۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۷
کد مطلب : ۲۶۹۴۸

امدادرساني تيم پزشکي شبکه بهداشت و درمان کوهرنگ به مردم دهستان موگويي + تصاوير

تيم پزشکي شبکه بهداشت و درمان شهرستان کوهرنگ متشکل از پزشکان و سرپرست اين شبکه راهي مناطق سخت‌گذر دهستان موگويي شدند که در مسير دچار مشکل بارش سنگين برف شدند و 12 ساعت را در انتظار کمک منتظر ماندند.
امدادرساني تيم پزشکي شبکه بهداشت و درمان کوهرنگ به مردم دهستان موگويي + تصاوير
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از کوهرنگ خبر، تيم پزشکي شبکه بهداشت و درمان شهرستان کوهرنگ متشکل از پزشکان و سرپرست اين شبکه راهي مناطق سخت‌گذر دهستان موگويي شدند که در مسير دچار مشکل بارش سنگين برف شده و 12 ساعت را در انتظار کمک منتظر ماندند.

اين تيم پزشکي خوشبختانه بعد از رفع مشکل به طرف روستاي بيراهگان حرکت کردند و اهالي اين روستا را ويزيت کردند.

سياوش غيبي‌پور سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان کوهرنگ به خبرنگار کوهرنگ خبر در اين رابطه با يادآوري اينکه مشکل، صعب‌العبور بودن منطقه دهستان موگويي است، افزود: در منطقه خويه نسبت به ايجاد مرکز بهداشت و درمان با ارائه خدمات زايمان به همراه ماما و پزشک اقدام کرده‌ايم ولي چون تعداد روستاها بسيار پراکنده است کار خدمات‌رساني با مشکل جدي مواجه مي‌‌شود.
 
غيبي‌پور با يادآوري اينکه در برخي روستاهاي اين دهستان سه يا چهار خانوار سکونت دارند و همين چند خانوار هم در صعب‌العبورترين مناطق زندگي مي‌کنند، ادامه داد: در اين مناطق که امکان دسترسي زميني بسيار سخت است.
 
وي با اشاره به اينکه حتي اگر بخواهيم به صورت زميني به اين مناطق خدمات‌رساني کنيم با ماشين کمک‌دار از سمت اليگودرز تا اين روستاها نزديک به هشت ساعت راه است، گفت: اين در حاليست که حتي برخي مناطق راه دسترسي ماشين ندارند و نيروهاي امدادي ما بايد يا به صورت پياده و يا مالرو به برخي روستاها خدمات‌رساني کنند.
 
سياوش غيبي‌پور به پراکندگي بسيار مردم در اين دهستان اشاره کرد و بیان داشت: ما معتقدیم که مهم‌ترين راه‌حل براي تسهيل در خدمات‌رساني تمرکز و تجميع اهالي اين روستاها است و ادامه مي‌دهد: ما در اين بخش‌هاي محروم، بهورز و تيم‌هاي سيار داريم که به طور مستمر به خانواده‌ها سرکشي مي‌کنند و اطلاعات بيماران و زنان باردار را مي‌گيرند.
 
مدير شبکه بهداشت و درمان شهرستان کوهرنگ افزود: ولي در فصل زمستان به ويژه امسال که سال پربرفي را در اين منطقه پشت سر گذاشتيم با بسته شدن جاده، دسترسي به مردم نيز براي ارائه خدمات درماني غيرممکن مي‌شود.
 
غيبي‌پور با اشاره به اينکه با بسته شدن جاده حتي امکان دسترسي زميني به اين مردمان نيز غيرممکن مي‌شود، خاطرنشان کرد: از طرف ديگر برخي از ساکنان اين منطقه کوچ‌رو و عشاير هستند و جاي ثابتي ندارند و همين موضوع پيدا کردن آنها و اطلاع از وضعيت بيماران و زنان باردار را مشکل مي‌کند.
 
وي با يادآوري اينکه اين منطقه با مشکل امکانات مخابراتي نيز مواجه بوده و همين موضوع اطلاع‌رساني از طريق تلفن همراه براي اهالي را مشکل مي‌سازد، تصريح کرد: وقتي براي يکي از اهالي مشکلي پيش مي‌آيد حداقل بايد 12 ساعت  حرکت کند تا به جايي برسد که موبايل آنتن بدهد و بتوانند اورژانس و هلال احمر را در جريان بگذارند چيزي که خود بنده با تيم پزشکي در سفر اخير با آن مواجه شديم.
 
سياوش غيبي‌پور گفت: در دهستان موگويي آمبولانس کمک‌دار داريم و پزشک مستقر کرده‌ايم ولي متاسفانه در شرايط بد جوي دسترسي به افراد نيازمند خدمات درماني واقعا سخت و غيرممکن مي‌شود.
 
وي ادامه داد در مواردی پیش آمده است که تيم‌هاي اورژانسي از راه زميني به منطقه اعزام شدند و خودشان به دليل صعب‌العبور بودن منطقه دچار حادثه شده و برایشان مشکل پیش آمده است.
 

 مدير شبکه بهداشت و درمان شهرستان کوهرنگ يا يادآوري اينکه براي رفع مشکلات موجود در اين زمينه تدابير جدي انديشيده‌ايم که نيازمند همکاري مردم است، بیان داشت: در حال حاضر در شهرستان کوهرنگ بيشترين مشکل و استرس ما در مورد دو بخش بازفت و دهستان موگويي است.
 
غيبي‌پور اعزام تيم‌هاي درماني قبل از کوچ عشاير را از تدابير انديشيده شده براي ارزيابي سلامت جسمي اين افراد عنوان کرد و يادآور شد: در اين راستا تعدادي پزشک را به کار گرفته‌ايم که ضمن حضور در منطقه آموزش‌هاي لازم را به مردم ارائه می‌دهند تا در شرايط سخت بتوانند حداقل کار را انجام دهند.
 
وي آموزش روش‌هاي پيشگيري براي کساني که نيازمند مراقبت هستند را از ديگر برنامه‌ها عنوان کرد.
 
 
غيبي‌پور ارائه آموزش‌ها و فرهنگ‌سازي ميان اين مردم را رکن اصلي در اين زمينه دانست و از مراجع زيربط خواست از طرق مختلف خود در اين مناطق نکات آموزشي را به روستائيان منتقل کند.
 

به گزارش خبرنگار کوهرنگ خبر، براي رسيدن به محروميتي که شايد در کمتر جايي حتي ردپايش را ديده باشي بايد راهي شد تا بخش‌هاي محروم دهستان موگويي، جايي که مردمان در دورترين نقاط کوهستان براي خود خانه‌اي کپري علم کرده‌‌اند تا روز و شبشان را در همين کوه‌هاي صعب‌العبور به سر کنند.



روستاها و خانواده‌هاي پراکنده در اين کوهستان کار خدمات‌رساني را سخت کرده است، در هر جايي مي‌توان رد عشاير و روستائيان را گرفت تا در مواقع بحراني کار امدادرساني به اين مردمان سخت و گاه نشدني شود.
   

اهالي اين مناطق دورافتاده ديگر به اين زندگي خو گرفته‌اند، زندگي در ميان جنگل‌هاي بلوط از آنها مردماني سخت‌کوش ساخته است، مردماني که گويا اين همه سختي و مرارت نيز آنها را از پا نمي‌اندازد تا نسل به نسل به زندگي خود در اين مناطق ادامه دهند.
 

روستاهايي که راه دسترسي به آنها شش ماه از سال میسر نیست.
 
  وضعيت راه ارتباطي در اين کوهستان پيچ در پيچ نيز در نوع خود بر مشقات زندگي مردمان آن افزوده است، جايي که در زمستان‌هاي پربرف شش ماه از سال را بسته مي‌شود تا هرگونه تردد از راه زميني در اين منطقه سخت و گاه غيرممکن شود.
 

همه اين مصائب و مشکلات هنوز مردمان اين منطقه را مجاب نکرده که نسبت به تجميع روستاها و محل زندگي خود اقدام کنند موضوعي که به نظر مي‌رسد مي‌تواند مهم‌ترين راهکار براي خدمات‌رساني به آنها باشد.

گزارش از همت بدري فرد

انتهاي پيام1026ج /610ک
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۷:۵۲:۳۷

27 Dec 2019