۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۰
کد مطلب : ۸۹۴۹
گزارش جهانبین از ویرانی یک اثر تاریخی و ملی:

نامهربانی برخی تاریخ گریزان به قلعه صمصام السلطنه در شلمزار

قلعه منصوب به مرتضی قلی خان صمصام السلطنه شلمزار از فعالان عصر مشروطه، سالهاست که به فراموشی سپرده شده است و تا نابودی کامل فاصله ی چندانی ندارد .
نامهربانی برخی تاریخ گریزان به قلعه  صمصام السلطنه در شلمزار
به گزارش جهانبین، قلعه قدیمی شلمزار که روزگاری محل زندگی مرتضی قلی خان صمصام السلطنه از فعالان عصر مشروطه بوده است سال هاست که دیگر رنگ زندگی را به خود ندیده است .

این قلعه ی قدیمی که روزگاری شاهد اتفاقات بسیار بوده است پس از اتمام دوران خان ها و پس از آن وقوع انقلاب اسلامی ایران به بوته ی فراموشی سپرده شد . اهالی شلمزار که از روزگار اقتدار و ابهت آن، خاطره ها به یاد دارند میگویند: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران افرادی که ارزش میراث فرهنگی و باستانی را نمی دانستند اقدام به تخریب این قلعه نمودند و طبقه دوم این قلعه قدیمی در طی این اتفاقات نابود شد .

پس از آن سال ها این قلعه استفاده های متعددی به جز مسکونی و میراث فرهنگی داشت تا جایی که طبقه ی اول آن که هنوز نشان هایی از دوران عظمت و ابهت را در خود دارد نیز در خطر نابودی قرار گرفت تا اینکه مسئولان شهر شلمزار به فکر احیاء و بازسازی قلعه افتادند و برای حفظ و حراست از قلعه آن را به میراث فرهنگی واگذار نمودند با این وجود بازهم علی رغم اقدامات انجام شده در این قلعه چون مرمت و بازسازی دیوارها و کف سازی، بازهم امیدی به احیاء ان نیست .

بی مهری به این قلعه تا بدان جاست که هر بازدید کننده ای برای آنکه اعلام کند وی نیز بازدیدی از قلعه داشته است یادگاری هم بر دیوار قلعه می نگارد تا نفر بعدی آن را ببیند و بخواند و شاید خطی هم بدان بیفزاید .

قلعه ی شلمزار شاید می توانست یکی از جاذبه های فرهگی این شهر باشد اما بی مهری ها مردم و مسئولان آن را در مسیر نابودی قرار داده است .
این قلعه تاریخی با مساحتی افزون بر 2000متر و زیربنای 500متر در شمال غرب شلمزار و 45 کیلومتری شهرکرد مرکز چهارمحال و بختیاری واقع شده است.
مرجع : کیار بیدار
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

چهارشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۹:۰۲:۳۸

1 Jan 2020