۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۲
کد مطلب : ۳۰۳۳۵
مدير کل تبليغات اسلامي چهار محال و بختياري:

نظارت والدين يکي از امور مهم در تربيت فرزند است

مديرکل تبليغات اسلامي چهارمحال و بختياري گفت: يکي از اموري که در باره تربيت کودک قابل توجه است، نظارت والدين به کودک و کنترل اعمال و رفتار اوست.
نظارت والدين يکي از امور مهم در تربيت فرزند است
 به گزارش جهانبین نیوز؛ به نقل از  مشکات برين مديرکل تبليغات اسلامي گفت: در حقيقت شمار ماه‌هاي قمري در نزد خداوند در علم ازلي و لوح محفوظ او دوازده ماه است که در کتاب خدا جهان هستي که کتاب تکويني است از روزي که آسمان‌ها و اين زمين را آفريده ثابت و محقق است و از کيفيت تنظيم کره زمين و ماه در منظومه شمسي نشأت يافته، چهار ماه از آنها رجب، ذي قعده، ذي حجّه و محرّم الحرام است، محترم است.
 
حجت‌الاسلام سيد جعفر مرتضوي افزود: بعد از انقلاب ۳۸ سال است که سازمان تبليغات اسلامي اعزام مبلغ به نقاط مختلف را انجام مي‌دهد و سالانه بين یک هزار و ۴۰۰ تا یک هزار و ۵۰۰ نفر در مقاطع مختلف، به تمامي نقاط شهري، روستايي و عشايري اعزام مي‌شوند.
 
حجت‌الاسلام مرتضوي با اشاره به شيوع ماهواره و  اينکه در عصر حاضر همه جهان در يک اتاق شيشه‌اي هستند، افزود: زمان و مقطعي که در آن قرار داريم بسيار حساس است و ما به اين ضعف اعتراف مي‌کنيم که در بين روحانيون اعزامي کساني که بتوانند با سنين کودکي و پيش دبستاني انس برقرار کنند کم هستند.
 
مديرکل تبليغات اسلامي چهارمحال و بختياري گفت: اين ضعف مربوط به حوزه علميه هم مي‌شود زيرا حوزه علميه بيشتر از اين ها بايد اهميت مي‌داد، اما به قول معروف «ماهي را هر وقت از آب بگيريد تازه است» و هيچ‌گاه براي شروع دير نيست.
 
وي افزود: مباحث تربيتي در استان و نه فقط در استان ما در ديگر استان ها هم، مورد پسند خانواده‌ها نيست و  در مجموع خانواده‌ها نگران مباحث تربيتي فرزندان خود هستند، چه فرزندان خودشان و چه مراکزي که در آن مراکز امر تربيت که يکي از  مهم ترين موضوعات اسلامي است و هيچ مکتبي هم به اندازه اسلام به بحث تربيت اهميت نداده است.
 
حجت‌الاسلام مرتضوي گفت: در عوامل شخصيتي هر فردي وقتي نگاه مي‌شود آموزش و پرورش  جايگاه ويژه‌اي دارد ولو اينکه قانون توارث و محيط به‌ويژه محيط خانواده و ديگر محيط‌ها مهم هستند اما تربيت يکي از مسائل مهم و قابل توجه است.
 
مديرکل تبليغات اسلامي بيان کرد: براساس آمار جمعيت ايران يک درصد جمعيت کره زمين است واين در حالي است که طبق همين آمار  10 درصد امکانات دنيا در ايران است و باتوجه به شرايط موجود در استان ما  بايد ديد سهم استان چهارمحال و بختياري از اين مقدار چقدر است؟
 
 وي با اشاره به وضعيت مناطق روستايي و عشايري استان گفت: وضعيت اقتصادي، اجتماعي و آموزشي در بعضي شهرستان‌ها، بعد از گذشت ۳۸ سال از انقلاب و حکومت اسلامي رضايت‌بخش نيست و دليل آن بيشتر مباحث تربيتي است همان طور که رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم فرمود: «الشقي من شقى في بطن أمه و السعيد من سعد في بطن أمه...» موضوع تربيت انسان است و بايد ديد تعريف ما و اسلام از تربيت چيست؟
 
حجت‌الاسلام مرتضوي بيان کرد: وقتي به دو اصل يعني قرآن و اهل بيت عليهم السلام نگاه مي‌کنيم، تربيت، دادن روش است؛ روش گفتاري، شنيداري و رفتاري و بر حسب منابع صحيح اسلامي ما دو سوم تربيت زبان حال يعني زبان رفتار و مابقي زبان قال و گفتاري است.
 
وي  گفت: تربيت امر قصدي نيست به اين معنا که در نماز، وضو و ديگر اعمال عبادي اگر شخص خواست يکي از اين کار ها را انجام دهد، رکن آن قصد است، اما در تربيت قصدي وجود ندارد و رفتار و کردار در شکل گيري شخصيت فرد تأثير دارد، در مباحث تربيتي يک کودک آن طوري که هستيم رفتار مي پذيرد نه ان طور که ما مي خواهيم.
 
 مديرکل تبليغات اسلامي افزود: از حضرت عيسي پرسيده شد با چه کسي رفاقت بکنيم؟» حضرت مسيح (ع) فرمودند: با اين سه نفر، اول آن کسي که با ديدن او به ياد خدا بيفتيد، دوم باکسي دوست شويد که وقتي سخن مي‌گويد، علم شما زياد مي‌شود و سوم با کسي دوست شويد که عمل او شما را نسبت به آخرت ترغيب مي‌کند.»
 
وي تصريح کرد: در اين روايت دو نشانه مربوط به زبان حال است و يکي مربوط به زبان قال و اين نشان مي دهد رفتار و کردار تأثير بيشتري در شکل گيري شخصيت و تربيت افراد دارد و حال سوال اين است که به چه نحو بايد يک کودک را درست تربيت کنيم، بايد به روايات و ديگر احاديث اهل بيت عليهم السلام رجوع کرد.
 
حجت‌الاسلام مرتضوي گفت: يکي از احاديث پر ارزش نبوي که در باب تربيت اولاد، راهنماي همه پدران و مادران و مربيان است، اين روايت شريف است که فرزند، هفت سال مولي، هفت سال بنده، و هفت سال وزير است و اين روايت شريف داراي دو چهره انشايي و اخباري است،  از يک سو توصيفي از چگونگي وضعيت دروني فرزندان در سنين مختلف است و نحوه نگرش کودک به خود را در دوران هاي متفاوت زندگي مي نماياند، و از سوي  ديگر، توصيه و دستورالعملي براي مربيان، تا شيوه برخورد با رفتارها و حالات روحي کودک را در ادوار گوناگون آموزش دهد.
 
وي گفت: يکي از اموري که در باره تربيت کودک قابل توجه و حائز اهميت است، نظارت والدين به کودک و کنترل اعمال و رفتار اوست، به يقين مربّي بايد از روحيات و اخلاق کودک آگاه بوده، اعمال و کردار او را زير نظر داشته باشد، تا برخوردهاي خود را متناسب با شرايط او تنظيم نمايد. اصلِ داشتن نظارت، بدون شک براي تربيت لازم است، سخن در ميزان و شيوه هاي آن است.
 
مدير کل تبليغات اسلامي در پايان افزود: در نظام مقدس جمهوري اسلامي و نظام اسلامي حجت برمردم تمام شده است و هر کس واقعا بخواهد رشد و تعالي پيدا کند و قرآني زندگي کند  بايد اراده کند و اراده مهم ترين و قوي ترين رکن در عوامل شخصيتي است و آنچه که زن فرعون را به‌عنوان نمونه در قرآن معرفي مي‌کند اراده ي اوست و الا بستر، بستر معصيت بود و برعکس وقتي اراده نباشد ولو بستر، بستر توحيدي باشد مانند زن نوح و لوط  چون اداره نداشتند همراهي با کفر کردند.
 

انتهاي پيام1026ج /1020ج
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

دوشنبه ۹ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۴:۲۸:۴۱

30 Dec 2019