۰
plusresetminus
حاتم، کارشناس مسائل بین الملل گفت:نیروهای مردمی زیادی از طوایف مختلف اعم از اهل سنت، طوایف مسیحی، شیعی و علوی به ارتش پیوستند و داوطلبانه هسته های مقاومت را تشکیل دادند که عددشان بسیار بالاست.
نیروهای مردمی هسته های مقاومت را تشکیل دادند که عددشان بسیار بالاست/ سناریوی شکسته خورده آمریکا علت استفاده از سلاح شیمیایی
حاج محمد حاتم کارشناس مسائل سوریه عرب تبار از شاهدان عینی مقیم سوریه در گفتگوی تفصیلی با خبرنگار بین الملل شبکه اطلاع رسانی دانا در خصوص مسائل جاری سوریه اظهار داشت: با توجه به گذشت تقریبا دو سال و چند ماه از شرایطی که تروریستها بر سوریه حاکم کرده اند روند تحرکات و تحولات ، ‌به خصوص در شش ماه گذشته یک روند مثبت و به نفع دولت سوریه را طی کرده است.

مردم سوریه از توطئه ای که آمریکا برای آنها کرده بود آگاه شدند

وی با اشاره به فضای کلی در کشورهای منطقه و تجزیه و تحلیل انقلاب های منطقه گفت: یکی از برنامه های استکبار جهانی به رهبری آمریکا و همراهی برخی کشورهای عربی منطقه، تضیعف سوریه به عنوان یکی از ارکان مقاومت درمنطقه بود که از شرایط منطقه سواستفاده کرده و با هجمه تبلیغاتی سنگین در ابتدا بخشی از مردم سوریه به خصوص بخشی از اهل سنت را تحت تاثیر قرار داد و تا حدودی تاثیر گذار بود اما بعد از روشن شدن پشت پرده و سناریوی اصلی آمریکا، اسرائیل و ارتجاع عرب ، مردم سوریه صف خود را از آنها جدا کردند.

اندیشمندان و قشر آگاه سوریه یعنی آن کسانی که اهل سواد و فکرهستند دریافتند که در واقع وضعیت آن طوری نیست که از بیرون برای آنها ترسیم میشد، بلکه یک توطئه همه جانبه و طراحی چندین ساله در کاربوده است. که ورود گسترده تروریست های تکفیری و وارد شدن حجم سنگین سلاح ها و جنایات کم نظیر حقایق را بیش از پیش عیان کرد.

نقش رسانه های عربی در ایجاد جنگ روانی علیه سوریه

این کارشناس مسائل سوریه با یادآوری تبلیغات رسانه های عربی منطقه خصوصا شبکه هایی مثل العربیه و الجزیره مبنی بر سقوط چند ماهه دولت بشار اسد، ادامه داد: در واقع این ها اتاق جنگ روانی غرب و کشور های مرتجع منطقه علیه سوریه بود یعنی چیزهایی را از سوریه نشان می دادند که اصلا واقعیت خارجی نداشت و اوضاعی را از سوریه ترسیم می کردند که به زودی امروز و فردا دولت سوریه سقوط می کند و بارها این کار را تکرار کردند، اما این واقعیت نداشت و یک جنگ روانی با تمام ابعادش بود که مردم و دولت سوریه در واقع توانستند مقابل اینها بایستند و مقاومت خود را نیز تقویت بکنند.

حاتم با تشریح سناریوی آمریکا برای حکومت و مردم سوریه به اوضاع بحرانی تروریست ها اشاره کرد و گفت: خصوصا طی چند ماه گذشته مسلحین و تروریست‌ها روز به روز عقب نشینی کرده و ضعیف تر شده اند و از سوی دیگر نیز با ریزش نیروی انسانی مواجه شده اند، یعنی دیگر نیروی جدید جذب نمی کردند و تعداد زیادی از نیروهایی هم که قبلا جذب کرده بودند یا از اینها جدا شدند و به سمت کشور های اطراف می رفتند و یا حتی بخشی از آنها خود را تسلیم دولت سوریه کردند. به همین دلیل روز به روز ضعیف تر شده و دولت و ارتش سوریه نیز با سازماندهی و تدابیر لازم توانستند در مناطق مرکزی سوریه مثل استانهای دمشق، ریف دمشق، استان حمص، استان حماء و استان حلب پیشروی های خوبی را داشته و ضربات بسیار سنگینی به تروریست ها وارد کنند.

سناریوی شکسته خورده آمریکا علت استفاده از سلاح شیمیایی علیه مردم سوریه

وی افزود: شکست های پی در پی تروریست ها موجب شد آنها آرزوهای دروغین خود را برباد رفته ببینید و اتاق فکرهای صهیونیستی و غربی و عربی سناریو جدیدی را به مرحله اجرا بگذارند که در واقع همان کاربرد موزیانه سلاح شیمیایی علیه ملت مظلوم سوریه بود؛ تروریست ها در واقع برای اینکه اوضاعشان بدتر نشود و شکست نهایی را متحمل نشوند دست به این جنایت بشری زدند.

تروریستها اعتراف کردند به اینکه سلاح شیمیایی را خود شان استفاده کردند؛ طی ماهای گذشته نیز یک گروهی را در ترکیه دستگیر کردند که گاز سارین به همرا داشتند این گروه در مرز سوریه و در داخل ترکیه توسط دولت ترکیه دستگیر شدند ضمن اینکه اخیرا هم در یک فیلم ویدئویی که منتشر شد توسط بخشی از همین گروههای تروریستی وابسته به جبهه النصره اینها مدعی شدند که ما گاز را از منطقه دوماء که یک منطقه خارج از شهر دمشق در واقع جزء استان ریف دمشق است شلیک کردیم مردم هم طبیعتا و قطعا چون در منطقه حضور دارند بیش از هر کسی به این موضوع واقف هستند که این کار توسط تروریست ها انجام شده است.

این کارشناس مسائل بین الملل گفت: جبهه غربی - عربی به منظور اینکه روحیه را به مسلحین و در واقع تروریستها برگرداند، نیاز مند یک فشار به دولت سوریه بود که گروه های معارض و معاند داخل سوریه واقعا فاقد این توانایی بودند که بتوانند این فشار را بر دولت بیاورند و لذا نیازمند یک حضور خارجی بود برای این حضور خارجی طبعا سناریویی لازم بود که بتوانند دخالت خارجی را توجیه کنند. اما به دلیل اینکه به شرایط بحرانی دچار شده بودند در انتخاب نوع و زمان اجرای نقشه خود عجله کردند و در واقع زمان خوبی را هم انتخاب نکردند.

پیروز ی های اخیر ارتش سوریه در مقابل تروریست ها روحیه مردم را بالاتر برده است

حاتم در بخش دیگر سخنان خود با تشریح اوضاع داخلی سوریه و و روحیه مردم پس از از این حملات شیمیایی و جنجال های رسانه ای و تبلیغات غرب اظهار داشت: آن روحیه ای که بر اکثریت مردم اعم ازطوایف شیعی ،سنی ،علوی، مسیحی ، دروزی و غیره ذلک، حاکم هست یک روحیه امیدواری است که روز به روز هم در حال مستحکم شدن است .

وی تحولات و پیروزی های چندین ماهه اخیر و مقاومت مثال زدنی دولت و ارتش سوریه را از مهمترین عوامل روحیه بالای مردم سوریه دانست و گفت: تروریست ها در موضع عقب نشینی قرار گرفته اند و هر روزه تلفات بسیار زیادی می دهند، لذا اکثریت مردم روحیه شان یک روحیه امید بود؛ زندگی عادی در درون شهرهای سوریه که در اختیار دولت است مشاهده می شود. انگار که اصلا باور نمی کنید که جنگی وجود دارد، بنابراین مردم با اطمینانی که به دولت و ارتش خودشان دارند به صورت طبیعی زندگی میکنند، سر کار می روند. همچنین نیروهای مردمی زیادی از طوایف مختلف اعم از اهل سنت، طوایف مسیحی، طوایف شیعی و علوی نیروهای آمدند و به ارتش پیوستند و داوطلبانه هسته های مقاومت را تشکیل دادند که عددشان بسیار بالاست . برخی آمار عدد بالای هفتاد تا صد هزار نفر گروه های بسیج مردمی را برای کمک به ارتش نشان می دهند که نیروی بسیار عظیمی است .

این کارشناس مسائل بین الملل افزود: هر کسی در محله خودش مسولیتی را به عهده گرفته و در حال انجام وظایف شان هستند و به آینده بسیار امیدوارند . حضور جوانان غیرتمند و تشکیل این گروه ها باعث شده که روحیه مضاعفی در مردم پیدا بشود و روز به روز جو عمومی سوریه هم به طوری می باشد که به این عدد افزوده می شود و داوطلبین زیادی هستند و گاهی شاید دولت مجبور می شود محدودیت ایجاد می کند واجاز نمی دهد که این گروها بیش از این شکل بگیرد . چرا که ارتش سوریه اینقدر قوی هست که نیازی هم به تشکیل این گروهها نبوده است.

روسیه در این مقطع بر روی لبه تیغ قرار دارد و جایگاه جهانی آن به سوریه بستگی دارد

حاتم با تبیین مسائل بین الملل و برنامه های غرب و مواضع روسیه و چین گفت: چشم انداز مسائل منطقه طبیعتا بستگی به چند نکته دارد یکی از این نکات قطعا تعاملات بین المللی هست، یعنی آنچه که در واقع در دنیا غرب می گذرد و تعامل شون با شرق به یک معنا با روسیه و چین این قطعا تاثیر گذار هست ما باید حتما به این نکته توجه داشته باشیم که روند تعامل خصوصا آمریکا و اتحادیه اروپا با روسیه و چین به کجا می انجامد چون این حتما تاثیر گذار هست.

اما نکته دیگری که به نظر می رسد باید به آن توجه کرد آن است که واقعا روسیه در این مقطع و در این دوران از تاریخ در واقع روی یک لبه تیغی دارد راه می رود که بتواند به عنوان یک قدرت در سطح بین الملل باقی بماند یا نماند چون روسیه حقیقتا اگر سوریه و این نقطه ای را که در واقع دارد از دست بدهد قطع به یقین دیگر جایگاه جهانی و بین المللی خود را از دست خواهد داد چون هیچ جایی دیگر در واقع در سواحل مدیترانه به اصطلاح یک جای پای محکم برای روسیه نخواهد بود و بلکه باید روسیه جمع کند و ازاین منطقه خارج بشود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به انتخابات سال ۲۰۱۴ سوریه اشاره کرد و گفت: قطعا این یکی از نکات تاثیر گذار است ؛ هر تصمیمی که قرار است برای سوریه گرفته شود باید به صورت آزادانه توسط ملت سوریه گرفته شود و فشارهای غربی و مرتجعین منطقه قادر نخواهد بود ملت سوریه را از حق خود محروم کند، قطعا غربی ها و مرتجعین منطقه نمی توانند در واقع دست به اقدامی بزنند که منجر به کنار رفتن دولت قانونی سوریه بشود.

انتهای پیام/
مرجع : دانا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

دوشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۸

ساعت:

۰۷:۳۴:۰۱

17 Feb 2020