي مقابله با کاهش درآمدهاي نفتي ايران برشمرد.
حرکت در مسير اقتصاد مقاومتي راهکاري مفيد براي مقابله با کاهش درآمدهاي نفتي ايران است
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از مشکات برين، قيمت نفت در چند ماه اخير يك روند نزولي را طي كرده است واين كاهش همچنان ادامه دارد. بدون شك كاهش قيمت نفت معلول عوامل و دلايل مختلفي است و از طرف ديگر، خود، به عنوان عاملي تاثيرگذار در فعل و انفعالات اقتصادي كشورهاي صادر كننده تلقي مي گردد. در اين مجال سعي خواهيم كرد ضمن تبيين دلايل كاهش قيمت نفت به بررسي ميزان هدفدار بودن و پشت پرده اين ماجرا بپردازيم.

در همين راستا دکتر محمود بخشي نژاد، تحليلگر اقتصاد و عضو هيات علمي دانشگاه در گفت و گو با مشکات برين به بررسي علل کاهش قيمت نفت در بازارهاي جهاني و پشت پرده اين ماجرا پرداخته است که در ادامه مي خوانيد:

دکتر بخشي نژاد عمده ترين دليل کاهش قيمت نفت را مربوط به تقاضا در بعضي از کشورها دانست و اظهار کرد: کاهش رشد اقتصادي در چين و هند و آمريکا و اروپا باعث کاهش حجم تقاضا شده است.

وي افزود: تقاضاي نفت و فرآوردهاي نفتي در کشورهاي عمده صنعتي کم شده است و علت آن اين است که اين کشورها با رکود اقتصادي مواجه شده اند. البته اين احتمال کاهش تقاضا در بازار واکنش زيادي داشته است و يکي از دلايل افت قيمت نفت بوده است.

بخشي نژاد دومين عامل کاهش قيمت نفت را اين طور بيان کرد: افزايش قيمت قبل از کاهش اخير و افزايش برنامه تکنيک توليد نفت و گاز امريكا و استخراج گاز و نفت از سنگ‌هاي رسوبي ريزدانه‌يي است كه حاوي مخلوطي جامد از تركيبات شيمي آلي بوده و اين استخراج از طريق فرآيندي صنعتي صورت مي‌گيردو به علت صرفه اقتصادي مي‌تواند قيمت‌ها را پايين آورد.

وي ادامه داد: عرضه نفت در امريکا، توليد اين کشور را بالا برده و باعث کاهش قيمت نفت شده است.

استاد اقتصاد عامل ديگر کاهش قيمت نفت را لابي برخي کشورهاي عضو اپک دانست و گفت: از جمله، کشور عربستان بدون توجه به اين مسائل با افزايش بي رويه صادرات نفت خود با قيمتي پايين تر از قيمت هاي رايج در بازار جهاني نفت، منجربه سقوط قيمت نفت شده است.

بخشي نژاد ادامه داد: عربستان با حفظ سطح توليد اوپک جنگ بر سر قيمت نفت را آغاز کرده و اکنون با حفظ سهم توليد نفت خود در بازار توانسته بر قيمت جهاني نفت تاثيرگذار باشد.

وي گفت: اعضايي نظير عربستان، امارات، کويت و قطر با استفاده از ذخاير ارزي فراوان حاصل از صادرات نفت مي توانند کاهش قيمت حاصل از تصميمات اتخاذ شده توسط اوپک را با فروش بيشتر نفت خود جبران کنند.

تحليلگر اقتصاد، حرکت در مسير اقتصاد مقاومتي، پيگيري دولت در بخش مذاکرات، افزايش صادرات غير نفتي، استفاده از امکانات و پتانسيل هاي داخلي و به کاربردن سياست هاي کارشناسي شده را راهکارهايي مفيد براي مقابله با کاهش درآمدهاي نفتي ايران برشمرد.

وي در پايان همه اين عوامل را بر کاهش قيمت نفت تاثير گذار دانست و گفت: همه اين عوامل دست به دست هم داده اند و قيمت نفت را کاهش داده است و در اين راستا دولت بايد با توليد داخلي کشور در بخش کالاها و خدمات اين صدمه را جبران کند.

انتهاي پيام1020ج/ 530م
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

سه شنبه ۱ بهمن ۱۳۹۸

ساعت:

۱۶:۴۳:۰۰

21 Jan 2020