۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲۵ تير ۱۳۹۲ - ۰۸:۴۲
کد مطلب : ۷۲۱۶

ماهی ندهیم،ماهیگیری یاد بدهیم

باید به جویندگان علم آموخت که خودشان برای بدست آوردن اطلاعات به اینترنت و کتاب مراجعه کنند ، نه این که برای رفع نیاز تنها به تحقیقات آماده و تکراری پناه ببرند .

images2باید به جویندگان علم آموخت که خودشان برای بدست آوردن اطلاعات به اینترنت و کتاب مراجعه کنند ، نه این که برای رفع نیاز تنها  به تحقیقات آماده و تکراری پناه ببرند .


با پیشرفت تکنولوژی و نیز با بالا رفتن سطح آموزش در مدارس و دانشگاهها،گرایش دانش آموزان و دانشجویان به تحقیق و تفحص روز به روز بیشتر می شود و در کنار آن نیاز به بالا رفتن اطلاعات برای همه همچون اسبی لگام گسیخته می تازد و کسانی را که کوچکترین غفلتی به خرج دهند از غافله علم جا می گذارد .

این روزها بیشتر ازسالهای قبل پیش می آید که معلمان و اساتید شاگردانشان را برای تحقیق و تفحص به دامان کتابها واینترنت بفرستند.

کتاب با این که هنوز هم یارمهربان و همراه همیشگی جوینده علم است اما در دنیای امروز که هیچ گاه از نیاز به سرعت سیراب نمی شود، گاهی به دنبال کتاب گشتن و انتظار برای یافتن آن امکان پذیر نیست و بعضی اوقات غیر ممکن است .

بدین جهت امروز اینترنت شاید دارد جای یار مهربان را در میان علاقه مندان به علم آموزی می گیرد .از این که این یار مهربان جدید گاهی هم نامهربان می شود می گذریم و می پردازیم به این که باید بدانیم و به جویندگان علم هم بیاموزیم که چگونه از اینترنت آنچه را که می خواهند دریابند .

دیده می شود که برخی از کافی نت ها و مراکز ارائه خدمات اینترنت در ازای مبلغی،تحقیقاتی را که مشتری های آنان که بیشتر دانش آموزان هستند در اختیارشان قرا می دهد و این با ماهیت تحقیق در تقابل است .

در جریان انجام یک تحقیق یا پژوهش،محقق باید خود به جمع آوری مطالب و استدلال در مورد آن بپردازد و نتیجه لازم را بگیرد و هرچند این موضوع با خصوصیت راحت طلبی که امروزه با راحت تر شدن شرایط زندگی در حال افزایش است مغایرت دارد،اما این که به جای نشان دادن راه بدست آوردن اطلاعات از اینترنت و نحوه استفاده از این اتاق شیشه ای به دانش آموزان و دانشجویان تحقیقات آماده و تکراری در اختیار آنان قرار گیرد مثال دادن ماهی به آنها به جای یاد دادن ماهیگیری است .

حال سوال این است که چه نهاد یا چه کسانی باید بر کار این مراکز ماهی فروش ! نظارت کنند ؟

در حالی که این مراکز آزادانه کار خود را تبلیغ هم می کنند و در اطلاعیه هایشان از تحقیق ،پروژه و... آماده یاد می کنند بی آنکه قبحی در کار خود ببینند .

البته پیش از همه اینها باید به جویندگان علم آموخت که خودشان برای بدست آوردن اطلاعات به اینترنت و کتاب مراجعه کنند و به خواستشان برسند و مسلما در کنار مطلب مورد نظرشان مطالب دیگری هم بیاموزند .س.مرادی

ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

يکشنبه ۸ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۸:۱۳:۴۰

29 Dec 2019