بروز بدعتهای نادرست در شیوههای عزاداری سیدو سالار شهیدان امام حسین(ع)، علی رغم پررنگ کردن شور عزاداریها منجر به خوشحالی دشمنان اسلام میشود.
یادداشت جهانبین نیوز؛ از زمان آل بویه تاکنون عزاداریهای مذهبی در ایران رونق گرفت، بالاخص عزاداریهای منحصر به سید و سالار شهیدان امام حسین(ع)، ایران رفته رفته به تجلیگاه فرهنگ عاشورایی مبدل شد به شکلی که افراد زیادی در جهان همزمان با فرارسیدن هنگامه محرم به ایران شتافتند تا ازنزدیک شاهد شیوههای عزاداری در ایران باشند. اکنون محرم از راه رسیده و کوچه و خیابانهای شهر رنگ عزا به خود گرفته است، مردم عاشقانه در صحنههای عزاداری برای مظلومیت امام حسین(ع) و خاندانشان اشک ماتم میریزند و لباس عزا بر تن میکنند. به دلیل وجود فرهنگهای متفاوت در ایران، طریقت برگزاری عزاداریها در ایام محرم نیز در شهرهای مختلف متفاوت است، به شکلی که هر استان شیوههای مختلفی را درعزاداری به کار میگیرد، این تفاوت در شیوهها در برخی نکات جالب توجه اما در بیشتر اوقات سبب رخنه کردن بدعت در رسوم عزاداریها شده است، گویی مردم سعی دارند به هر طریقی ارادت خویش را به امام حسین(ع) بنمایانند اما در برخی موارد به خطا رفته و سبب بروز انحرافات و زیر سوال بردن اصل حماسه عاشورا شدهاند. به عنوان نمونه در وقایع مختلفی که در صحرای کربلا رخ داد در میان عالمان شیعه و سنی و حتی عرب و فارس در سراسر دنیا اختلافاتی وجود دارد، که البته این نقطه نظرات متفاوت ریشهای نبوده و سبب بروز انحرافات نمیشود، اما برخی با دامن زدن به این تفکرات متفاوت سعی در اختلاف افکنی میان مسلمانان دارند. بدعت در لغت بیانگر شیوه نو است که تا پیش از آن سابقه نداشته، بدعت در اصطلاح عبارت است از عقیده جدید که مخالف ایمان باشد. از مهمترین خطراتی که بدعت سبب بروز آن میشود، ایجاد فساد و فتنه و انحراف و گمراهی در جامعه اسلامی است که کم کم زمینه فراموشی و دوری از سنتهای الهی را به همراه میآورد. بدعتها در اصل ریشه در جهل تمایلات خودخواهانه و در بیشتر مواقع نوعی غرض ورزی برای انحراف افکار عمومی از حقانیت است. بدعتها و تحریفهای عاشورا در تاریخ و کیفیت عزاداریهای سید و سالار شهیدان حضرت أبا عبد الله الحسین (علیه السلام) صورت گرفته است که بروز این انحرافات و بدعتهای مختلف در سالهای اخیر رونق گرفته است. قمه زنی، برگزاری مراسم ازدواج حضرت قاسم(ع)، سینه خیز رفتن به سوی حرم امامزادگان، آسیب رساندن به بدن به وسیله زنجیر و غیره از شیوههای نادرست عزاداری است که علی رغم تأکیدات مکرر عالمان شیعه در جهت زدودن زنگار انحرافات، باز هم دنبال میشود. قمهزنی به اصطلاح شیوهای در عزاداری است، که افراد در روز مشخص و زمان و مکان مشخص گرد هم آمده و یک نفر مشخص به وسیله کارد بلندی به نام قمه شکافی در سر آنها ایجاد میکند، این شیوه از عزاداری در سالهای گذشته توسط افراد ناگاه و ساده لوح دستاویزی برای زیر سوال بردن فرهنگ عاشورا شد، به شکلی که دین اسلام در کشورهای غربی با نام دینی سراسر خشونت معرفی شود. این عمل از سوی مراجع نیز رد شده است، چرا که حزن و ماتمی که ناخوادگاه در برخورد با غم رخ دهد طبیعی است، اما گرد هم آمدن در یک نقطه مشخص و آسیب رساندن به بدن به هیچ وجه جایز نیست. توجه به آسیبهای ظاهری در اصحاب کربلا و برجسته کردن زخمهایی که بر تنهای پاک و مطهر آزادگان کربلا وارد آمد، بیش از توجه به هدف و شاخصههای اساسی فرهنگ عاشورا است. که این امر نیز زمینه بروز انحرافات را فراهم آورده است. در این میان صاحبنظران و عالمان دینی با بصیرت و روشنبینی انحرافات را شناسایی کردند و سعی در زدودن آن از فرهنگ عاشورایی کردند. بسیاری از علما به لزوم حضور در عزاداریهای ماه محرم تأکید دارند، چرا که شرکت در سوگواری امام حسین(ع) و برتن کردن لباس احرام را روزنهای برای محرمیت با آن حضرت عنوان میکنند. فرصت محرم در زمانی برای رشد معنویت و انسانیت آزادگی و بندگی است، معنویتی که سبب نائل شدن به سعادت دنیا و آخرت میشود. در سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی بزرگان دینی بسیاری ابعادمختلف این انحرافات و بدعتها را به نقد کشیدند و سعی در حل آن داشتند، در این بین رهنمودهای رهبر معظم انقلاب بیش از پیش موثر واقع شد تا انحرافات در حد بالایی در جامعه کاسته شود. مقام معظم رهبری در این رابطه با وجود بدعتها و انحرافات مطلبی نقل کردهاند: «... وقتی کمونیستها بر منطقه آذربایجان شوروی سابق مسلط شدند، همه آثار اسلامی را از آنجا محو کردند مثلاً مساجد را به انبار تبدیل کردند و ... هیچ نشانهای از اسلام و تشیع باقی نگذاشتند، فقط یک چیز را اجازه دادند و آن قمه زدن بود، دستورالعمل رؤسای کمونیستی به زیر دستانشان این بود که مسلمانان حق ندارند نماز جماعت برگزار کنند و یا قرآن بخوانند، اما اجازه دارند که قمه بزنند، چون خود قمهزنی برای آنها یک وسیله تبلیغاتی بر ضد دین و تشیع بود ...» در پایان باید گفت، اسلام ناب محمدی در طول تاریخ علی رغم سعی و تلاشهای مکرر منحرفان کوچکترین تغییری نکرده است، اما وظیفه عالمان دینی و متخصص بیش از گذشته در زمینه شناسایی و رفع انحرافات پررنگ شده است. ساحا اصفهانی