۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۲۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۷
کد مطلب : ۲۹۳۲۲
در چهارمحال و بختياري:

بهبود وضعيت اوقات فراغت همت مسئولين را مي‌طلبد

اوقات فراغت دلپذيرترين اوقات انسان است که ساعتي فارغ از کار روزانه و رنج ايام که صرف آن چيزي مي‌کند که خود مي‌خواهد.
بهبود وضعيت اوقات فراغت همت مسئولين را مي‌طلبد
به گزارش  جهانبین نیوز؛ به نقل از بام ايران خبر، اوقات فراغت به معناي بيکاري نيست چون در اوقات بيکاري فرد کاري براي انجام دادن ندارد ولي اوقات فراغت کارهاي متعددي مي‌تواند داشته باشد که تفاوت آن با اوقات ديگر که در آنها نيز به انجام کار و فعاليت مشغول است فقط هدف اين کارها و فعاليت‌هاست که هدف از فعاليت‌هاي اوقات فراغت کسب آرامش و لذت است.

اوقات فراغت براي همه رده‌هاي سني مطرح است و از دانش‌آموز گرفته تا بزرگسالان و سالمندان را در بر مي‌گيرد.

استان چهارمحال و بختياري يکي از استان‌هاي محروم کشور به شمار مي‌رود که داراي جامعه روستايي بالايي است و بسياري از روستاهاي اين استان فاقد امکانات هستند و مردم در محروميت زندگي مي‌کنند.

بيشتر زنان روستايي و عشايري اين استان پاياپاي مردان و حتي بيشتر از آنها در حال کار و فعاليت هستند، فعاليت آنها از جمع‌آوري هيزم گرفته تا نگهداري دام در خانه‌هاي روستايي و....

باتوجه به اينکه زمان، فعاليت و فضا سه عامل کليدي در گذراندن اوقات فراغت است، زنان اين استان به علت مشغله زياد و محروميت شرايط نامساعدي براي گذران اوقات فراغت نسبت به ديگر رده‌هاي سني دارند.

وقت زنان براي فعاليت‌هاي اوقات فراغت محدود است

مهرداد صادقييکي از اساتید دانشگاه‌هاي چهارمحال و بختياري در گفت‌وگو با خبرنگار بام ايران خبر در اين خصوص اظهار داشت: امروزه زندگي افراد به يک برنامه‌ريزي دقيق و حساب شده نياز دارد.

وی تصريح کرد: استاندارد اوقات فراغت در اين استان ۹۰ روز در سال است و ميانگين فراغت روزانه به 6 ساعت مي‌رسد.

وي با اشاره به اينکه زمان، فعاليت و فضا سه عامل کليدي در گذراندن اوقات فراغت است، اذعان داشت: زنان در هر سه مورد ياد شده وضعيت نامساعدي براي فراغت دارند.

صادقي ادامه داد: وقت زنان براي فعاليت‌هاي اوقات فراغت محدود است، فضاهاي فيزيکي و اجتماعي که زنان مي‌توانند در آنجا به فعاليت‌هاي فراغتي بپردازند محدود و در واقع همين گزينه‌هاي اوقات فراغت آنها دچار مشکل کرده است.

وي با بيان اينکه نخستين مسئوليت زنان اين استان و ديگر استان‌هاي ديگر ساماندهي امور خانه و انجام کار‌هاي خانه است، عنوان کرد: مسئوليت‌هاي خانگي به گونه‌اي است که تنظيم وقت و مشخص کردن مرز کار و اوقات فراغت را دشوار مي‌سازد و از اين‌رو باعث تکه تکه شدن زمان اوقات فراغت مي‌شود.

دختران بهتر مي‌توانند براي فراغت خود برنامه‌ريزي کنند

این استاد دانشگاه گفت: دختراني که هنوز تشکيل زندگي نداده‌اند از زمان بيشتري برخوردارند و بهتر مي‌توانند براي فراغت خود برنامه‌ريزي کنند.

صادقي اظهار داشت: مهم‌ترين عامل در نحوه گذراندن اوقات فراغت شرايط اقتصادي، فردي و خانوادگي است.

وي يکي از مسائل مهم در چگونگي گذران اوقات فراغت را نداشتن آزادي در انتخابات برنامه‌هاي تفريحي دانست و يادآور شد: اين امر بيشتر ناشي از نظارت خانواده و جامعه است.

صادقي تصريح کرد: معاشرت‌هاي خانوادگي مي‌تواند بخش بزرگي از گذران اوقات فراغت را به خود اختصاص دهد.

وي با بيان اينکه خانواده نقش و مقام مهمي در چگونگي و نحوه گذران اوقات فراغت افراد دارند، اذعان داشت: با فعاليت‌هايي همچون ورزش، مسائل مذهبي، سير و سفر، فعاليت‌هاي هنري، خواندن روزنامه، کتاب، مجله، ديدن تلويزيون، گوش دادن موسيقي و... ازجمله مواردي است که فرد مي‌تواند در گذران اوقات فراغت خود از آنها استفاده کند.

تعريف سامانه براي جلوگيري از موازنه‌کاري


مراد يوسفي رئيس کانون مساجد چهارمحال و بختياري با اشاره به اينکه سال‌هاي گذشته در چهارمحال و بختياري موازنه‌کاري در اوقت فراغت صورت مي‌گرفت افزود: با راه‌اندازي سامانه براي ثبت‌نام اوقات فراغت بحث موازنه‌کاري تا حدودي رفع شده است.

وی اظهار داشت: اکثر جوانان اوقات فراغت خود را در تابستان و پس از گذران امتحانات آغاز خواهند نمود و به همين علت از ۲۰ خرداد ثبت نام کلاس‌هاي اوقات فراغت در چهارمحال و بختياري آغاز شد.

وي تصريح کرد: افراد متقاضي براي وارد کردن اطلاعات خود در سامانه تنها يک بار مي‌توانند اقدام کنند تا از همين روش بتوان جلو موازنه‌کاري را تا حدودي گرفت.

يوسفي ادامه داد: همه‌ساله کلاس‌هاي مختلف فرهنگي، قرآني، هنري و... براي گذران اوقات فراغت جوانان در اين استان برگزار مي‌شود که با استقبال خوبي مواجه مي‌شود.

وي اذعان داشت: براي ارتقاء کلاس‌هاي اوقات فراغت نبايد از هيچ کوششي دريغ کرد.

مسئول دبيرخانه کانون‌هاي فرهنگي هنري مساجد چهارمحال و بختياري گفت: ۵۰ رشته متنوع در طرح اوقات فراغت «آسماني‌ها» برگزار مي‌شود.

وي با اشاره به اينکه مطابق با سال گذشته جوانان و نوجوانان زيادي منتظر شروع کلاس‌هاي اوقات فراغت در کانون‌هاي مساجد هستند افزود: طبق برنامه‌ريزي‌هاي انجام‌شده کانون‌هاي فرهنگي هنري مساجد در سراسر استان آماده ثبت‌نام از سيل عظيم جوانان و نوجوانان در طرح اوقات فراغت «آسماني‌ها» هستند.

مرادي تصريح کرد: کانون‌هاي فرهنگي هنري مساجد براي ثبت‌نام جوانان و نوجوانان هيچ‌گونه هزينه‌اي دريافت نمي‌کنند و رايگان است

۳۵۰ پايگاه اوقات فراغت در چهارمحال و بختياري غني‌سازي مي‌شود

جواد کارگران مديرکل فرهنگ و ارشاد اسلامي چهارمحال و بختياري در گفت‌وگو با بام ایران خبر اظهار داشت: آئين افتتاحيه طرح غني‌سازي اوقت فراغت ٢٠ تيرماه هم‌زمان با سراسر کشور در استان شروع مي‌شود و در روز ١٣ شهريور ماه نيز آئين اختتاميه اين طرح برگزار مي‌شود.

وي با بيان اينکه ٤٠٠ کانون فرهنگي و هنري در مساجد استان فعال است، افزود: ٣٥٠ پايگاه اوقات فراغت در کانون‌هاي فرهنگي و هنري مساجد استان با يک هزار و ٢٠٠ مربي، مجري طرح غني‌سازي اوقات فراغت در شهرستان‌هاي ٩‌گانه استان است.

مديرکل فرهنگ و ارشاد اسلامي چهارمحال و بختياري با اشاره به رايگان بودن بيشتر کلاس‌ها و دوره‌هاي اين طرح، خاطرنشان کرد: سال گذشته ٨ هزار نفر دختر و ٣ هزار نفر پسر در اين دوره‌ها شرکت کردند و پيش‌بيني مي‌شود امسال نيز نزديک به ١٤ هزار نفر در اين طرح شرکت کنند.

کارگران به کم بودن فضاي مساجد براي برگزاري طرح اوقات فراغت اشاره و بيان کرد: به منظور تامين فضاي کافي براي برگزاري اين دوره‌ها نيازمند تعامل و همکاري ساير سازمان‌ها در استان هستيم که در همين راستا به دنبال انعقاد قراردادي با آموزش و پرورش از سالن‌هاي ورزشي و سايت‌هاي کامپيوتري مدارسي که در نزديکي مساجد هستند استفاده مي‌شود.

گزارش: مرضيه عالي پور هفشجاني

انتهاي پيام1026ج /۵۳۰ب
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

چهارشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۱:۵۱:۰۱

1 Jan 2020