۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۰
کد مطلب : ۳۰۳۳۶
به بهانه روز بهورز

نقش‌ بهورزان‌ در سلامت ‌جامعه‌ حياتي‌ است

کاهش ميزان مرگ و ميردر روستاها، جلوگيري از عوارض حاملگي‌هاي متعدد ،واکسيانسيون کودکان، آموزش مادران و... ازجمله مهمترين فعاليت‌هاي بهورزان است.
نقش‌ بهورزان‌ در سلامت ‌جامعه‌ حياتي‌ است
به گزارش جهانبین نیوز؛ به نقل از مشکات برين دوازدهم شهريورماه به‌عنوان روز بهورز نامگذاري شده است در چنين روزي در سال 1363 وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي وقت با هدف کمک‌رساني هرچه بيشتر به بيماران روستايي وهمچنين در  جهت تحقق يکي از اهداف مقدس انقلاب اسلامي مبني‌بر فقرزدايي از روستاها دست به تاسيس خانه‌هايي با نام خانه بهداشت زد و در جهت تامين کادر متخصصين خانه‌ها به تربيت افرادي همت گمارد که بهورز نام گرفتند.

کاهش ميزان مرگ و مير در روستاها، جلوگيري از عوارض حاملگي‌هاي متعدد، واکسيانسيون کودکان، آموزش مادران و... ازجمله مهمترين فعاليت‌هاي بهورزان است.


به دنبال تحقيق گسترده‌اي که وزارت بهداشت در سال ۱۳۶۳ هجري شمسي، براي آگاهي از وضعيت خدمات بهداشتي و درماني انجام داد، اين نتيجه به دست آمد که چهل درصد از مرگ و ميرهاي کشور در ۵ سال اول زندگي کودکان اتفاق مي‌افتد و هشتاد درصد آن نيز در يک سال اول زندگي است. بنابراين مي‌توان با آموزش‌هاي عمدتا ساده و اوليه از وقوع اين مرگ و ميرها جلوگيري کرد.

 اين نتايج سرآغاز تلاش در مسير راه‌اندازي شبکه‌هاي بهداشتي درماني به نام “خانه بهداشت” در روستاهاي کشور و تربيت نيروهاي اصيل و بومي به نام “بهورز” شد.

بهورزان در ارتباطي صميمي با مادران روستايي و تلاشي گسترده، توانسته‌اند ميزان مرگ و مير مادران را به علت عوارض حاملگي و زايمان، از ۱۴۰ مورد در ۱۰۰ هزار تولد زنده در سال ۱۳۶۳ به ۵۴ مورد در ۱۰۰ هزار تولد زنده در سال ۱۳۷۰ کاهش دهند و اين به معناي جلوگيري از مرگ ۱۷۲۰ مادر در سال است. اين آمار در سال‌هاي بعد نيز پيشرفت قابل ملاحظه‌اي داشته است، همچنين مرگ و مير کودکان زير پنج سال نيز از ۲۰۰ نفر در هر ۱۰۰۰ نفر به ۲۵ نفر در ۱۰۰۰ نفر کاهش يافته است.

واکسيناسيون کودکان و آموزش مادران در زمينه رعايت بهداشت، از مهم ترين وظايف بهورزان مي‌باشد.
 
از اين‌رو در راستاي تکريم و بزرگداشت بهورزان زحمتکش، روز دوازدهم شهريور هر سال، با عنوان روز بهورز، نامگذاري شده است.
 
تلاش‌ بهورزان‌ در دورافتاده‌ترين ‌روستاهاي‌ کشور موجب‌ مي‌شود خدمات‌ بهداشتي‌ لازم‌ به‌ روستاييان ‌ارائه‌ گردد و به‌ اين‌ وسيله‌ از اشاعه ‌بيماري‌ در جامعه‌ جلوگيري‌ شود. با اين‌ وصف‌ بهورزان‌ نه‌ تنها موجب ‌سلامت‌ روستاييان‌ مي‌شوند، بلکه‌ به ‌تامين‌ سلامت‌ جامعه‌ شهري‌ نيز کمک ‌مي‌کنند، زيرا بيماري‌ حد و مرز نمي‌شناسد و در صورت‌ عدم‌ رعايت‌ بهداشت‌ و عدم ‌ارائه‌ مراقبت‌‌هاي‌ بهداشتي‌ در شهر و روستا، فقير و غني‌ در معرض‌ خطر ابتلا به‌ انواع‌ بيماري‌ها قرار خواهند گرفت، لذا اجر معنوي‌ براي‌ اين‌ عزيزان‌ بهترين ‌پاداش‌ و قدرداني‌ است‌.
 
نقش‌ بهورزان‌ در سلامت ‌جامعه‌ حياتي‌ است. امروز که ‌ما شاهد کاهش‌ مرگ‌ و مير مادران‌ و کودکان‌ هستيم،‌ بايد همه‌ را مرهون ‌زحمات‌ و تلاش‌ بهورزان‌ بدانيم‌، زيرا ارتقاي‌ شاخص‌هاي‌ بهداشتي‌ کشور در گروي تلاش‌ و فعاليت‌ اين‌ عزيزان‌ است‌.

یادداشت از عباس بحريني

انتهاي پيام1026ج /1020ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۰:۴۱:۵۸

27 Dec 2019