۰
plusresetminus
زماني که خبر بازگشت امام راحل در تمام نقاط كشور پيچيد بازوي انقلاب خوني تازه را در کالبد خود احساس کرد تا بار ديگر رهبري به بلنداي تاريخ را در کنار خود ببيند و لمس نمايد.
حماسه بيعت بختياري‌ها با حضرت امام (ره) در 19 بهمن ۵۷ چگونه شکل گرفت و چرا بايد گرامي داشته شود؟
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از سلام لردگان، زماني که خبر بازگشت امام راحل در تمام نقاط كشور پيچيد بازوي انقلاب خوني تازه را در کالبد خود احساس کرد تا باري ديگر رهبري به بلنداي تاريخ را در کنار خود ببيند و لمس نمايد. در آن روزها همه آماده تحولي عظيم بودند؛ تحولي که از سال ۴۲ آغاز و هم‌اکنون آماده ثمردهي بود. در اين بين اقشار مختلف فوج فوج به اين حرکت ميليوني مي‌پيوستند تا هر روز راه براي رسيدن به قله انقلاب و افتخار هموارتر گردد.

از شکننده‌ترين ضربات بر پيکر رژيم شاهنشاهي، حرکت شجاعانه قوم بختياري  در 19 بهمن 1357 بود که بحق مي‌توان آن را از ايام‌الله ناميد. در اين روز، بختياري‌هاي  متعهد پس از روزها التهاب و پيگيري و جوش و خروش، با حضور در اقامتگاه رهبر بزرگ انقلاب اسلامي در تهران  و بيعت با حضرت امام، سندي از افتخار، حماسه، رشادت و ايمان را در برگ‌هاي زرين انقلاب اسلامي و قوم بختياري  به ثبت رسانيدند. اين حماسه حضور و بيعت قاطعانه بختياري‌ها، طليعه خجسته انقلاب عظيم گرديد، آري  اينگونه شد که قومي که از نظر شاه و بختيار مهمترين پشتوانه بختيار و طاغوت به نظر مي‌رسيد و گاهي هم بختيار تهديد مي‌ کرد نگذاريد ايل بختياري را به تهران فرابخوانم تا مردم را سرجايشان بنشاند بعلت تحولي که انقلاب در روح انسان‌ها پديد آورده بود قوم آرمان‌خواه و آزادمردان بختياري که از دوران مشروطيت به دنبال  شريعت، عظمت و آزادي واقعي  ملت بود و به آن دست پيدا نکرده بود و افرادي مانند بختيار آن را به بي‌‌راهه برده بودند با يک حرکت از قبل طراحي شده که روزها عده‌اي  روي آن کارکرده  بودند با حضور به موقع و با بصيرت  درتهران  در خدمت آرمان انقلاب اسلامي و امام راحل  درآمد و در طول انقلاب نيز خصوصا در 8 سال دفاع مقدس حماسه‌هاي پرشوري در دفاع از کيان اسلام و انقلاب آفريد، امام ( ره ) در اين  روزخطاب به بختياري‌ها حرکت آنها را مهم  بر شمردند و فرمودند: « شما جوانمردان ايل بختياري خوش آمديد، يکي از بزرگ‌ترين خيانت‌‌هايي که سلسله پهلوي به ايران کردند اين بود که عشاير و ايلات ما را از بين بردند پشتوانه مملکت ما ايلات و عشاير بودند که از آن‌جمله ايل بختياري که من سوابق با آنها دارم بختياري‌ها اين عنصر را از خود نمي‌دانند و مقابل او ايستاده است بايد اين قيام را ادامه دهيد تا ان‌شاء‌الله آخر نقطه و نهايت که قيام يک حکومت عدل انساني اسلامي به جاي يک حکومت طاغوتي است.»

 اما اين  بيعت تاريخي باعث گرديد؛ تا بختيارها با اين حرکت دژخيمان رژيم را بيش‌ازپيش نااميد و امواج خروشان انقلابي مردم را فزون‌تر کنند. و اين زماني است که  تنها سه روز تا پيروزي انقلاب اسلامي باقي است خبري ظهر روز 20 بهمن ۱۳۵۷ توجه ملت  و بختيار  نخست وزير طاغوت را به خود جلب کرد " 1500 نفر از ايل بختياري با امام خميني (ره) بيعت کردند"؛ خبر اين بيعت در مطبوعات به چاپ رسيد اکثريت ايل بختياري در مقابل بختيار ايستادند، و بختيار هرگز تصور نمي‌کرد در ايل بختياري  اين همه نيروي مذهبي و انقلابي  وجود داشته باشد  و با او به مقابله برخيزند و با رهبر انقلاب بيعت کنند و فرياد "بيزاري از بختيار و شاه" سر دهند.

گرچه اين همراهي در ساير اقشار  نيز وجود داشت. حضرت امام خميني (ره) نيز همواره درديدارها و پيام‌هاي خود از بختياري‌ها با عنوان برادران سلحشور مذهبي، و پشتيبان ملت ايران نام مي‌بردند.

مقام معظم رهبري هميشه نسبت به ايل بختياري  نگاهي راهبردي، مهربانانه و بسيار مثبت دارند و نمونه آن در دوبار ديداري که از استان داشتند در محروم‌ترين نقاط چهارمحال بختياري يعني روستاهاي سرآقاسيد و روستاي لپد بازفت حضور يافته‌اند و بختياري‌ها را مورد تفقد خود قرار داده‌اند به خصوص فرمايشات گهربار ايشان در ديدار ستاد کنگره شهدا در مهرماه امسال فرمودند: اون نکته‌اي که آقاي نکونام گفتند درباره‌ آمدنِ مردم چهارمحال‌ و بختياري [به تهران‌] براي ابراز بيزاري از بختيار، خيلي مهم است. ممکن است مردم شيراز، مردم مشهد، مردم تبريز هم بيايند از بختيار ابراز بيزاري بکنند امّا خيلي فرق مي‌کند که مردم بختياري بيايند از يک فرد سياسيِ شاخص بختياري که در مقابل انقلاب و در مقابل امام قرار گرفته، ابراز بيزاري کنند؛ اين نکته مهم است. اين هم که ايشان گفتند که مردم توقّع دارند که آن روز، روز شاخصي باشد، درست است، اين واقعاً جا دارد؛ چون در بين عشاير اين وابستگي‌ها و پيوندهاي عشايري، چيز کوچکي نيست، چيز خيلي مهمّي است. اينها همان کساني هستند که در قضيّه‌ مشروطه، بلند شدند از شهرکرد -آن‌وقت دهکرد- آمدند اصفهان و اصفهان را گرفتند و آمدند تهران و کارهاي بزرگي را انجام دادند، بيشتر با پيوندهاي محلّي اين کار را مي‌کردند؛ يعني تأثيرات قبايلي و عشايري بر روي مردم وجود داشت که حرکت مي‌کردند مي‌آمدند. امّا همين پيوندها در آنجايي که پاي دين در ميان است، پاي انقلاب در ميان است، پاي امام در ميان است، بکلّي کم‌رنگ مي‌شود و بي‌خاصيّت مي‌شود و از بين مي‌رود؛ اين خيلي چيز مهمّي است. بنابراين خيلي کار بجا و بموقعي است.

همبستگي قوم بختياري و بيعت با امام (ره)، يکي از آن حوادث تسريع‌کننده پيروزي انقلاب اسلامي بوده است.

انقلاب اسلامي، گامي بزرگ براي يکپارچگي و وحدت ملت  بود تا تمامي اقشار جامعه در يک حرکت منسجم به سوي هدفي والا به نام استقلال، آزادي، جمهوري اسلامي حرکت کنند. در اين ميان نقش ايل بختياري  به عنوان پيشتاز براي پيوستن به ملت غيرقابل انکار است دولت بختيار مبهوت از اوضاع به وجود آمده نمي‌خواست به همين سادگي غائله را به مردم تسليم نمايد بختيار نيز سال‌ها بعد از اينکه از کشور فرار کرده بود در خاطرات خود بيان کرد بيعت بختياري‌ها  با امام خميني (ره) پيام پايان عمر من و حکومت پهلوي را به همراه داشت و در واقع حرکت و بيعت  بهمن‌ماه  بختياري‌ها تير خلاص را به حکومت پهلوي زد. پس از اين بيعت بود که کمر او و طاغوت شکسته شد، اين حرکت بزرگ در سرعت بخشيدن به پيروزي انقلاب اسلامي نقش بسزايي ايفا نمود بنابراين قوم بختياري به عنوان قوم تمام شيعه در طول تاريخ موحد و خداپرست بوده و همواره خود را وقف آرمان‌هاي ايران و اسلام کرده است.

قوم بختياري يک عقبه فرهنگي عظيم و موثر دارد که داراي مولف‌هاي ديني و ملي است و اين فرهنگ نسل به نسل به ما رسيده و با همين تربيت  فرهنگي گذشتگان ما در برهه‌هاي مختلف و در شرايط سخت پيش‌قراول دفاع از کشور و ارزش‌هاي ديني بوده‌اند و در نظام مقدس جمهوري اسلامي هم مردان و بانوان فهيم و بافضيلت بختياري با افتخار در صف اول انقلاب حضور داشته‌اند خصوصا در دوران دفاع مقدس که شهداي عزيز و جانبازان و ايثارگران بزرگواري را تقديم اسلام نمود.

فرهنگ بختياري فرهنگ غيرتمندي، فرهنگ ولايتمداري، فرهنگ جوانمردي و فرهنگ عزتمندي  است آنان همواره با درک صحيح از فرهنگ ديني و ايراني با احترام با اقوام ديگر مراوده داشته‌اند.

بختياري‌ها مفتخرند که مورد تمجيد کريمانه رهبر عظيم‌الشان خود قرار گرفته‌‌اند پس از اقدامات و پيگيري‌هاي  شايسته در استان که توسط نماينده معزز ولي‌‌فقيه در استان جناب آقاي نکونام با همکاري  برخي از ائمه محترم جمعه  و مسئولان استان و به همراه ستاد دهه فجر استان  و حوزه مقاومت بسيج عشايري استان و مجمع عالي بسيج عشايري استان و جمع بختياري‌هاي متدين و انقلابي انجام گرفته که جاي قدرداني و سپاسگزاري بي‌نهايت  دارد لازم است چند نکته را يادآوري کنيم و انتظار مي‌رود دست‌اندرکاران ثبت اين حماسه تاريخي به اهميت موضوع و کار عمقي توجه و دقت بيشتري بعمل آورند تا اين مطالبه مردمي که حداقل پنج ميليون نفر به آن افتخار مي‌کنند و مورد تاکيد رهبري نيز هست بايد از حاشيه‌ها و آسيب‌ها و تحريف و انحراف اساسي آن جلوگيري گردد.

1- در يکي از جلسات شوراي فرهنگ عمومي برخي از تلاشگران دل‌سوز و بي‌غرض اعلام کردند که ما در بررسي‌هاي کتابخانه‌اي به اين نتيجه رسيديم که ديدار بيستم صورت گرفته نه نوزدهم و به دنبال مستندات محکم هستند برخي ديگر هم عنوان کردند چون نوزدهم روز بيعت همافران نيروي هوائي  است پس بخاطر اينکه تحت تاثير اين روز قرار نگيرد بيستم بهتر است  من خود اين عزيزان را مي‌شناسم همه افراد صاحب‌نظر هستند اما برادران عزيز چقدر تاريخ قوم بختياري را مي‌شناسيد و چقدر در فضاي ايام روزهاي پرالتهاب انقلاب 57 قرار مي‌گيريد و از 1500 نفري که در اين روز تاريخي حضور داشتند به چند نفر دسترسي پيدا کرديد البته اقداماتي هم انجام شده ولي اين سئوال را جواب بدهيد که چند نفر از آنها بختياري هستند عزيزان همراهان هم نور چشم هستند و گرانمايه ليکن از بزرگان بختياري که اتفاقا "در قيد حيات هم هستند چند نفر را ديده‌ايد تا علت تاکيد آنها بر نوزدهم  واقعيت‌ها را بشنويد تا بتوانيد بهتر مستندسازي و تصميم‌سازي کنيد.

2- درست است که اساس حرکت از چغاخور و بلداجي و شهرستان بروجن صورت گرفته ليکن بيش از هزار نفر از ساير نقاط استان و استان‌هاي همجوار بختياري‌نشين هم در اين حماسه حضور داشتند اگر با اين روند موضوع مستندسازي شود ممکن است که افراد حاضر در اين حماسه که هم‌اکنون دراستان‌هاي خوزستان، اصفهان و لرستان ساکن هستند و روز نوزدهم را تجلي‌گاه حماسه بيعت  و خاطره مي‌دانند اقداماتي انجام خواهند داد که اين کار ارزشمند را تحت تاثير قرار دهند و در آينده هر کسي يک تفسيري از آن براي خود انجام دهد و اصل موضوع با بي‌رغبتي به فراموشي سپرده شود بنابراين از محققين و دست‌اندركاران عزيز مي‌خواهم خيلي روي عدد 19 و 20 تمرکز نکنند زيرا که نوزدهم در عصر روز ورود حضرت امام (ره) به کشور تعيين شده و يکروز تصادفي نبوده است  كه حالا كسي بخواهد آن را اثبات كند به هرحال در ايل بختياري نوزدهم مقبوليت بيشتري دارد مع‌الوصف به اهميت آن و ارزش اين حماسه ماندگار بپردازيد بهتر است تا عدد نوزده و بيست.

3- افکار عمومي بختياري‌ها و احاد مردم  اين سئوال را دارند؟  كه دست‌اندركاران واقع‌بين باشند! برادران عزيز بيش از 38 سال از اين واقعه تاريخي مي‌گذرد افراد متعدد و متدين زيادي هم در استان حضور داشتند و دارند  همه يادمان نرود كه اين کار بر زمين مانده بود. در يکي دو سال گذشته آقاي نکونام حفظ‌الله زحمات زيادي متحمل شدند تا اين حماسه را با بيانات خودشان و نهايتا "مقام معظم رهبري آبرو دادند و احيا کردند. چرا براي برگزاري گراميداشت اين حماسه تاريخي بدون مشورت ايشان برنامه‌ريزي مي‌کنيد اصل موضوع اين است که دراين روز حماسه‌آفرينان و مردم استان مي‌خواهند در مرکز استان با نماينده مقام معظم رهبري در استان و در مصلي امام خميني (ره) و با آرمان‌هاي نظام اسلامي تجديد بيعت کنند. چرا و به چه دليل به اين مهم توجه نمي‌کنيد واين نگراني وجود دارد که اساس و ارزش کار با چند تجمع احساسي دچار  تحريف شود.

در خاتمه  ضمن تقدير و تشکر خالصانه از جناب آقاي نکونام نماينده محترم ولي‌‌فقيه در استان، از مديريت ارشد استان جناب آقاي استاندار و نمايندگان محترم مردم در مجلس شوراي اسلامي و فرمانداران محترم و اعضاي شوراهاي اسلامي روستاها و بخش و شهر و شهرستان و استان و مسئولان فرهنگي استان و کشور انتظار داريم عنايت بيشتري به مطالبات رهبري و بويژه اين حماسه تاريخي  داشته باشيد و اين واقعه  تاريخي را در تقويم رسمي کشور و انقلاب به ثبت برسانيد و به جهت نکوداشت  اين واقعه تاريخي اسم  خيابان‌ها و ميادين مهم شهرهاي استان را با اين حماسه بزرگ  نام‌گذاري و همه ساله برنامه گرامي‌داشت با برگزاري همايش‌هاي علمي ديني و تبيني وظيفه  خود را به اين حماسه‌آفريني قوم بزرگ بختياري ادا نمائيد و از مقام معظم رهبري که درسال جاري دوبار مردم و مسئولان استان را بحضور طلبيدند و با رهنمودها و يادآوري شجاعت و دين‌مداري و حماسه‌آفريني  مردم استان و رزمندگان سپاه قمربني‌هاشم (ع) را مورد لطف خود قرار دادند بي‌نهايت سپاسگزاريم.

طهمورث فتاحي رئيس مجمع عالي معتمدين و متنفذين بسيج عشاير استان چهارمحال و بختياري       
                                                                
انتهای پیام1026ج /630 ل
مرجع : سایت خبری سلام لردگان
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۶:۳۸:۳۱

27 Dec 2019